filosofiskt, politiskt afseende, jemte i de flesta veten
skaper, ett mycket högre värde, än den romerska
och tillika en mycket större omfattning, isynnerhe
då man diträknar hela alexandrinska litteraturen. -—
Kan det likväl lända mig enskildt till någon rädd.
ning, på de klassiska studiernas yttersta dom, så må
jag nämna, att jag list både Cesar och hvad vi ega
af Tacitus på grundspråket, vid en ålder, då mäng-
den af dem, hvilka på de latinska författarne offrat
40 år af sin ungdom, längesedan såsom mottjenst
offrat desse åt glömskan.
Sedan skärmytslingen i Biet lyckligen gått öf
ver, visade sig i boklådorna åter en brochyr, ti-
tulerad: Om Svenska Elementar-Läroverken oc
deras förbättring, i anledning af Hr J. A. Ha-
zelii skrift nom studentexamen och elementar-lö-
roverkens brister; Sthm. Norstedt, 86 sidd. 8:c
då. 36 sk.
Också denna lilla skrift är anonym, ehuru den
riktar sig emot en namngifven författare, och e-
mot en, som å sin sida icke fruktat att lemna
sitt namn åt offentligheten. Hvad orsaken kan
vara till anonymiteten, veta vi ej: antingen auk-
torn blygts för sig sjelf, eller kanske för sitt ar-
bete. En sanning är ock, att skriften gerna kun-
nat förblifva outgifven. Den vill kämpa för de
gamla läroverkens methoder: men om något för
dem skall vinnas, så är det verkligen hög tid,
att nya skäl, derest sådana stå att uppleta,
framdragas till deras förmån; ty de gamla äro
ohjelpligen slut. Imedlertid kommer också den-
ma brochyr icke åstad med annat, än med det
elfvabundraelfva gånger sagda och vederlagda.
Methoden för auktorns framställning är i korthet
följande. Först uppställer han några ända till
utslitenbet allmänna premisser om huru det i
skolväg skall vara, för att vara bra: premisser,
dem ingen vill och ingen behöfver neka. Derpå
antager han, utan allsköns bevis, 1:0 att allt det
sålunda afmålade goda finnes till i de gamla sko!-
verken; och 2:o att detsamma icke gilves lika
väl i det nya (Nya Elementarskolan i Stockholm).
Om förf. verkligen är till den oerhörda grad o-
kunnig om de sanna förhållandena, som hans
skrift låter påskina, vilja vi icke afgöra; men det
ser nästan så ut, då han, utom bockarne rörande
de Gamla skolverken, i och för det Nya gör sam-
manblandningar, som utvisa, att ban t. ex. icke
vet skillnaden emellan ambulatorisk skolmethod,
och den, som i det nya skolsystemet användes.
Så talas om Preussen och Norrige, der man ifrån
odugliga nyheter återvändt till den äldre skolsa-
ligheten, exempel, som skola vara lärorika för
oss, ehuru hvar man af yrket, har sig rätt väl
bekant, att något så beskaffadt nytt och efter den
method organiseradt skolverk, som Nya Elemen-
tarskolan, i Preussen (eller Norrige) aldrig varit
försökt eller infördt, hvadan man ock aldrig der-
ifrån kunnat åter vända.
a