Article Image
Elever hafva till undervisning blifvit admitte-
rade, hvilka icke kunnat med färdighet räkna
quatuor species, ännu mindre decimalbiåk och re-
gula de tri och knappt definitionerna i geometri.
Detta utgör elt missbruk, som inritat sig vid In-
stitutet, redan långt före detta, och ett betönk-
ligt afsteg från de antagna stadgarna och från
hela inättningens id. Denna är icke och kan
icke vara, att barn böra intagas och blifva un-
dervisade i de första elementerna af mensklig
kunskap; ty derigenom skulle antingen Institutet
förvandlas till en förberedande pedagogi, eller ock
eleven stängas från möjhgheten att med nytta
bevista undervisningen derstädes, emedan afhö-
randet af föreläsningar i ämnen, till hvilkas in-
hemtande eleven scknar nödiga kunskaper, måste
blifva alldeles ofruktsamt eller på sin höjd fram-
bringa blott strödda, osammanhängande och för-
virrade becrepp.
Detta missbruk står i nära sammanhang med
det redan 2nmärkta bemödandet att förvandla
undervisningen från vetenskaplig, men på tillämp-
ning beräknad, till en handtverks-undervisning j
handa-färdighet; och kommitterade våga förklara
dessa båda misstydningar af Institutets id vara
bland de aldra verksammaste orsakerna till dess
iråkade förfall och misskredit. Den grundtinke,
hvarrå en dylik undervisnings-onstalt skall hvila,
måste vara, att den, som redan på annan väg lärt
eller ämnar lära den handtverksme:siga skicklig-
heten i slöjder och fabrikationer, finner ett ställe,
der ban kan inhemta de vetenskapliga grunderna
för de fenomener, han ser uppkomma under hand-
teringen af råämnena, men ingalunda att han på
det stället skall inöfva äfven denna handtering;
och ännu mindre förenligt är det med ett sådant
Instituts bestämmelse satt bibringa de allmänna
kunskaper, som hvarje menrniska bör äga, antin-
gen hon ämnar sig in i slöjder eller icke.
Hvad den egentliga undervisningens gång vid
Institutet vidkommer, så har den synts kommit-
terade illa stå tillsammans med de grundsatser,
som i stadgarna utalas, eller med de begrepp,
som man miste göra sig om ett dylikt under-
visningsverks be-tämmelse. Stadgarne föreskrilva,
att de kunskajer i mathematik och humaniora,
som äro nödvindige för att med nytta genomgå
järo-kursen, skola af eleven vara inhemtade före
hans admitterande till Institutet. Såsom undan-
tag. och det egentlicen i Institutets hörjan, tilläts
Thumbnail