Article Image
yasserade uppåt kanalen med lätt S. V. vind och en
hastighet af 42 knop i timman. Klockan 45 minu-
ter öfver 42 midnatten, uppnåddes the Needles, och
klockan half 2 stoppades machineriet vid Cowes, der
man hade att aflemna depecher, hvarefter resan fort-
sattes klockan 48 minuter till 2. Vid Spithead pas-
serades linieskeppet Apollo, som helsades med ett
skott och tre hurrarop, hvilka besvarades af besätt-
ningen och trupperna om bord. Luften visade sig
nu mulen och duskig, och en S. V. sjögång inbröt,
som fortfor till midnatten. Derefter passerades South-
foreland, och klockan 40 minuter öfver 4 på lör-
dagsmorgonen. kom man till ankars vid the Downs,,
efter att på tjugunio timmar hafva tillryggalagt vä-
gen från Landsend, trehundrade femtio engelska mil,
— med en generel hastighet af tolf mil i timmen.
Klockan 55 minuter öfver 5 på morgonen lyftades
ankar, och vid passerandet af Northforeland möttes
fartyget af en hård V. N. V. storm, som det i mot-
vind raskt bekämpade, under en fart af 9 V. knop
i timmen. Vid Nore) passerades Waterwitch — ett
af Hulls yppersta ångfartyg och bland de bästa i en-
gelska ångbätsflottan — och halfannan timma deref-
ter var den fem mil akter ut. Oaktadt sin ofantliga
längd lyder Great-Britain rodret oändligen väl och
det var ett nöje att, se med hvad lätthet den manö-
vrerade mellan fartygen på floden. Klockan half 4
passerades Woolwich, och 5 minuter derefter skedde
ankomsten till Blackwall, och 4 timma och 40 minu-
ter sedan fartyget blifvit förtöjdt passerade Water-
witch förbi på sin väg åt London. Under resan
medförde Great-Britain fyra stora lifbåtar af m:r
Guppys patent, hvilka kunna rymma fyrahundrade
personer. Från den tid fartyget lemnade Holmes fyr
till dess det anlände till Blackwall, hade moachineriet
gjort 54,521 slag och skrufven 4653,563. — De sex
masterna gifva fartyget ett eget utseende; de äro
försedde med jerntackling, och fem af dem kunna
fällas ned när man så finner nödigt. Skrofvet är de-
ladt i flere afdelningar, hvilka genom rör och kranar
stå i gemenskap med machinpumpen. Om en af dem
skulle fyllas med vatten, har sådant ett högst obe-
tydligt inflytande på dess bärning; om sådant vore
fallet med två, och dessa ej voro de vid någon af
ändarne, skulle det likväl hålla sig uppe och endast
om de två i aktern eller bogen fylldes, skulle farty-
get gå till botten, men troligen så långsamt, att mar
hann sätta ut alla räddningsbåtarne. Vid förtöjnin-
gen vid Blackwall svängde fartyget rund af tiden och
upptog då nästan hela flodens bredd. Man kan göra
sig ett begrepp om dess längd dä den uppgifves til
omkring 100 fot längre än något af Englands största
linieskepp the Queen, Caledonia och S:t Vincent
Dessa skepp hälla ej mer än 205 fot i längd, di
Great-Britain är 322 och dess köl 289 fet läng.
MSE KE
Thumbnail