Article Image
RIESDAGEN.
Komminister Jonas Janzons anförande i Preste-
ståndet mot Ståndets enskilda Utskottsbelän-
kande rörande prestbildningen.
Mig fägnar högligen att min motion om prestbild-
ningen innehåller samma ideer, som komma att ut-
tala sig i den nya kyrkolagen, och har jag följakt-
ligen i denna del intet mot Utskottets betänkande
att anmärka. Jag får likväl vördsamt fråga, huru-
vida i detta förslag äfven sjelfva grunden är erkänd
och antagen, hvarpå hela min byggnad hvilar, neml.
den förhöjda meritberäkningens försvinnande. Så
länge bankoåren qvarstå för skollärare, kan någon
högre bildning för det lägre presterskapet omöjligen
föreskrifvas, emedan detta blott tjenade till att göra
dess ok ännu tyngre. Man har icke ens nu tillfälle
att välja bland kandidater, utan tackar Gud att nå-
gon under närvarande vilkor vill bli prest och så-
som adjunkt och komminister tjena Guds församling.
Men hvarföre straffas för det man valde kyrkan?
Är det något ondt häri? Jag skulle tro att man
bör följa sin kallelse och blifva det, hvartill man
har anlag, och sedan hvarken straffas för det man
valde kyrkan eller belönas med hastig befordran
inom kyrkan, endast för det man valde skolan.
Tvärtom skulle jag vilja påstå, att vi, Guds ords
tjenare äro kyrkans äkta barn; ty hon hvilar på
Tron, icke på Vetandet. Det är ju orätt att half-
syskonen tränga ut oss, unna oss knappast en syster-
lott, då vi gerna unna dem lika arf med oss. Nä!
vi, kyrkans tjenare, begäre likhet i årsberäkning
begäre vi ju intet ynnestprof, blott rättvisa. Vi be
gäre att staten må medgifva och således äfven V
sjelfve få trösta oss åt, att vårt kall att förklara
bibeln och att efter nåd och gåfva lära menniskoi
att heligt lefva och saligt dö, är lika vigtigt med
deras, som förklara för gossar t. ex. Ovidii meta
morphoser och lära dem multiplikationstabellen. V
begäre ingen ting mer, än att vårt arbete må anse:
lika maktpåliggande för menskligheten, som dessas
Man invänder: det är ett förskräckligt arbete
skolan. Hvad är en komministers göromål mo
detta träl? Utom hvad jag vid ett annat tillfäll
häremot anfört ville jag svara: hvarför tillslute
man skolan så sorgfälligt för hvarje icke graduerad
Träl och möda plägar man gemenligen gerna unni
sin nästa. - Till att besvara detta kommer man ni
Thumbnail