-Ide ännu högre betygen för elemeftitarskolans TIär I jungar ett lika! stort företräde hos lärometode der, framför lärometoden vid Barnängsskolan. Me iflärometoden hos begge är i det väsendtliga den Jsamma. Alltså beror betygens olikhet icke p ;jskilnaden i lärometoden och denna olikhet mel Ilan de nya läroverken och de älddre kan följakt Iligen ej heller hafva uppkommit genom någon så Idan skilnad, utan måste härledas från andra om ständigheter. Vi ha verkligen blifvit öfverraska de af denna slutledning, hvilken låter så bestäm som en demonstration i Euklides, och tycks ett drag öfverändakasta hela det från framgångei i studentexamen hemtade beviset för de nya skol metodernas företräde. Den skulle, om den kun de bestå vid en närmare undersökning, kanski äfven öppna någon utsigt för den gamla skolslen trianens anhängare, att blifva af med den ena a de nya medtäflarne i hufvudstaden, nemligen den hvars fortsatta tillvaro beror på enskildt förtro. ende; emedan denna för Barnängsskolan så menlig: sammanställning med Nya elemeutarskolan, möjligen kunde ge föräldrar och målsmän anledning ati flytta sina barn och myndlingar från Barnängen til Nya elementarskolan, hvarigenom den förra skulle beröfvas den grund af enskildt understöd, hvarpi den hvilar. En sådan utgång skulle då äfver rättfärdiga den ovilja, man någon gång yttrat emo skolinrättningar på aktier. Men slutsatsen, emotsäglig den än är i sig sjelf, har det felet att utgå från felaktiga förutsättningar. Lika med symnasierna, lemnar Nya elementarskolan undervisning i Grekiska och Hebreiska; men Barnängsskolan icke: och dispens från Latin eger i den förstnämnda rum sällan, men i Barnängsskolar ofta. Härigenom försvinna från den sednare ständigt två examensämnen och ofta tre, hvari dels lärjungar alltså icke kunna vinna något betyg vid studentexamen; hvartill kommer ytterligare, at! några bland Barnängsskolans studenter varit afjudiska nationen, och således ej kunnat söka eller erhålla betyg i Thevulogi och Kyrkhbistoria. Alltså beständigt två, stundom tre och i vissa fall fem betygsämnen nödvändigt mindre för Barnängsskolan, än för gymnasierna och elementarskolan. Men när Barnängsskolan, oaktadt dessa afdrag, står så högt framför gymnasierna, så kan företrädet icke sökas i något annat, än dess förmånligare skolmetod. Och man kan med sannolikhet antaga, att hon skulle stå lika högt med Nya elementarskolan, om de nyssnämnda undantagen från läroämnen icke funnes. Då det imedlertid är lätt, att upphäfva dylika undantag, i fall anspråken på undervisning i Grekiska och Hebreiska skulle så föranleda, så kan skilnaden emellan de begge nya läroverken försvinna, när heldst så är nödigt, under det att deras gemensamma företräde framför de gamla står qvar. Envisas man likväl att söka en skilnad dem emellan, så gifves en sådan i verkligheten; men den är till Barnängsskolans förmån, och består deri, att lärjungarne der ej blott njuta undervisning, utan äfven uppfostran, och lefvu i ett verkligt familjlif, för en och annan kanske mera förmånligt, än de hafva det hemma, i anseende till den ständiga beröringen tillika med kamrater och tillsyn af ett stort antal, på stället boende lärare, samt derjemte beledsagadt af en noggrann omsorg för deras helsa, ordningsvana och sedlighet. I huru många familjer hålles t. ex. läkare hemma i husen, såsom händelsen är på Barnängen? I huru många invänjas barnen att stiga upp, göra sin toilelt, äta och lägga sig på bestämda timslag, som den? I huru många tillbållas de att, med affärsmannens ordning, hafva reda på sina små inkomster och utgifter, och att alltid kunna redovisa derför? Hvar hållas de så tillsammans vid sina lekar? Sannolikt inom gan ska få enskilda hus, om något. Och likväl sakna de ej ett bildande omgänge med äldre persuner, i den dagliga samvaron vid måltidsstunderna, samt derjemte, när som heldst, mellan lästim marna fruntimmerssä!lskap, som, i synnerhet för de smärre sossarna, är vigtigt. Genom dessa tillägg till undervisningen skall Barnängsskolan sannolikt icke sakna tillopp, så länge föräldrar och målsmän finnas, som inse de nu omnämnda fördelarna, och beräkna utziften i förhållande till hvad en något när lika vårdad uppfostran under en bildad, kunnig och stadgad informator skulle kostat hemma, och ännu mer, om man i räkningen medtager det vederlag, som kan väntas derför framdeles, när de sålunda uppfostrade ynglingarne, med sin vana vid punktlighet, ordning oca ett regleradt lefnadssätt ibland kamrater, släppas ut i verlden på egen band, t. ex. vid universitetet, på tingsresorna eller till omedebart deltagande i affärer. Det är då, som fördelen egentligen visar sig, att redan i tid hafva blifvit utsläppt i lifvets skola, och att, under uppväxandet, hafva fått inhemta den erfarenhet och förmåga att taga sig fram, som endast beröringen med en mängd olika personligheter kan skänka. Huru slentrianen än må vända sig, för att komma ilrån de, vid Upsala universitetet samlade officiella bevis för den nya skolmetodens företräde, så ser man alltså att den icke kan lyckas, och att inkasten mot tillförlitigheten af dessa bevis förfalla, när man betraktar lem nogare. Man bör då boppas, att vederbörande icke, dessa erfarenhetsrön oaktadt, skulle anvisas att vilja upprätthålla de gamla skolmeboderna vid den offentliga undervisningen i allnänhet. De skulle då antingen förråda en briställighet i omdöme, som man har svårt att tänka is hos sådane män, eller ock en eftergilvenhet