nämnde cheisbefattning mottaga.
OM EN FÖRESLAGEN SKEPPS-KANAL 1
SKÅNE, TILL SUNDSKA TULLENS UND-
VIKANDE.
Angående detta ämne meddelades, som bekant
är, 1 sistl. Februari månad genom tidningarng en
plan al blerr assessor Juringius, att, medelst lan-
dets ge omskärning ett stycke förbi den så kal-
lade tuvil-linien i Sundet, kunna undvika den
.Sundska tullens erläggande. Denna plan, enligt
hvilken företaget ansågs kunna göras för en sum-
ma af omkring 4 million riksdaler riksgälds, upp-
märksammades då föga af de fleste, möjligen äf-
ven derföre, att den kom ifrån en man, som rå-
kat få opinionen emot sina projekter, i anledning
af några andra företag. Deremot såg man ett
par veckor derefter saken temligen utförligt af-
bamdlad uti Hamburger Liste der Börsen Halle;
ech att herr Juringii id äfven väckt på en och
annan affirsman härstädes, kunde man äfven
sluta deraf, att, enligt hvad det berättades på
börsen, en resa till Preussen, som företogs i
slutet af April af chefen för ett härvarande han-
delshus, skulle hafva till hufvudsakligt ändamål
att negzotiera ett sådant företag, med biträde från
preussiska sidan.
Sedermera har icke något vidare offentligt af-
börts, förrän vi med gårdagens post få läsa uti
en af de Hamburgska tidning garna en artikel från
Stettin, hvari det förmäles, såsom hemtadt från
god källan, att den ifrågavarande planen skulle
vara upplagen af Svens ska regeringen, som nyli-
gen låtit sina ingeniörer verkställa de dertill nö-
diga mätningar och kostnadsförslag, samt ämnat
företaga verket antingen för egen räkning eller i
förening med någon annan makt, samt att en
Svensk agent för detta ändamål befinner sig i
Berlin. Uti denna artikel uppgifves lik väl plahen
annorlunda, än eoligt hvad herr Juringius före-
slagit, nemligen att kanalen skulle sträcka sig i
från norr om Helsingborg till Landskrona, och,
inberäknadt en större hamn på hvardrra af dessa
platser, komma att kosta G millioner riksdaler
svenskt banko, hvartill räntan skulle betala sig till
då 6 procent, genom en afgift till blott en-
sjettedel af den nuvarande Sundska tullens be-
lopp, om biott den större delen af fartygen pas-
serade den vägen, då de undveko att klarera i
Elseneur, samt på få timmar kunde af ångfartyg
bogseras genom kanalen, samt således både tid
och kostnader besparades.
Ehuru vi hafve all anledning tro, att ett icke
så oväsendtligt misstag ligger i dessa uppgifter,
är dock saken al nog betydenhet, för att förtje-
na närmare vidröras. Att Svenska statsverket
icke för egen räkning kommer att befatta sig med
företaget, atminstone för det första, är mer än
sannolikt deraf, att dertill skulle fordras en be-
tydlig penningesumma, hvarom ännu ingen fråga
förevarit hos Ständeraa. Lika litet grundadt tor-
de det vara, att Regeringen utsändt någon agent
till Berlin för att athandia derom. Deremot fin-
nes mer än en anledning att taga för fullkomligt
sannoliat, alt tillvägabringandet af ett enskildt
bolag är på tapeter, äfvensom troligt, att detta
bolag icke kan sätta sig i verksamhet, utan Re-
geringens medverkan och samtycke. Det är af
denna anledning, som det icke torde vara olämp-j
ligt, att närmare vidröra några få ometändigheter
innan saken kommer längre.
I samma mån nemligen, som det är i hög grad)
önskligt, att saken må komma till verkställighet,
och som hela Östersjöhandeln derför skulle stad-
na i förbindelse både hos den som först upptagit
idfen och hos den som utförer densamma, 1
samma mån måste det äfven blifva af vigt att
taga i betraktande på hvad sätt företaget må
kunna göras med mesta fördel i afseende på huf-
vudöndarmålet. Vi lemna här helt och hållet den
politiska sidan af saken, emedan den i alla hän-
delser måste vara undangjord, innan någonting
alls kan företagas, och i delta hänseende är deti
i alla fall klart, alt en traktat med en annanj
makt om tullskatts erläggande för passerandet af
ett visst sund öfver en viss linie icke kan sträc-
kas längre än till ordalydelsen, samt att, lika väll
som Sveri: ge kan föra varor landvägen förbi tull-
linien i Sundet utan alt betala tull, lika väl må-
ste det äfven kunna göra det på en genom eget
land gröfd kanal
Men då två olika planer här äro uppkastade,
af hvilka den ena skulle medföra en troligen sex-
dubbel kostnad mot den andra, så förtjenar det
måhända icke blott att taga i betraktande huru-
vida de direkta fördelarna 1 hvardera fallet skola
svara emot den direkta kostnaden, utan äfven,
hvad verkan hvardera af dessa företag serskildt
skola halva på frågan om en mölig nedsättning