Article Image
Gymnasiersa, Nya Elementarskolan och Barnängen inför Universitetet Upsala. Efter en tioåriz erfarenhet af den olika framgången vid studentexamen i Upsala för de från ofvannämnde läroverk ditsända ynglingar, synes man nu mera ä2a tillräckliga faktiska bevis, för att utan vidare misstag kunna döma om företrädet emellan den vid Nya Eementarskolan och Barnängen föjjda skolmethod, (ämnesläsning med fri flyttninz), och den äldre (klassläsning och flyttning flockvis vid terminernas slut). Det beböfves icke någon sershild utveckling, för att ådazalägga visten deraf, att en sådan strid en gång blitver sf jord, och det på de enda riktiga grunderna: erfarenhetens af en mångårig täflan; ty så vida undervisning och uppfostran utgör det som bildar menniskan för lifvet, så måste äfven den högsta makt ligga deruppå, att dessa blifva så ändamålsen!iza som möjligt, och gå ut på en harmonisk utveckling af de serskilda förstånds gålfvorna och den sedliga karakteren. Hittills har man dock vil de offentliga undervisningsanstalterna nästan uteslutande hållit sig vid methoden för sjelfva studierna eller de positiva bokliga kunskapernas intiemtande, och det är således endast härom, som det för ögonblicket egentligen kan blifva fråga. I detta afseende, eller för att kunna göra en pålitlig jemnförelse mellan de gamla läroanstalterna: Gyronasierna, och de nya: Eiementarskolan och Barnäneen, står allmänheten i verklig förbindelse hos den författare, som i tidskriften Frey uppsjort en utförlig tabell öfver de betyg i olika ämnen, som elever från dessa olika undervisningsverk erhållit vid studentexamen. Det är likväl egentligen genom en sådan närmare granskning och resume deraf, som den vi företogo oss i M 4635 af Aftonbladet för i år, som man blir i tillfälle att uppskatta det egentliga värdet af denna tabell, nem!sea dericenom, att antalet af de erhållna betycen och deras valör jemnföras med antalet af de ånzna eleverne, då den procent, som de serskilda läroverken leronat i kunskapsmått, erhålles genoin en enkel regula de tri. Men detta resultat är äfven så afgörande, att det i hög cerod skulle förundra oss, om någor tvekan län:re kuode äga rum, angående de båda nya skolornss företräde, och om icke det rön, för hvilket Nya Elementarskolan stiltades på allmän bekostnad, kan härmed anses gjordt, samt allmänheten synas berättigad att genom vederbörandes för:orz å ungdomen handledd efter samma method vid add offentliga läroverk utan undantag, de: a lirare finnas, som vid de nyssnämnde tvänne Hkväl hafva vi, på detailmänheten må kunna fullkomligt bestämma sitt omdöme i den vivtiga frågan, ansett oss böra möta och närmare skörskåda ett par invändningar, som skenbart skulle kunna göras vid resultatet af den tabellariska vjvslällningen, af dem, som icke äro i tillfälle att : 300 mera tid till sakens granskning. Den första invändningen gäller begge de nya läroverken i Sockholm. Man anmärker att de och gymnasiona sakna likhet i undervisningsämnen, der: att de förre häri äfven motsvara de under vymnasierna stående allmänna skolorna; och att då dessa icke meddela några afgångsbetyg till universitetet, men både nya elementarskolan och barnängsskolan lemna sådana betyg, kan pågon rättvis jomföre!se mellan verkan af de sistnämndes skolmetoder och gymmnasiernas icke anställas. Iärvil förväter man dock, att hvarken nya elementarskolan eller barnängsskolan meddela afsånisbevis för universitetsbesök från sina lägre klasser, hvilka i afseende på undervisningsämnen motsvara de gymnasierna underordnade skolorna, utan blott från de högsta klasserna, som onekligen svara mot gymnasierna. När man erinrar sig denna Omständighet, är likheten återställd och jemförelsen behörig. För öfrigt skulle gymnasierna vara illa belåtna, om man, med godkännande af invändningens behörighet, ville utsträcka jemörelsen till de nya läroverkens lägre klasser; tv. för att få den fullständig på andra sidan, måst: man då med lärjungarne i hvart gymnasium sammanräkna lärjungarne i alla detsamma underlydande allmänna skolor; och hur utfölle väl då proportionen emeliau antalet af lärjungar och antalet af betyg i studentexamen? Några få gymnasister skulle då blifva de enda synbara ljusen ibland ett tiodubbelt större antal kamrater än som nu är händelsen, och ölvervigten för de nva läroverken skulle i samma förhållande ökas, det vill säga tiodubblas. Sammanräkninzen medlörde väl i sjelfva verket ej mer än ett rättvist afseende på den omständigheten, att de nya läroverkens novispersonal blifvit upptagen i räkning bland deras studentkandidater;: men den skulle ändå medföra en stor orältvisa mot gymnasierna, eller rättare mot deras lärare, emedan dessa icke, i likhet med de nya läroverkens, ega tillfälle att vaka äfven öfver nybegynnarnes framsteg, och derföre ej heller kunna billigtvis påbördas något ansvar derför. Lånet ifrån alt minska jemförelsens behörighet, tjenar denna invändning alltså blott att öka vigten af dess resultst, och att ådazalägga huru ändå mera nedslående detta skulle blifva för gymnasierna, om man ville taga invändningens framställare på orden. Det andra inkastet är hemtadt från olikbeten hos de betyzssiffror, som utvisa framgången i studentexamen för de begge nya läroverkens lärjungar inbördes. Elementarskolans står häri ungefär

11 augusti 1843, sida 3

Thumbnail