Article Image
ji bjuda Ull att undersöka, huruvida sjellva Deskyl
-Iningarne äro grundade.
EN VIGTIG KOMMUNIKATIONSLINEA.
Till: Redaktionen af Aftonbladet!
Enär alla, som enligt anmodan vitsordat de ol:
I genheter, hvilka vid Qvicksund försvåra kommun
Ikationen emellan Södermanland och Vestmanland
Jega befogenhet att förvänta sig någon underrättels
Thuru dessa intyganden begagnats, hvilket ock tvi
velsutan interesserar en hvar, som nödgas blottstäl!
sig för berörde olägenheter, så anhålles det tit. be
näget måtte uti sin tidning lemna plats för följande
lUppgift om ifrågaställd förbättring af passage
öfver Qvicksund.
Sedan H. M. Konungen, Rikets d. v. Storamira
af ett Tumbo församlings sockenstämmoprotokoll t
6 Okt. 1839 täckts i nåder taga kännedom om al
männa missbelåtenheten med denna passagens hittill:
varande beskaffenhet samt anbefalit undersökning oi
förhållandet, blefvo de uti berörde dokument omföl
mäldte uppgifter ytterligare bestyrkte medelst soc
kenstämmoprotokoll från Råby, Rytternes, Eskilstun
stads samt Klosters och Forss, Näshulta, Wallb,
Hammarby, Sundby, Barfva, Jäders, Kjula, Thors
hälla stads och lands, Öija, Husby Rekarne, Svedy
Österåkers, Lundby, Skuituna, Dingtuna, Julita sam
Stora Malms församlingar, äfvensom med betyg a
kustinspektoren herr öfversten och riddaren J. I
LjungsYärd i Nyköping och af hr postinspektoren I
J. Herkepce vid Strömsholm, och uppgifter från pa
storsembetena i Gillberga och Lysta samt Mantorp
församlingar.
Dessa handlingar intyga: 4:0 att vägen öfver Qvick
sund är den emeilan Nyköpings och Westerås lä
allmännast begagnade; 2:0 att detta sund vid inträf
fande storm ofta under flere timmar och stundon
dygn icke kan passeras; 3:0 att deraf mångfaldig
obehag och mycken tidspillan föranledes, särdele
marknadstiderna, då trafiken är i högsta måtto liflig
4:0 att både lif och egendom äro derstädes ej sälla
blottställde för vådor; 3:0 att passagen öfver sunde
vårtiden merendels flere veckor stänges af stark ström
6:0 att vid sådant förhållande en betydlig omväg om
kring hela Galtfjärden till Kungsöhrs farja måste be
gagnas; 7:0 att postförarne, då passagen är stängd
måste till fots bära den nog tunga postväskan frär
Qvicksund antingen 4 mils väg till Strömsholms post
kontor eller V. mils till Skyttinge postgård, hvilke
hindrar postens ordentliga gång, och både under öf
verfarten på en liten båt, samt särdeles på den skog.
bevexta Nyckelön, kan leda till osäkerhet i vårder
om postväskan; 8:0 att allt detta ganska skadligt in.
verkar på kommunikationen cmellan de båda land
skaperna; 9:0 att det fördenskull är för det allmännt
af synnerlig vigt, att dessa olägenheter, hinder oct
vådor blifva på statens bekostnad afhjelpte på de
sätt, som både för vägfarande och den vid Qvicisunq
ej sällan också hindrade sjöfarten finnes tjenligast
40:0 att en sådan åtgärd enhälligt önskas.
I anledning häraf anmodades Rekarne-häraden:
fullmäktig vid riksdagen 1840—44 att begära anslag
af statens medel till den brobyggnad, hvarmedels!
olägenheterna, enligt allmän förmodan, endast kunna
afhjelpas; men motionen härom förföll, emedan kost-
nadsförslag ej hunnit afgifvas innan målet kom un-
der Ständernas pröfning.
Enligt det till följd af nådig befallning d. 27 Jan.
1842 afgifna betänkandet erbjuda sig till landtkom-
munikationens förbättrande 3:ne utvägar:
4:2 att anlägga en sluss öfver södra udden af sun-
det för segelfarten, och en rörlig bro öfver slussen,
samt en fast bro öfver sundet för landttrafiken, hvil-
ket beräknades till en kostnad af 470.700 rdr;
2:a att med en fast bro, lagd på pålar, förena en
rörlig bro öfver sundet, till tjenst för så väl sjö- som
landttrafiken, kostande 48,260 rdr, inhberäknade 22,200
rdr för den muddring, som för ernåendet af en obe-
hindrad segelfart ansägs äfven vid följande alternativ
vara behöflig;
3:e att anlägga en mera ändamålsenlig färja öfver
sundet på 2:ne bredvid hvarandra placerade ponto-
ner, hvarmedelst landtkommunikationen skulle för-
bättras, utan att sjöledens nuvarande beqvämlighet i
något afseende derigenom minskas, och beräknades
kostnaden till 2,3500 rdr.
Dokumenterna angående denna sak jemte derom
tillika infordradt särskildt utlåtande blefvo d. 7 Okt.
1842 öfverlemnade till Konungens befallningshafvande
i Nyköpings län, som i öfverensstämmelse med hög-
lofl. landshöfdingeembetet i Westerås anser en för-
bättrad kommunikation vara af behofvet påkallad,
och enär Konungens befallningshafvande i anseende
till mångfaldiga vigtigare åligganden ej kunnat verk-
ställa dess afsigt att hos Regeringen göra framställ-
ning om anslag dertill af allmänna medel, ingafs sistl.
ir af enskild person underdånig ansökning derom.
Häröfver har K. M. nu i nåder resolverat, att som
en ifrågaställd brobyggnad skulle, oberäknad stor
kostnad, medföra hinder för den vid Qvicksund mera
vigtiga sjöfarten, kunde anslag af statens medel ej
dertill beviljas, men att de uppgifna elägenheterna
böra genom en förbättrad färjinrättning afhjelpas.
Enär det är alldeles ofeibart att det sker som bör
ske, eger man således nu förvissning derom att kom-
munikatioren emellan de bäda landskaperna skall
söras obehindrad,
om ena
— Då Red. lemnar plats för följande insända be-
ättelse förnyar den sin ofta framställda erinran att
installt måtte fogas om anskaffande och tillhanda-
ållande af nödiga räddningsmedel vid de många in-
mm hufvudstaden befintliga bryggor och vattenhämt-
liNdecfällan dar man kan hefara att Alvaelkelen ga
Thumbnail