morgon.
— Enligt berättelse i Bremens Tidning skall
mill Lind, när hon sednast passerade Hamburg,
ba fått ett bref från Wien, med anbud af 40,060
Floriner Conv. Mt (58237 rdr bko) för 30 re-
presentationer.
NÅGOT I ANLEDNING AF FRÅGAN OM JERN-
VÄGARS ANLÄGGANDE I SVERIGE.
Andra artikeln.
Mången, som medger att jernvägar torde blifva
högst fördelaktiga, invänder dock att de svårligen
skola låta utföra sig i anseende till landets kupe-
rade beskaffenhet, de kärr och vattendrag som
möta, samt de olägenheter, hvilka orsakas af svåra
vintrar, källossningar 0. S. V.
Erfarenheten har dock lärt, att småningom öf-
vervinna sådana olägenheter, äfvensom att högst
betydligt nedsätta kostnaden för jernvägarnes bygg-
nad oeh underhåll. Både i Amerika och Ryss-
land äro jernvägar anlagde, under samma klima-
tiska förhållanden som i Sverige, och befaras u-
tan olägenheter alla årstider. De engelska jern-
vägarne, särdeles de första, hafva varit mycket
dyra och kostat ända till 29,009 per engelsk
mil. Förnämsta orsakerne dertill, hafva varit de
stora utgifterne i England för att öfverv.nna mot-
ståndet af dem, som anselt sina intressen lida ge-
nom dessa anläggningar och erhålla parlamentets
tillstånd, samt för den erforderliga jordrymden);
de kostsamma anläggningar man i början ansäg
nödige för att få vägen jemn och för att kunna
passera mötande vägar, m. m.; äfvensom dyrhe-
ten i England af dagsverken och en del materia-
lier. Dernäst hafva de belgiska jernvägarne, ti-
digt anlagde efter engelska mönster, varit de dy-
raste och skola kostat ända till 46,500 per en-
gelsk mil. De tyska hafva i allmänhet kostat
vida mindre; men de i Nordamerikanska Förenta
Staterna utförda jernvägsanläggningar, och hvilka
torde bäst kunna tjena till vägledning för oss vid
bedömandet af dylika företag här i landet, hafva
blifvit fullbordade för summor, som bäst visa till
hvad grad förbättrad arbetsmetod och hushållning
kunnat förminska anläggningskostnaden. Så haf-
va de flesta af jernvägarne der endast kostat e-
mellan 2,500 och 4,200 Sterl. per engelsk mil,
såsom t. ex. de i NewYersey och i Georgia an-
laggda, äfvensom alla de sednare i Newyork full-
bordade. Om den i De la Ware anlagda väg e-
mellan New Castle och Trench Town kostat nå-
got öfver 5,009 , så har deremot West-Chester-
jernvägen i Pennsylvanien kunnat åstadkommas
för 4,875 Sterl. per engelsk mil; och den så-
I kallade Central-jeravägen, emellan städerna Sa-
vannah och Macon, 493 engelska mil lång och
medelst en sidolinie förenad med staden Augusta,
kostar bloit 2.500 Stert per mil. Den nyligen
färdiggjorda Holsteinska jernvägen har ock, i följd
at de förbättringar man infört och den erfaren-
het man förvärfvat vid jernvägsbyggnid, visat oss
ett resultat, som bestyrker påståendet, att efter
dessa norra ländernas priser och arbetslöner kost-
naden för jernvägar i allmänhet ej bör kunna
öfverstiga 5900 Sterl. per engelsk mil; men att
den miångesstädes kostar långt mindre och kanske
blott hälften af detta belopp.
Utom den minskning i kostnad, som uppkom-
mer derigenom, att t. ex. i Sverige och Amerika
utgifterna för erhållandet af privilezier samt för
expropriationen äro jemnförelsevis obetydliga, ned-
sättes denna högst väsentligt derigenom, att för
jernvägar, der trafiken är så mycket mindre än
i England oeh Belgien, icke erfordras den hori-
sontela bana, som der varit behöflig i anseende
Itill lokomotivernes och öfrige vagnars mängd och
Ityngd, samt den stora hastighet man önskat vin-
na. Genom uppfinningen att koppla lokomotivens
lalla sex hjul, så att när höjder skola passeras upp
eller utföre, alla hjulens friktion är i verksamhet,
Ihar ett stort resultat vunnits. Man kan genom
dessa och andra hjelpmedel numera till och med
passera höjder, der lutningen är som 4 till 350.
Geaom det ändamålsenligare läge man i sednare
tider gifvit åt lastvagnarnes hjul, minskar man
I deras friktion, 0. s. v. Uppfinningen att låta vä-
gar, som möta eller korsa jernvägsbanan, på ett
lämpligt sätt passera rakt öfver den sednare utan
kulvertar eller broar, har ock mycket minskat
I kostnaden. Om lokalen någon gång skulle hos
oss fordra att begagna så kallade lutande planer
I (Vv ve ET MA
PP
TM TT
NN
och serskilda stående ångmachiner (liksom i Å-
merika och Belgien är vanligt), skulle sådant icke
erfordra särdeles stor kostnad, efter dena erfaren-
het man halt på ställen, der sådant ofta nog fö-
rekowmmer. Erfarenbeten har äfven visat, att
denna icke så betydligt förökas vid kärrirakter-
nas passerande, som man skuile förmoda. Fyll-
nadsarbetena underlättas genom det att sjelfva
jernvägsanläggningen begagnas till materialiernas
framskaffande. Hvad öfversvämningarne angår, så
undviker man alltid att lägga dea ständiga vägen
i den djupaste delen af dalgångarne, hvarigenom
man tillika minskar svårigheterna af höjdsträck-
ningarnes passerande; och på sådane ställea, der
flöden-äro att befara, lemnar man under vägen
så tillräckliga aflopp, att vattuet ej bör kunna
synnerligen skada dea. Källossningens ivflytan-
de förekommes genom begagnandet af s. k. pudd-
ling,, redan väl bekant vid kanalarbotena bär i
landet. Då dessutom på jernvägarne i Sverige
kunde användas trä I många fall, der man i
Eneland becsagnat iern och cten. samt tillen hör