Article Image
utan efter all sannoikhet vore icke ens 60 prc
cents: tull tillräcklig för vinnandet af det åsyftad
ändamålet. Långt snarare måste man söka al
öka införseln, i stället att minska den; ty å en
sidan vinner icke blott skattkammaren dervic
utan utförseln af landets produkter blir derige
nom . större. Imedlertid finnes det visserlige
föremål för den inhemska industrien, som uta
skada för åkerbruket kunna understödjas, och äl!
ven under nu gällande tullsystem till en vis
grad åtnjutit ett sådant skydd. Dit räknar kom
missionen skydd och uppmuntran åt handtver
kare, hvilkas hitdragande är serdeles önskvärd
för landet, och hvilkas industri så till vida för
tjenar att. skyddas, som utländska varor af sam
ma slag som dem, de tillverka, icke derigenor
utestängas, utan tvertom, genom fortfarande kon
kurrens, icke förstöra hos den inhemske handt
verkaren all äggelse att förbättra sina tillverk
ningar. Afvenledes är detta skydd isynnerhe
derföre lämpligt, att invandrande handtverkar
och konstnärer måtte kunna förtjena mera ge
nom sina händers verk i Brasilien, än i der:
hembygd, och vore det icke för skattkamms
rens behof, så skulle kommissionen gå änn
längre i sina förslag, och genast föreslå fri inför
sel för alla verktyg och åtskilliga råämnen. Hva
de åtgärder angår, som kommissionen har att fö
reslå till befordrande af Brasiliens handel oc
skepp-art, så tror hon icke, att detta ändam:
kan vionas genom differential-tullar för varor oc
olika skeppsumegälder, emedan olika åtgärder
reciprocitetsväg af främmande nationer kunde til
intetgöra hela denna plan. Fastmera bör ma
söka ställa så till, att Brasilianska fartyg öfver
allt i utländska hamnar ställas på lika fot me
landets ezna fartyg, och att främmande fartyg
Brasilianska hamnar sättas i åtnjutande af lik
fördelar: Men till befordrande af landets skepp
fart kan ingenting mera bidraga, än anvärfvand
af sjöfolk och matrosers införlifvande med befoll
ningen, samt skeppsbygsgeriets upplifvande, me
delst fördelar, hvilka icke kunna göras kraftlös
genom främmande makter, såsom t. ex. upphä
vandet af ankrings-afgifterne för de Brasiliansk
kustfartvgen. Afvenledes skulle kowmissionei
såvida hon icke i detta ögonblick måste ledas
andra konsiderationer, föreslå ganska låga tulla
gifter på tåg, segelduk, ankare, jern och koppa
plåtar; men just för dessa konsiderationers sku
inskränker how sig pu dertill, att bibehålla de
nuvarande tullen af 20 procent, samt att föresl
att för alla främmande till skeppsbyggnad erfoi
derliga artiklar hela tullafgiften åsterställes im
portören, så snart det visas, att dessa artikle
blifvit förbrukade på Brasilianska skeppshvarf.
(Slut. följ.)
Thumbnail