Article Image
utan efter all sannoikhet vore icke ens 60 prc cents: tull tillräcklig för vinnandet af det åsyftad ändamålet. Långt snarare måste man söka al öka införseln, i stället att minska den; ty å en sidan vinner icke blott skattkammaren dervic utan utförseln af landets produkter blir derige nom . större. Imedlertid finnes det visserlige föremål för den inhemska industrien, som uta skada för åkerbruket kunna understödjas, och äl! ven under nu gällande tullsystem till en vis grad åtnjutit ett sådant skydd. Dit räknar kom missionen skydd och uppmuntran åt handtver kare, hvilkas hitdragande är serdeles önskvärd för landet, och hvilkas industri så till vida för tjenar att. skyddas, som utländska varor af sam ma slag som dem, de tillverka, icke derigenor utestängas, utan tvertom, genom fortfarande kon kurrens, icke förstöra hos den inhemske handt verkaren all äggelse att förbättra sina tillverk ningar. Afvenledes är detta skydd isynnerhe derföre lämpligt, att invandrande handtverkar och konstnärer måtte kunna förtjena mera ge nom sina händers verk i Brasilien, än i der: hembygd, och vore det icke för skattkamms rens behof, så skulle kommissionen gå änn längre i sina förslag, och genast föreslå fri inför sel för alla verktyg och åtskilliga råämnen. Hva de åtgärder angår, som kommissionen har att fö reslå till befordrande af Brasiliens handel oc skepp-art, så tror hon icke, att detta ändam: kan vionas genom differential-tullar för varor oc olika skeppsumegälder, emedan olika åtgärder reciprocitetsväg af främmande nationer kunde til intetgöra hela denna plan. Fastmera bör ma söka ställa så till, att Brasilianska fartyg öfver allt i utländska hamnar ställas på lika fot me landets ezna fartyg, och att främmande fartyg Brasilianska hamnar sättas i åtnjutande af lik fördelar: Men till befordrande af landets skepp fart kan ingenting mera bidraga, än anvärfvand af sjöfolk och matrosers införlifvande med befoll ningen, samt skeppsbygsgeriets upplifvande, me delst fördelar, hvilka icke kunna göras kraftlös genom främmande makter, såsom t. ex. upphä vandet af ankrings-afgifterne för de Brasiliansk kustfartvgen. Afvenledes skulle kowmissionei såvida hon icke i detta ögonblick måste ledas andra konsiderationer, föreslå ganska låga tulla gifter på tåg, segelduk, ankare, jern och koppa plåtar; men just för dessa konsiderationers sku inskränker how sig pu dertill, att bibehålla de nuvarande tullen af 20 procent, samt att föresl att för alla främmande till skeppsbyggnad erfoi derliga artiklar hela tullafgiften åsterställes im portören, så snart det visas, att dessa artikle blifvit förbrukade på Brasilianska skeppshvarf. (Slut. följ.)

15 april 1844, sida 2

Thumbnail