yasserade uppåt kanalen med lätt S. V. vind och en hastighet af 42 knop i timman. Klockan 45 minuter öfver 42 midnatten, uppnåddes the Needles, och klockan half 2 stoppades machineriet vid Cowes, der man hade att aflemna depecher, hvarefter resan fortsattes klockan 48 minuter till 2. Vid Spithead passerades linieskeppet Apollo, som helsades med ett skott och tre hurrarop, hvilka besvarades af besättningen och trupperna om bord. Luften visade sig nu mulen och duskig, och en S. V. sjögång inbröt, som fortfor till midnatten. Derefter passerades Southforeland, och klockan 40 minuter öfver 4 på lördagsmorgonen. kom man till ankars vid the Downs,, efter att på tjugunio timmar hafva tillryggalagt vägen från Landsend, trehundrade femtio engelska mil, — med en generel hastighet af tolf mil i timmen. Klockan 55 minuter öfver 5 på morgonen lyftades ankar, och vid passerandet af Northforeland möttes fartyget af en hård V. N. V. storm, som det i motvind raskt bekämpade, under en fart af 9 V. knop i timmen. Vid Nore) passerades Waterwitch — ett af Hulls yppersta ångfartyg och bland de bästa i engelska ångbätsflottan — och halfannan timma derefter var den fem mil akter ut. Oaktadt sin ofantliga längd lyder Great-Britain rodret oändligen väl och det var ett nöje att, se med hvad lätthet den manövrerade mellan fartygen på floden. Klockan half 4 passerades Woolwich, och 5 minuter derefter skedde ankomsten till Blackwall, och 4 timma och 40 minuter sedan fartyget blifvit förtöjdt passerade Waterwitch förbi på sin väg åt London. Under resan medförde Great-Britain fyra stora lifbåtar af m:r Guppys patent, hvilka kunna rymma fyrahundrade personer. Från den tid fartyget lemnade Holmes fyr till dess det anlände till Blackwall, hade moachineriet gjort 54,521 slag och skrufven 4653,563. — De sex masterna gifva fartyget ett eget utseende; de äro försedde med jerntackling, och fem af dem kunna fällas ned när man så finner nödigt. Skrofvet är deladt i flere afdelningar, hvilka genom rör och kranar stå i gemenskap med machinpumpen. Om en af dem skulle fyllas med vatten, har sådant ett högst obetydligt inflytande på dess bärning; om sådant vore fallet med två, och dessa ej voro de vid någon af ändarne, skulle det likväl hålla sig uppe och endast om de två i aktern eller bogen fylldes, skulle fartyget gå till botten, men troligen så långsamt, att mar hann sätta ut alla räddningsbåtarne. Vid förtöjningen vid Blackwall svängde fartyget rund af tiden och upptog då nästan hela flodens bredd. Man kan göra sig ett begrepp om dess längd dä den uppgifves til omkring 100 fot längre än något af Englands största linieskepp the Queen, Caledonia och S:t Vincent Dessa skepp hälla ej mer än 205 fot i längd, di Great-Britain är 322 och dess köl 289 fet läng. MSE KE