Cometen Raketen oc. . s . se oo OA Norrköping -. . . . eo ss B Scandia ec CR 4 oo oo. 6 Mälaren . . oc ss oe sov HM Samuel Öwenm . ss ss ss ss — so oe ov I Vikingen . . . . . ooo. 4 Gustaf Wasa . . so oe sv ÅA Westmanland ,. . . . ce ss oc Yngve Frey so eo rs oo Thorshälla . . . s — oo — — — 0 0 oc AA Freja cs s oo — 0 or so 0 vs 4 Upland . . ss ss FR Upsala . . — —s os 0 Thomas Telford . . . . . s . Så Eric Nordevall . . . a . 3 Daniel Thunberg . . . . . 35 Polhem . . . . so eo 0 oe a 3S Amiral v. Platen oo. . . oe 2 Kommendörkapten . . . . 3S Östergöthland . . . sv Wermland . . . e . ce . 32 Gripen . ss oo av e 3( Eliida .. . . . e 30 Ormen Länge . . . e . 29 Engelbrecht . . . e . . 20 e . . 2 Sjöhästen . . . . Tessin . . 0 — — oo oo oo se sv vv AC Gustafsberg . . so — — — — 0 . AÅ6 Najaden . . s — . 10 Kronan o . 45 Hercules . . 6. . ev . 80 Bellman . . 6 6 Näcken . . ss 0 s 6 0 0 , 0 hvilka alla trafikera på Stockholm, som dessusom besökes af de finska ångfartygen: Finland . s. . s s — L 1060 Storfurstem oo. ss — — s— — s ov 30 Solide . . s es — — 6 — ss vv 4 Malmö . . 0 — — os ss oe vo oo ov ZO0 Unionen. o . cs. .. ss as — s ee L 20 Götha Elf . . s — s 20 Olof Trätälja . . — . — — 0 . 20 Wettern . . Finspång . . ss s ee c . . 2 20 Öland . . . . . . 20 Dalarne . ss . . sv . . 40 Prios Gustaf . . i 44 samt 40 å 492 ångslupar af mindre än 10 hästars kraft. Tillhopa 46 private ångbåtar af mer än 40 hästar: kraft med cirka 2,000 hästkrafter samt 12 å 124 ång slupar. Postverket eger ångfartygen: Nordstjernan .. . . . ss — s— 150 Sverige . . . . s — — — ss ss . . 120 Svenska Lejonet . . s 70 Motala . . s ss 0 se ss sv sv 60 och ÅctiV . . — 0 ss ss s 40 Tillsammans 3 ångbåtar af 440 hästars kraft, a! hvilka endast de båda sistnämnde för närvarande ärc i aktivitet och gå den ena emellan Ystad, Köpenhamr och Stralsund samt den sednare emellan Wisby ock fasta landet. Kronan eger: Thor 210, Gylfe 100 samt någr: mindre fartyg. Således finnas sammanlagdt 53 större svenska ångbåtar och bortåt 20 små, aila byggda Sverige och af dessa 6, neml. Scandia, Upsala, Mälaren, Samuel Owen, Gustafsberg och Tessin, af jern Största delen af de ångbåtar Sverige eger underhålla kommunikationer med hufvudstaden, och medgifvas måste, att denna, på de sednare åren, vunnit en utveckling, som lemmnar föga öfrigt at! önska. 34 större svenska, 2 bogserfartyg, 3 ut ländska och 2 mindre ångbåtar, eller tillhopa 49 hafva i år gjort turer mellan hufvudstaden samt inoch utrikes platser. Mer än 30 städer och köpingar hafva genom dem haft regulier förbindelse med Stockholm, de flesta 4, 2 å 3 gånger i veckan, somliga dagligen. Dagligen ankomma och afgå i Stockholm 44 ångbåtar, småfartygen och lustresor oberäknade. Vi tro knapt, att någon stad på kontinenten, med undantag af de vid Rhenoch Rhonefloderna belägna, eger en så liflig ångfartygstrafik. Landsortens enskilda ångbåtsfart sysselsätter endast 9 större svenska, 2 postverkets, 4 preussiskt och 4 norskt ångfartyg eller 43 ångbåtar. De flesta svenska ångbåtar utmärka sig genom soliditet, snygghet och godhet. Alt intet enda af så många fartyg under innevarande års seglationstid kommit i olag eller behöft afbryta sina turer, bevisar deras duglighet och befälets-skicklighet. De 4 ångbåtar, som iår tillkommit, neml. Scandia-byggd i Motala, Upsala och Tessin i Nyköping och Mälaren hos Owen, alla af jern, göra verkligen heder åt våra machinverkstäder. Scandia, både utoch invändigt utmärkt praktfull, är både till skrof och machineri arbetad med den yttersta omsorg och elegans, så att man påstår, att den i detta fall öfverträffar alla andra svenska ångbåtar. Skoflarne hafva formen af smala viggar, med spetsen vänd nedåt vattnet. Den gör cirka 8 knops fart i timman. Upsala och Tessin, båda serdeles eleganta, utmärka sig genom sin snabbhet, som öfverstiger 9 knops fart, sin jemnhet i gången och öfriga goda egenskaper. Den sistnämnde har en egen skapnad, är mycket lång och låg öfver vattnet, samt ända till ytterlighet smal. Det oaktadt är den jemn och stadig i gången. Mälaren torde vara den bästa ångbåt, som utgått från hr Osvens verkstad. Den är just ej elegant, men snygg och beqväm, stadig i gången och gör öfver 9 knops fart i timmen. eng NYA TEATERN. Schillers Kabal och Kärlek fortfar att gifva fulla, eller åtminstone alltid ganska goda hus. Det är öfverflödiat, att säga någonting om denna allmänt