Article Image
morgon. — Enligt berättelse i Bremens Tidning skall mill Lind, när hon sednast passerade Hamburg, ba fått ett bref från Wien, med anbud af 40,060 Floriner Conv. Mt (58237 rdr bko) för 30 representationer. NÅGOT I ANLEDNING AF FRÅGAN OM JERNVÄGARS ANLÄGGANDE I SVERIGE. Andra artikeln. Mången, som medger att jernvägar torde blifva högst fördelaktiga, invänder dock att de svårligen skola låta utföra sig i anseende till landets kuperade beskaffenhet, de kärr och vattendrag som möta, samt de olägenheter, hvilka orsakas af svåra vintrar, källossningar 0. S. V. Erfarenheten har dock lärt, att småningom öfvervinna sådana olägenheter, äfvensom att högst betydligt nedsätta kostnaden för jernvägarnes byggnad oeh underhåll. Både i Amerika och Ryssland äro jernvägar anlagde, under samma klimatiska förhållanden som i Sverige, och befaras utan olägenheter alla årstider. De engelska jernvägarne, särdeles de första, hafva varit mycket dyra och kostat ända till 29,009 per engelsk mil. Förnämsta orsakerne dertill, hafva varit de stora utgifterne i England för att öfverv.nna motståndet af dem, som anselt sina intressen lida genom dessa anläggningar och erhålla parlamentets tillstånd, samt för den erforderliga jordrymden); de kostsamma anläggningar man i början ansäg nödige för att få vägen jemn och för att kunna passera mötande vägar, m. m.; äfvensom dyrheten i England af dagsverken och en del materialier. Dernäst hafva de belgiska jernvägarne, tidigt anlagde efter engelska mönster, varit de dyraste och skola kostat ända till 46,500 per engelsk mil. De tyska hafva i allmänhet kostat vida mindre; men de i Nordamerikanska Förenta Staterna utförda jernvägsanläggningar, och hvilka torde bäst kunna tjena till vägledning för oss vid bedömandet af dylika företag här i landet, hafva blifvit fullbordade för summor, som bäst visa till hvad grad förbättrad arbetsmetod och hushållning kunnat förminska anläggningskostnaden. Så hafva de flesta af jernvägarne der endast kostat emellan 2,500 och 4,200 Sterl. per engelsk mil, såsom t. ex. de i NewYersey och i Georgia anlaggda, äfvensom alla de sednare i Newyork fullbordade. Om den i De la Ware anlagda väg emellan New Castle och Trench Town kostat något öfver 5,009 , så har deremot West-Chesterjernvägen i Pennsylvanien kunnat åstadkommas för 4,875 Sterl. per engelsk mil; och den såI kallade Central-jeravägen, emellan städerna Savannah och Macon, 493 engelska mil lång och medelst en sidolinie förenad med staden Augusta, kostar bloit 2.500 Stert per mil. Den nyligen färdiggjorda Holsteinska jernvägen har ock, i följd at de förbättringar man infört och den erfarenhet man förvärfvat vid jernvägsbyggnid, visat oss ett resultat, som bestyrker påståendet, att efter dessa norra ländernas priser och arbetslöner kostnaden för jernvägar i allmänhet ej bör kunna öfverstiga 5900 Sterl. per engelsk mil; men att den miångesstädes kostar långt mindre och kanske blott hälften af detta belopp. Utom den minskning i kostnad, som uppkommer derigenom, att t. ex. i Sverige och Amerika utgifterna för erhållandet af privilezier samt för expropriationen äro jemnförelsevis obetydliga, nedsättes denna högst väsentligt derigenom, att för jernvägar, der trafiken är så mycket mindre än i England oeh Belgien, icke erfordras den horisontela bana, som der varit behöflig i anseende Itill lokomotivernes och öfrige vagnars mängd och Ityngd, samt den stora hastighet man önskat vinna. Genom uppfinningen att koppla lokomotivens lalla sex hjul, så att när höjder skola passeras upp eller utföre, alla hjulens friktion är i verksamhet, Ihar ett stort resultat vunnits. Man kan genom dessa och andra hjelpmedel numera till och med passera höjder, der lutningen är som 4 till 350. Geaom det ändamålsenligare läge man i sednare tider gifvit åt lastvagnarnes hjul, minskar man I deras friktion, 0. s. v. Uppfinningen att låta vägar, som möta eller korsa jernvägsbanan, på ett lämpligt sätt passera rakt öfver den sednare utan kulvertar eller broar, har ock mycket minskat I kostnaden. Om lokalen någon gång skulle hos oss fordra att begagna så kallade lutande planer I (Vv ve ET MA PP TM TT NN och serskilda stående ångmachiner (liksom i Åmerika och Belgien är vanligt), skulle sådant icke erfordra särdeles stor kostnad, efter dena erfarenhet man halt på ställen, der sådant ofta nog förekowmmer. Erfarenbeten har äfven visat, att denna icke så betydligt förökas vid kärrirakternas passerande, som man skuile förmoda. Fyllnadsarbetena underlättas genom det att sjelfva jernvägsanläggningen begagnas till materialiernas framskaffande. Hvad öfversvämningarne angår, så undviker man alltid att lägga dea ständiga vägen i den djupaste delen af dalgångarne, hvarigenom man tillika minskar svårigheterna af höjdsträckningarnes passerande; och på sådane ställea, der flöden-äro att befara, lemnar man under vägen så tillräckliga aflopp, att vattuet ej bör kunna synnerligen skada dea. Källossningens ivflytande förekommes genom begagnandet af s. k. puddling,, redan väl bekant vid kanalarbotena bär i landet. Då dessutom på jernvägarne i Sverige kunde användas trä I många fall, der man i Eneland becsagnat iern och cten. samt tillen hör

13 oktober 1845, sida 2

Thumbnail