Article Image
SR kas vara milade i går. Öfver fönsterna eller på fönsterposten äro husbondeas och husmodrens samt barnens namn och födelsgår anbringade, äf. vensom bibelspråk, stuadom varierade, såsom Guds välsignelse gör huset rikt, förutan knot och missnöjes. Tsaflorna äro ejest merändels hemtade ur bibliska historien, och alla försedda med inskriptioner samt åtalet, då de blefvo förfärdigade, äfvensom med korstnärens initialer. Några nyanser i firgblandningen äro obekanta, utan användes endast högrödt, högblått, hörtult, bLösgrönmt och svart i all deras bjerthet. Teckningen är objeplig och smaken egen. Alla ansigten merändels i profil och tiilskurna efter samma mått, det ena som ett bär likt det andra, hvilket synnerligast gör ypperlig effekt i de stycken, der gudstjenst afbildas, såsom i ett ofta reproduceradt stycke: Nineve gjorde bättring, som Jonas bid 1837,, der Jonas står i predikstolen och de goda Nineviter sitta i kyrkan på sina läktare, alja i profil med näsorna på bvarandras kindben och ritade efter cirkel och linisl. Jesu ieridande i Jerusalem är ock ett älsklingsstycke; Frilsaren är der försedd med prestkrage och kappa Nar Ja kob brottas med Gud, ör vår Herre klädd i biå frack med blaska knappar, trekantig batt, gula skionbyxor och ridstöflor. I Dronningen al Saba kommer att försöka Salomo med gåtor, är den förra klädd i slip och spatserar under en slags baldakin, den ridande väpnare uppbära. — Alla byggnader äro hållna i ett slags orientalisk stil; idel blåa och gula med röda tak. Träden afbi. das med stora rosor, icke olika solbiommor. Ota milas äfvea en stad till dörrstycke i klädstugan, örsedd med inskriften: Om Herren icke försva

8 november 1844, sida 3

Thumbnail