Article Image
Elever hafva till undervisning blifvit admitterade, hvilka icke kunnat med färdighet räkna quatuor species, ännu mindre decimalbiåk och regula de tri och knappt definitionerna i geometri. Detta utgör elt missbruk, som inritat sig vid Institutet, redan långt före detta, och ett betönkligt afsteg från de antagna stadgarna och från hela inättningens id. Denna är icke och kan icke vara, att barn böra intagas och blifva undervisade i de första elementerna af mensklig kunskap; ty derigenom skulle antingen Institutet förvandlas till en förberedande pedagogi, eller ock eleven stängas från möjhgheten att med nytta bevista undervisningen derstädes, emedan afhörandet af föreläsningar i ämnen, till hvilkas inhemtande eleven scknar nödiga kunskaper, måste blifva alldeles ofruktsamt eller på sin höjd frambringa blott strödda, osammanhängande och förvirrade becrepp. Detta missbruk står i nära sammanhang med det redan 2nmärkta bemödandet att förvandla undervisningen från vetenskaplig, men på tillämpning beräknad, till en handtverks-undervisning j handa-färdighet; och kommitterade våga förklara dessa båda misstydningar af Institutets id vara bland de aldra verksammaste orsakerna till dess iråkade förfall och misskredit. Den grundtinke, hvarrå en dylik undervisnings-onstalt skall hvila, måste vara, att den, som redan på annan väg lärt eller ämnar lära den handtverksme:siga skickligheten i slöjder och fabrikationer, finner ett ställe, der ban kan inhemta de vetenskapliga grunderna för de fenomener, han ser uppkomma under handteringen af råämnena, men ingalunda att han på det stället skall inöfva äfven denna handtering; och ännu mindre förenligt är det med ett sådant Instituts bestämmelse satt bibringa de allmänna kunskaper, som hvarje menrniska bör äga, antingen hon ämnar sig in i slöjder eller icke. Hvad den egentliga undervisningens gång vid Institutet vidkommer, så har den synts kommitterade illa stå tillsammans med de grundsatser, som i stadgarna utalas, eller med de begrepp, som man miste göra sig om ett dylikt undervisningsverks be-tämmelse. Stadgarne föreskrilva, att de kunskajer i mathematik och humaniora, som äro nödvindige för att med nytta genomgå järo-kursen, skola af eleven vara inhemtade före hans admitterande till Institutet. Såsom undantag. och det egentlicen i Institutets hörjan, tilläts

10 juli 1845, sida 2

Thumbnail