Article Image
HERR JULIUS GUNTHERS KONSERT I LADU.
GÅÄRDSLANDSEYRKAN.
Innevarande konsertsäsong öppnades på ett be-
tydelsefullt sätt med denna afskedshelsning af en
bland vår lyriska scens yppersta medlemmar till
den allmänhet, som han under loppet af sin ut-
märkta konstnärsbona beredt så mången ren och
ädel njutning. Såsom man kunde vänta af hr
Gänther, bade han också anordnat företaget på
ett sätt, som på en gång motsvarade tilifällets
betydelse och lokalens karakter, samt derjemte
gaf ett till alla delar harmoniskt skönt helt.
Sjelf uppträdde han, efter Beettovens ouvertyr
till. Coriolan, — en högst fantasirik tonmålning,
full af tragisk pathos — med den förträffliga te-
norarian i Adur ur Titus, och utförde den med
den sanna, djupa uppfattving, som i allmänhet
utmärker hr Gönthers föredrag af Mozarts mu-
sik. Ackompagnementet var imedlertid nog o-
jemnt och följde sångaren med alltför litet diskre-
tion, för ait kunna kallas tillfredsställande: ett för-
hållande, som inträffade vid ännu ett par tillfällen
denna afton. — Ett synnerligt bifall vann den be-
kanta duetten ur Rossinis Armida: en komposition
af vanlig Rossinisk snitt, med temligen flack karak-
terislik, men likväl uppenbarande dessa graciösa
melodier, denna osvikliga kännedom om vokal-
effekter, som beredt denne tonsättare så stora
framgångar. M:ll Fundin och hr Gänther gåfvo
duetten med rmmycken finess och precision, så väl
hvad soli som ensemblerna vidkommer, i hvilket
sistnämnde afseende vi med beröm nämna utfö-
randet af den effektfulla dubbelkadensen. — Vid
konsertens slut utförde konsertgifvaren en enkom
för tillfället komponerad sång af hr Randel (tex-
ten af hr Blanche) med manskör: en pjes af in-
tressant arbete (hvari man endast skulle kunna
anmärka att basen i kören stundom hade ett
för djupt tonläge, för att kunna göra behörig effekt),
ehuru melodien var nog hvardaglig. Dock får
man i en hastigt tillkommen tillfällighetskompo-
sition dermed ej räkna så noga. Afven här ut-
märkte sig hr Gönther på det fördelaktigaste ge-
nom den flärdlösa och sanna känsla i uttrycket,
hvilken i en så hög grad står honom till buds. —
En bland de förträftligaste ensemblepjeser man
eger, är utan tvifvel den bekanta qvartetlten ur
Righinis Gerusalemme liberata, så väl i anseende
till den rikedom på melodisk och harmonisk
skönhet, den ädla, klassiska styl, hvilka deri up-
penbara sig, som till dess ypperliga formella upp-
ställning och de deruti anbringade kontrasteffek-
terna. Ett serskildt behag vinner denna kompo-
sition genom den harmoniska förening af de ty-
ska och italienska skolornas förnämsta företräden,
hvilken mästaren här så lyckligt tillvägabringat.
Fru Gelbaar, mll Fundin, hrr Strandberg och
Walin utförde qvartetten con amore och med
berömlig ensemble, om man ock får afräkna en
och annan smärre ojemnhet i allegrot. — Ur Ros-
sinis Stabat Mater gåfvos 3 nummer, hvars kör-
partier utfördes af harmoniska sällskapet, och soli
af fru Gelhaar, m:ll Fundin, hrr Gäönther, Strand-
berg och Walin. Om denna musik än icke in-
nehar de äldre mästarnes tankedjup, deras subli-
ma lyftning, så kan man dock å andra sidan, att
döma efter de här gilna numren, ej frånkänna
den allvar och öfverhufvud religiöst uttryck.
Imedlertid lära åtskilliga, här icke gifna solosa-
ker, påminna nog mycket om scenen, Rossinis
egentliga fält. Mest 1; ckade föreföllo ref. intro-
duktionskören, bas-solon med kör och qvartetten:
aQuando corpus, hvars svårträffade dissonanser
utfördes med mycken säkerhet. Slutkören der-
emot har, ocktadt sin fugerade sats, nog mycket
utscende af ctt dramatiskt final. — Hr direktör
G. Ginther utförde en improvisation på orgeln
öfver hufvudmotivet i Recordare, ur Mozarts
r.qQuiem, och visade härvid, hvilka rika ressur-
ser stå honom till buds inom harmoniens och
orgelregistraturens områden, så långt den föga
utmärkta orgeln i konsert!okalen gal honom till-
fälle att utveckla sin förtrogenhet med sistnämn-
da svåra konst. — Hr Sacks violoncellspel är alltid
af stort intresse så väl för kännaren som dilet-
tanten, och då violoncellen måhända är det enda
stränginstrument, som med någorlunda fördel kan
användas solo i en kyrklokal, så säger det sig
sjelft, att hr Sacks ypperliga föredrag af det Rom-
bergska adagiot skulle framkalla vältörtjent bifall;
dock anmänka vi, alt br Sacks, vanligen mezza
voce utförda fioriturer här ej kunde frambringa
samma effekt som på teatern eller i konsertsa-
longen.
Hr Gänther har svårligen af detta så högst
intressanta företag skördat all den fördel, som
han tyckts bort kunna pårätna. Härtill synas de
öfverdrifvet höga afgiflerna till kapellets pen-
sionskassa, till å:skilliga medlemmar af orke-
stern m. m. i ej så ringa mån hafva bidragit, då
de jemte kostnad för instrumenternas transport
m. m. uppgingo till öfver 220 rdr bko. Det sy-
nes imedlertid, som om biiligheten hade fordrat
någon mildring i dessa dryga kostnader till för-
mån för en artist, som aldrig undandragit sig att
med sin talang biträda så väl företag af enskilda
konstbröder inom verket, som ock de konserter,
som gifvils till pensionskassornas förmån.
—UYU—
SRF ATLESAFOFE NRA
Om ångfartyget Svithlods sammanstötni:
med galezsen Nicolaus d. 26 September.
Befälhafvaren på ångfariyget Svitbiod har an-
LI am rum I Aftanhladaot för altanf.
Thumbnail