SR
kas vara milade i går. Öfver fönsterna eller på
fönsterposten äro husbondeas och husmodrens
samt barnens namn och födelsgår anbringade, äf.
vensom bibelspråk, stuadom varierade, såsom
Guds välsignelse gör huset rikt, förutan knot och
missnöjes. Tsaflorna äro ejest merändels hemtade
ur bibliska historien, och alla försedda med in-
skriptioner samt åtalet, då de blefvo förfärdigade,
äfvensom med korstnärens initialer. Några ny-
anser i firgblandningen äro obekanta, utan använ-
des endast högrödt, högblått, hörtult, bLösgrönmt
och svart i all deras bjerthet. Teckningen är o-
bjeplig och smaken egen. Alla ansigten merän-
dels i profil och tiilskurna efter samma mått, det
ena som ett bär likt det andra, hvilket synner-
ligast gör ypperlig effekt i de stycken, der guds-
tjenst afbildas, såsom i ett ofta reproduceradt
stycke: Nineve gjorde bättring, som Jonas bid
1837,, der Jonas står i predikstolen och de goda
Nineviter sitta i kyrkan på sina läktare, alja i
profil med näsorna på bvarandras kindben och ri-
tade efter cirkel och linisl. Jesu ieridande i Je-
rusalem är ock ett älsklingsstycke; Frilsaren är
der försedd med prestkrage och kappa Nar Ja
kob brottas med Gud, ör vår Herre klädd i biå
frack med blaska knappar, trekantig batt, gula
skionbyxor och ridstöflor. I Dronningen al Saba
kommer att försöka Salomo med gåtor, är den
förra klädd i slip och spatserar under en slags
baldakin, den ridande väpnare uppbära. — Alla
byggnader äro hållna i ett slags orientalisk stil;
idel blåa och gula med röda tak. Träden afbi.
das med stora rosor, icke olika solbiommor. Ota
milas äfvea en stad till dörrstycke i klädstugan,
örsedd med inskriften: Om Herren icke försva-