Cometen -
Raketen oc. . s . se oo OA
Norrköping -. . . . eo ss B
Scandia ec CR 4 oo oo. 6
Mälaren . . oc ss oe sov HM
Samuel Öwenm . ss ss ss ss — so oe ov I
Vikingen . . . . . ooo. 4
Gustaf Wasa . . - so oe sv ÅA
Westmanland ,. . . . ce ss oc
Yngve Frey - so eo rs oo
Thorshälla . . . s — oo — — — 0 0 oc AA
Freja cs s oo — 0 or so 0 vs 4
Upland . . ss ss FR
Upsala . . — —s os 0
Thomas Telford . . . . . s - . Så
Eric Nordevall . . . a . 3
Daniel Thunberg . . . . . 35
Polhem . . . . so eo 0 oe a 3S
Amiral v. Platen oo. . . oe 2
Kommendörkapten . . . . 3S
Östergöthland . . . sv
Wermland . . . e . ce . 32
Gripen . ss oo av e 3(
Eliida .. . . . e 30
Ormen Länge . . . e . 29
Engelbrecht . . . e . . 20
e . . 2
Sjöhästen - . . . .
Tessin . . 0 — — oo oo oo se sv vv AC
Gustafsberg . . so — — — — 0 . AÅ6
Najaden . . s — . 10
Kronan o . - 45
Hercules . . 6. . ev . 80
Bellman - . . 6
6
Näcken . . ss 0 s 6 0 0 , 0
hvilka alla trafikera på Stockholm, som dessu-
som besökes af de finska ångfartygen:
Finland - . s. . s s — L 1060
Storfurstem oo. ss — — s— — s ov 30
Solide . . s es — — 6 — ss vv 4
Malmö . . 0 — — os ss oe vo oo ov ZO0
Unionen. o . cs. .. ss as — s ee L 20
Götha Elf . . s — s 20
Olof Trätälja . . — . — — 0 . 20
Wettern - . .
Finspång . . ss s ee c . . 2 20
Öland . . . . . . 20
Dalarne - . ss . . sv . . 40
Prios Gustaf . . i 44
samt 40 å 492 ångslupar af mindre än 10
hästars kraft.
Tillhopa 46 private ångbåtar af mer än 40 hästar:
kraft med cirka 2,000 hästkrafter samt 12 å 124 ång
slupar.
Postverket eger ångfartygen:
Nordstjernan .. . . . ss — s— 150
Sverige . . . . s — — — ss ss . - . 120
Svenska Lejonet - . . - s 70
Motala . . - s ss 0 se ss sv sv 60
och ÅctiV . . — 0 ss ss s - 40
Tillsammans 3 ångbåtar af 440 hästars kraft, a!
hvilka endast de båda sistnämnde för närvarande ärc
i aktivitet och gå den ena emellan Ystad, Köpenhamr
och Stralsund samt den sednare emellan Wisby ock
fasta landet.
Kronan eger: Thor 210, Gylfe 100 samt någr:
mindre fartyg. Således finnas sammanlagdt 53 större
svenska ångbåtar och bortåt 20 små, aila byggda
Sverige och af dessa 6, neml. Scandia, Upsala, Mäla-
ren, Samuel Owen, Gustafsberg och Tessin, af jern
Största delen af de ångbåtar Sverige eger un-
derhålla kommunikationer med hufvudstaden, och
medgifvas måste, att denna, på de sednare åren,
vunnit en utveckling, som lemmnar föga öfrigt at!
önska. 34 större svenska, 2 bogserfartyg, 3 ut
ländska och 2 mindre ångbåtar, eller tillhopa 49
hafva i år gjort turer mellan hufvudstaden samt
in- och utrikes platser. Mer än 30 städer och
köpingar hafva genom dem haft regulier förbin-
delse med Stockholm, de flesta 4, 2 å 3 gånger
i veckan, somliga dagligen. Dagligen ankomma
och afgå i Stockholm 44 ångbåtar, småfartygen
och lustresor oberäknade. Vi tro knapt, att nå-
gon stad på kontinenten, med undantag af de vid
Rhen- och Rhonefloderna belägna, eger en så liflig
ångfartygstrafik.
Landsortens enskilda ångbåtsfart sysselsätter en-
dast 9 större svenska, 2 postverkets, 4 preussiskt
och 4 norskt ångfartyg eller 43 ångbåtar.
De flesta svenska ångbåtar utmärka sig genom
soliditet, snygghet och godhet. Alt intet enda
af så många fartyg under innevarande års segla-
tionstid kommit i olag eller behöft afbryta - sina
turer, bevisar deras duglighet och befälets-skick-
lighet. De 4 ångbåtar, som iår tillkommit, neml.
Scandia-byggd i Motala, Upsala och Tessin i Ny-
köping och Mälaren hos Owen, alla af jern, göra
verkligen heder åt våra machinverkstäder. Scan-
dia, både ut- och invändigt utmärkt praktfull, är
både till skrof och machineri arbetad med den
yttersta omsorg och elegans, så att man påstår,
att den i detta fall öfverträffar alla andra sven-
ska ångbåtar. Skoflarne hafva formen af smala
viggar, med spetsen vänd nedåt vattnet. Den gör
cirka 8 knops fart i timman. Upsala och Tessin,
båda serdeles eleganta, utmärka sig genom sin
snabbhet, som öfverstiger 9 knops fart, sin jemn-
het i gången och öfriga goda egenskaper. Den
sistnämnde har en egen skapnad, är mycket lång
och låg öfver vattnet, samt ända till ytterlighet
smal. Det oaktadt är den jemn och stadig i gån-
gen. Mälaren torde vara den bästa ångbåt, som
utgått från hr Osvens verkstad. Den är just ej
elegant, men snygg och beqväm, stadig i gången
och gör öfver 9 knops fart i timmen.
eng
NYA TEATERN.
Schillers Kabal och Kärlek fortfar att gifva fulla,
eller åtminstone alltid ganska goda hus. Det är
öfverflödiat, att säga någonting om denna allmänt