-Ide ännu högre betygen för elemeftitarskolans TIär
I jungar ett lika! stort företräde hos lärometode
der, framför lärometoden vid Barnängsskolan. Me
iflärometoden hos begge är i det väsendtliga den
Jsamma. Alltså beror betygens olikhet icke p
;jskilnaden i lärometoden och denna olikhet mel
Ilan de nya läroverken och de älddre kan följakt
Iligen ej heller hafva uppkommit genom någon så
Idan skilnad, utan måste härledas från andra om
ständigheter. Vi ha verkligen blifvit öfverraska
de af denna slutledning, hvilken låter så bestäm
som en demonstration i Euklides, och tycks
ett drag öfverändakasta hela det från framgångei
i studentexamen hemtade beviset för de nya skol
metodernas företräde. Den skulle, om den kun
de bestå vid en närmare undersökning, kanski
äfven öppna någon utsigt för den gamla skolslen
trianens anhängare, att blifva af med den ena a
de nya medtäflarne i hufvudstaden, nemligen den
hvars fortsatta tillvaro beror på enskildt förtro.
ende; emedan denna för Barnängsskolan så menlig:
sammanställning med Nya elemeutarskolan, möjli-
gen kunde ge föräldrar och målsmän anledning ati
flytta sina barn och myndlingar från Barnängen til
Nya elementarskolan, hvarigenom den förra skulle
beröfvas den grund af enskildt understöd, hvarpi
den hvilar. En sådan utgång skulle då äfver
rättfärdiga den ovilja, man någon gång yttrat emo
skolinrättningar på aktier. Men slutsatsen,
emotsäglig den än är i sig sjelf, har det felet
att utgå från felaktiga förutsättningar. Lika med
symnasierna, lemnar Nya elementarskolan under-
visning i Grekiska och Hebreiska; men Barnängs-
skolan icke: och dispens från Latin eger i den
förstnämnda rum sällan, men i Barnängsskolar
ofta. Härigenom försvinna från den sednare stän-
digt två examensämnen och ofta tre, hvari dels
lärjungar alltså icke kunna vinna något betyg vid
studentexamen; hvartill kommer ytterligare, at!
några bland Barnängsskolans studenter varit afju-
diska nationen, och således ej kunnat söka eller
erhålla betyg i Thevulogi och Kyrkhbistoria. Alltså
beständigt två, stundom tre och i vissa fall fem
betygsämnen nödvändigt mindre för Barnängssko-
lan, än för gymnasierna och elementarskolan. Men
när Barnängsskolan, oaktadt dessa afdrag, står så
högt framför gymnasierna, så kan företrädet icke
sökas i något annat, än dess förmånligare skol-
metod. Och man kan med sannolikhet antaga,
att hon skulle stå lika högt med Nya elemen-
tarskolan, om de nyssnämnda undantagen från lä-
roämnen icke funnes. Då det imedlertid är lätt,
att upphäfva dylika undantag, i fall anspråken på
undervisning i Grekiska och Hebreiska skulle så
föranleda, så kan skilnaden emellan de begge nya
läroverken försvinna, när heldst så är nödigt,
under det att deras gemensamma företräde framför
de gamla står qvar. Envisas man likväl att söka
en skilnad dem emellan, så gifves en sådan i
verkligheten; men den är till Barnängsskolans
förmån, och består deri, att lärjungarne der ej
blott njuta undervisning, utan äfven uppfostran,
och lefvu i ett verkligt familjlif, för en och annan
kanske mera förmånligt, än de hafva det hemma,
i anseende till den ständiga beröringen tillika med
kamrater och tillsyn af ett stort antal, på stället
boende lärare, samt derjemte beledsagadt af en
noggrann omsorg för deras helsa, ordningsvana
och sedlighet. I huru många familjer hålles t. ex.
läkare hemma i husen, såsom händelsen är på
Barnängen? I huru många invänjas barnen att
stiga upp, göra sin toilelt, äta och lägga sig på
bestämda timslag, som den? I huru många till-
bållas de att, med affärsmannens ordning, hafva
reda på sina små inkomster och utgifter, och att
alltid kunna redovisa derför? Hvar hållas de så
tillsammans vid sina lekar? Sannolikt inom gan
ska få enskilda hus, om något. Och likväl sakna
de ej ett bildande omgänge med äldre persuner,
i den dagliga samvaron vid måltidsstunderna, samt
derjemte, när som heldst, mellan lästim marna frun-
timmerssä!lskap, som, i synnerhet för de smärre
sossarna, är vigtigt. Genom dessa tillägg till un-
dervisningen skall Barnängsskolan sannolikt icke
sakna tillopp, så länge föräldrar och målsmän fin-
nas, som inse de nu omnämnda fördelarna, och
beräkna utziften i förhållande till hvad en något
när lika vårdad uppfostran under en bildad, kun-
nig och stadgad informator skulle kostat hemma,
och ännu mer, om man i räkningen medtager
det vederlag, som kan väntas derför framdeles,
när de sålunda uppfostrade ynglingarne, med sin
vana vid punktlighet, ordning oca ett regleradt
lefnadssätt ibland kamrater, släppas ut i verlden
på egen band, t. ex. vid universitetet, på tings-
resorna eller till omedebart deltagande i affärer.
Det är då, som fördelen egentligen visar sig, att
redan i tid hafva blifvit utsläppt i lifvets skola,
och att, under uppväxandet, hafva fått inhemta
den erfarenhet och förmåga att taga sig fram, som
endast beröringen med en mängd olika person-
ligheter kan skänka. Huru slentrianen än må
vända sig, för att komma ilrån de, vid Upsala
universitetet samlade officiella bevis för den nya
skolmetodens företräde, så ser man alltså att den
icke kan lyckas, och att inkasten mot tillförlit-
igheten af dessa bevis förfalla, när man betraktar
lem nogare. Man bör då boppas, att vederbö-
rande icke, dessa erfarenhetsrön oaktadt, skulle
anvisas att vilja upprätthålla de gamla skolme-
boderna vid den offentliga undervisningen i all-
nänhet. De skulle då antingen förråda en brist-
ällighet i omdöme, som man har svårt att tänka
is hos sådane män, eller ock en eftergilvenhet