nämnde cheisbefattning mottaga. OM EN FÖRESLAGEN SKEPPS-KANAL 1 SKÅNE, TILL SUNDSKA TULLENS UNDVIKANDE. Angående detta ämne meddelades, som bekant är, 1 sistl. Februari månad genom tidningarng en plan al blerr assessor Juringius, att, medelst landets ge omskärning ett stycke förbi den så kallade tuvil-linien i Sundet, kunna undvika den .Sundska tullens erläggande. Denna plan, enligt hvilken företaget ansågs kunna göras för en summa af omkring 4 million riksdaler riksgälds, uppmärksammades då föga af de fleste, möjligen äfven derföre, att den kom ifrån en man, som råkat få opinionen emot sina projekter, i anledning af några andra företag. Deremot såg man ett par veckor derefter saken temligen utförligt afbamdlad uti Hamburger Liste der Börsen Halle; ech att herr Juringii id äfven väckt på en och annan affirsman härstädes, kunde man äfven sluta deraf, att, enligt hvad det berättades på börsen, en resa till Preussen, som företogs i slutet af April af chefen för ett härvarande handelshus, skulle hafva till hufvudsakligt ändamål att negzotiera ett sådant företag, med biträde från preussiska sidan. Sedermera har icke något vidare offentligt afbörts, förrän vi med gårdagens post få läsa uti en af de Hamburgska tidning garna en artikel från Stettin, hvari det förmäles, såsom hemtadt från god källan, att den ifrågavarande planen skulle vara upplagen af Svens ska regeringen, som nyligen låtit sina ingeniörer verkställa de dertill nödiga mätningar och kostnadsförslag, samt ämnat företaga verket antingen för egen räkning eller i förening med någon annan makt, samt att en Svensk agent för detta ändamål befinner sig i Berlin. Uti denna artikel uppgifves lik väl plahen annorlunda, än eoligt hvad herr Juringius föreslagit, nemligen att kanalen skulle sträcka sig i från norr om Helsingborg till Landskrona, och, inberäknadt en större hamn på hvardrra af dessa platser, komma att kosta G millioner riksdaler svenskt banko, hvartill räntan skulle betala sig till då 6 procent, genom en afgift till blott ensjettedel af den nuvarande Sundska tullens belopp, om biott den större delen af fartygen passerade den vägen, då de undveko att klarera i Elseneur, samt på få timmar kunde af ångfartyg bogseras genom kanalen, samt således både tid och kostnader besparades. Ehuru vi hafve all anledning tro, att ett icke så oväsendtligt misstag ligger i dessa uppgifter, är dock saken al nog betydenhet, för att förtjena närmare vidröras. Att Svenska statsverket icke för egen räkning kommer att befatta sig med företaget, atminstone för det första, är mer än sannolikt deraf, att dertill skulle fordras en betydlig penningesumma, hvarom ännu ingen fråga förevarit hos Ständeraa. Lika litet grundadt torde det vara, att Regeringen utsändt någon agent till Berlin för att athandia derom. Deremot finnes mer än en anledning att taga för fullkomligt sannoliat, alt tillvägabringandet af ett enskildt bolag är på tapeter, äfvensom troligt, att detta bolag icke kan sätta sig i verksamhet, utan Regeringens medverkan och samtycke. Det är af denna anledning, som det icke torde vara olämp-j ligt, att närmare vidröra några få ometändigheter innan saken kommer längre. I samma mån nemligen, som det är i hög grad) önskligt, att saken må komma till verkställighet, och som hela Östersjöhandeln derför skulle stadna i förbindelse både hos den som först upptagit idfen och hos den som utförer densamma, 1 samma mån måste det äfven blifva af vigt att taga i betraktande på hvad sätt företaget må kunna göras med mesta fördel i afseende på hufvudöndarmålet. Vi lemna här helt och hållet den politiska sidan af saken, emedan den i alla händelser måste vara undangjord, innan någonting alls kan företagas, och i delta hänseende är deti i alla fall klart, alt en traktat med en annanj makt om tullskatts erläggande för passerandet af ett visst sund öfver en viss linie icke kan sträckas längre än till ordalydelsen, samt att, lika väll som Sveri: ge kan föra varor landvägen förbi tulllinien i Sundet utan alt betala tull, lika väl måste det äfven kunna göra det på en genom eget land gröfd kanal Men då två olika planer här äro uppkastade, af hvilka den ena skulle medföra en troligen sexdubbel kostnad mot den andra, så förtjenar det måhända icke blott att taga i betraktande huruvida de direkta fördelarna 1 hvardera fallet skola svara emot den direkta kostnaden, utan äfven, hvad verkan hvardera af dessa företag serskildt skola halva på frågan om en mölig nedsättning