ders fartyg tillåtelse att i Preussiska hamnar lasta Preussi-
ska produkter till England, en rättighet, som eljest blott
tillkommer Engelska och Preussiska fartyg.
Jernvägen mel an Stettin och Berlin uppfyller det ända-
mål, som handelskorpsen i förstnämnde stad dermed åsyf-
tade; den har väsendtligen befordrat den kommerciella för-
bindelsen med det inre af landet, och afkastar fullt 5 proc.
ränta.
Fördjupningen af härvarande farvatten, så långt den nu
hunnits med, har redan förl. höst visat sin stora förde!; den
kommer att få ett djup af 43 till 46 fot. — En betydlig
plats har af reg. blifvit inköpt, för anläggande af en större
entrepot. Konungen har äfven beviljat, alt en del af här-
varande fästningsverk blifvit förlagda längre bort, och på
detta sätt bir staden till en tredjedel förstorad, en sak som
är af stor vigt, emedan den var för trång for befolkningej
och handelsrörelsen.
Den tryckande Sundska tullen, som så svårt besvärar s
väl härvarande som he!a Östersjöhandeln tyckes för fram-
tiden blifva ännu mer hotande, då Danmark sjelft ämnar
omgå densamma genom jernvägarna. Man hoppades en tid,
att Preussiska regeringen skulle lyckas häfva något af detta
tvång för handelsrörelsen; men äfven detta slog felt. Skulle
projektet att anlägga en kanal från Lardskrona ti!l Hel-
singborg, hvarom tidningnrne taat, allvarsamt tänkas på,
så är ingen tvifvel att ja Preussiska regeringen skulle in-
tressera sig derföre, och cj heller vore det svårt alt genom
aktier sammanbringa penningar dertill, ja, man kan med
säkerhet lita på, alt så väl här som i de öfrign Preussiska
Östersjöhamnarne betydliga penningesummor skulle kunna
hopsamias för deta ändamål. (Dagbl.)