Ett betänkande till 1843 års skolrevision a
Hr rektor Boivie.
Då den i skolordningen påbjudna skolrevisioi
kommer nu snart att sammanträda, bör man kunn
hoppas att flere stora och vigtiga frågor rörand
undervisning och wppfostran der skola komm
till öfverläggning, ehuru det, att döma af leda
möternes personer och platser, icke är mycke
sannolikt, att de nyare ideerna skola vinna fram
gång hos majoriteten deribland. Imedlertid ege
allt, som kan på förhand utreda något af de dit
hörande ämnena, ett serskildt intresse i närva
rande ögonblick, och i sådant afseende rekom
mendera vi äfven ofvannämnda skrift. Författa
ren visar väl derati en något stor, för öfrigt ho
honom naturlig förkärlek för latinstudiet, mer
yttrar sig för öfrist med klarhet och på ett träf
fande sätt öfver det echarlataneri, hvartill det när-
varande sättet att meddela betyg i studentexa
men och dessas beräknande kan leda. Vi med
dela här i utdrag ett stycke, ehuru detsamm:
äfven varit valdt af en annan tidning:
I förra tider gafs ett totalt betyg öfver studentexa
men; nu ett serskildt för - hvarje undervisningsämne
som vid elementarläroverket förekommer. Det förrs
var troligen bättre; emedan en yngling förut kunde
sarnla sina krafter på få ÄMnNen, men nu måste splittra
dem till många. Genom det förra sättet att bedöma
kunskaperna, kunde man vänts att något blef gjordt
med besked; nu får man vål något i allt, men ofta
nog intet i det hela. Minsta antalet al dem, som i