Article Image
NÅGOT I ANLEDNING ÅT FRÅGAN OM JERN
VÄGARS ANLÄGGANDE I SVERIGE.
Tredje artikeln.
Sedan möjligheten och fördelen af jernvägsy:
stemets begagnande äfven i vårt land blifvit åda.
galagde, skola sido- och kommunikationslinier, :
mån af behof, mer och mer komma att anläggas
Härtill skola troligen äfven svenska kapitaler an-
vändas; då kostnaden jemförelsevis blir mindre
betydande samt aktierne få låg valör, och lokal-
in!ressena skola mana till deltagande i sådana vä-
sar, som för den ort de genomgå blifva af hög-
sta vigt både under arbetstiden och sedan de
kommit i gång. Sidovägarne behöfva mången
gång icke byggas för ångvagnar, utan kunna för-
ses med föga kostsamma skenor, tjenliga för min-
dre tunga vagnar som framdragas af hästar eller
oxar, hvilka dock på detta sätt förmå transpor-
tera mångdubbelt tyngre foror än tillförne.
Den första hufvudlinien skulle troligen komma
att gå emellan Götheborg och Stockholm, sanno
likast öfver Jönköping. Derest de gjorde under-
sökningarne och andra omständigheter dertill gåf-
vo anledning, skulle vidare en bi-linie sträcka sig
från någon passande punkt på bufvudlinien, t. ex.
Jönköping till Skåne, hvarest sannolikt flera sido-
inier snart komma i fråga.
Dessutom är det all anledning, att de intressen,
som en gång fäsiat sig vid de begge stora huf-
vudvägarne, inse att vinsten af dessa förökas ge-
nom ett ändamålsenligt utfördt jernvägssystem,
ifven i andra delar af riket; och de skola således
säkert företaga eller gynna en del andra jern-
vägsanläggningar, hvilka efter alla anledningar
böra lofva landet stor framtida nytta och anläg-
sarne en skälig vinst: såsom t. ex. en serskild
sidolinie ifrån Sundet, genom det sädesrika Skå-
ne till det skogrika Blekinge; en jernväg från
Dalelfven till Westerås och från Örebro till We-
nern, hvilka sedan snart torde framkalla en sam-
manbindning emellan Örebro och Westerås; en
Thumbnail