a EEE DEAD uppoffrat på förespeglingarne derom. OM JERNVÄGARNA. I det ögonblick, då fråga uppstått om jernvägs i Sverige, skall nedanstående, ur tidningen Mo: ning Chronicle hemtade skildring af de kolossa Jernvägsspekulationerna i England säkert läs: med intresse: Den ofantliga utsträckning af jernvägsföreta; (till hvilken detta lands industri och tillgånga nu hängifvit sig, utgör en af de ovanligaste före teeiser i Brittiska folkets historia. Redan efte de två sista parlamentssessionernas slut, stodo v invecklade i kostnader för dylika företag, son j motsvarade omkring 53 millioner sterling — ett belopp som uppgick till omkring 34-dela Imera än allt hvad som blifvit användt på jern vägsarbeten under de 20 år, som föregått åre 41844. Likväl var detta icke nog. Nationens apti synes tillväxa under det den förtär. Förbindel serna på ännu 73 millioner och 53300 mil jern vägars anläggande, synes såsom en lätt sak i na tionens föreställning. Hvarje morgon vaknar lan det upp och finner sig allt mer inveckladt i före tag, hvilka i storlek och antal äro sådana, att d breda gamla tidningsbladen i sina fordna och van. liga dimensioner icke äro i stånd att sammanfatt: deras prospekter. Sistlidne Lördag voro femtiv spalter af de 72, som Morning Chronicle de dagen hade, uteslutande upptagne af jernvägs annonser, innehållande planer eller förberedande sammankomster för sjuttio nya företag, alla af den mest Iofvande beskaffenhet och föreslagne med de mest sanguiniska förhoppningar, i hvilka allmänheten inbjudes att deltaga med emellan 80 och 90 millioner pund sterling, och med hvilkas stadfästande lagstiftande makten vid sin nästa sammankomst kommer alt! besväras. Jernvägarne upptaga med hvarje dag ett allt större rum i landets affärer. De hafva infört ett nytt slags förmögenhet i handeln och riktat fondspelet med ett nytt slag af bedrägeri. Numera synes ingen gräns möjlig att bestämma iör den nya maktens framsteg, om ej nödvändigheten att, under sakernas redan nu upphunna vidd, innehålla med vidare företag, intill dess tidningsförläggarne kunna få tid på sig att ombygga sina officiner. Ehuru det är omöjligt att betrakta en så ofantlig och hastig utvidgning af en så vigtig del utaf national-industrien, utan att känna en viss oro för framtiden; ehuru landets vishet att nedlägga detta ofantliga belopp af driftkapital i inredningsbestyr, som icke kunna gifva någon omedelbar vinst, måste väcka mycket tvifvel; och ehuru det är, vi frukta det, sannolikt, att många komma att ångra sitt deltagande i den rådande manien, så ämna vi likväl ej göra det förtviflade försöket, att söka inskärpa försigtighet hos spekulanterna. Det är alltid förgäfves att söka borträsonnera galenskapen då den är i sin yra. Icke heller äro vi benägne att säga hårda saker om denna mani serskildt; ty landet har sett mången värre. Der det finnes kapitaler och kraftfullhet, der måste äfven mer eller mindre djerfva och vågade företag uppstå, och den nationella företagslustan kan svårligen taga en nyttigare vändning än till kommunikationernas förbättrande. Om folket är jernvägstokigt, så måste man åtminstone medgilva, att vurmen icke är alldeles ovärdig den karakter som tillhör oss engelsmän i våra redigare ögonblick. Man skall åtminstone fiona någon ting att skåda efter den, sedan krisen är förbi. Inredandet af den nationella verkstaden, som nu försökes i en så ofantlig skala, må här och der förstöra enskilde spekulanter och vålla svår ögonblick!ig förlägenhet, i följd af de betydliga kapitaler det upplukar; men lkväl, sedan alit är färdigt, hafva vi dock ett ständigt tillägg till landets rikedom. I varje fall skole vi hafva den tillfredsställelsen tt veta, att hvad som är gjort, skall förr eller ednare komma till nytta. Vårt stora bekymmer är, icke huru jernvägsöretagens fart må kunna bindras — äfven om) ådant vore möjligt — utan huru, genom det idiga borttagandet af dessa artificiella hinder ör handeln, hvilka utgöra dess hufvudsakliga-) te vidlådande fara, denna jättelika kraft må lifva iståndsatt att utvidga sig med hela maxi wum af nuvarande välstånd och till allmänt gagn. )e nu på stapeln varande jernvägsplanerna, tagna stort, utgöra en ofantlig anvisning på den komvande tidens lycka, och landet är djupt intreseradt i denna framtids förmåga att inlösa en såan förbindelse. Den ofantliga massan af jernägsföretag, som nu är i fråga, hvilar på vissa olara förutsättningar, hvilkas fullbordan — nu som vi äro en gång för alla invecklade deri — ett föremål för en öfvervägande och oberäklig, nationell rörelse. Den förutsätter att Storritanniens rikedom, industri och tillgångar, lisom dess beolkuing, äro i ständigt och snabbt! amskridande; att handel och manufakturer äro -S nnade till en obestämd och ständigt fortfarand MR AA mmn.nTt AO On