Article Image
AM för all fara kyrkan bevara ! är framför, allt vår skyldighet; kättare döda, bränna, föröda måste vi utan skonsamhet. Det är icke utan att man erinrar sig denn vers vid förnimmandet af åtskilliga bemödande äfven ifrån en del af nu lefvande presterskap, oc icke blott det romerskt-katholska, utan äfven de såkallade protestantiska på ett och annat ställ synnerligen England, om hvilket Engelsmänne; sjelfva hafva det ordspråket, att det är det mes prestridna land i verlden (the most priestridde country in the world). En engelsk tidning, mej en af de sista posterna, har i detta ämne en ar tikel, som visar hvilka följder uppstå der det lyc kas att göra religio iteten, det högsta och ädlast i lifvet, till slaf endast åt vissa döda och fast stelnade dogmer samt yttre ascetiska fordringa Ett utdrag af den ifrågavarande artikeln syne oss förtjent att anföras: En abstrakt tros läran, säger artikelförfattaren när ej ett tjenligt ämne att afhandla i en tid ning; men om vi närmare undersöka dessa ab straktioner, skole vi nästan alltid finna, att de sista hand syfta åt folkets bröstficka, det vill sä ga plånboken. Den renaste troslära är den, som har närmaste gemenskap med och inverkar på vå: sedlighet, våra lefnadsvanor och vår sällhet. detta ögonblick är det omöjligt för någon, son bor i London, att föreställa sig det tyranni, hvil ket presterskapet utöfvar öfver alla klasser, äfver i de stora städerna. En person, som will var: väl känd, måste på det noggrannaste iakttaga d yttre kyrkobruken, och ve hans familj, om har är bekant att hafva, hvad man kallar fria tänke sätt angående dessa. Det är sannt, att prester skapet ej kan framtvinga denna sakernas ställnin; genom yttre våld, men de göra det så mycke mer genom tungans ilska och väcka köld mellar familjer och anhöriga inbördes. En handlandt kan förlora sina kunder och blir ruinerad, om de utsprides, att han är en otrogen eller någonting ditåt. Förgäfves må man anföra hans utmärkt: redlighet i handel och vandel, eller utvisa, at han har en stor och intressant familj, som har uppfostrat på det mest aktningsvärda sätt i ädl: och dygdiga grundsatser. Mannen och alla han: barn äro på förhand utkorade offer. Den en: brodern eller slägtingen, som hyllas af presterna för det han är ytterligt noggran i alla yttre iakttagelser, anser sig: derföre vara helig och utvald och ser med en fanatisk ömkan eller förfäran pi den andre, om denne råkat komma i tvist mec honom öfver några dogmer, om hvilka både pre ster och församlingar tvistat i årtusenden. De hyckleri och den skenhelighet, som häraf alstra: göra mycket ondt. Märkligt, är , också, att er stor hederskänsla i affärer, ett öppnare och redbarare handlingssätt och en mer storsinnad and: af vänliga förbindelser ega rum i de städer, va re sig handlande eller manufakturidkande, dej presterna fått taga minsta väldet. Deremot skal ingen sakkunnig påstå, att moraliteten i Glasgow. Aberdeen och Edinburg, de städer, 1 hvilka de yttre religionsbruken och presternas inflytande mest herrska, är på långt när så ren. Man skal tilläfventyrs försöka tyda detta såsom en anmärkning mo: religionen sjelf. Vare detta långt ifrån oss. Vi vilje härmed endast påstå, att religionen och presterskapet oftast äro två mycket olika saker, och att religionens sak olta sämst tjenas al presterskapet, der det har den största makten, just derföre, att bevarandet af denna makt der öfvergår till egentliga syftemålet för dess bemödanden.,

17 januari 1845, sida 3

Thumbnail