Article Image
Gymnasiersa, Nya Elementarskolan och Barn-
ängen inför Universitetet Upsala.
Efter en tioåriz erfarenhet af den olika fram-
gången vid studentexamen i Upsala för de från
ofvannämnde läroverk ditsända ynglingar, synes
man nu mera ä2a tillräckliga faktiska bevis, för
att utan vidare misstag kunna döma om företrä-
det emellan den vid Nya Eementarskolan och
Barnängen föjjda skolmethod, (ämnesläsning med
fri flyttninz), och den äldre (klassläsning och flytt-
ning flockvis vid terminernas slut).
Det beböfves icke någon sershild utveckling, för
att ådazalägga visten deraf, att en sådan strid en
gång blitver sf jord, och det på de enda riktiga
grunderna: erfarenhetens af en mångårig täflan;
ty så vida undervisning och uppfostran utgör det
som bildar menniskan för lifvet, så måste äfven
den högsta makt ligga deruppå, att dessa blifva
så ändamålsen!iza som möjligt, och gå ut på en
harmonisk utveckling af de serskilda förstånds
gålfvorna och den sedliga karakteren. Hittills har
man dock vil de offentliga undervisningsanstal-
terna nästan uteslutande hållit sig vid methoden
för sjelfva studierna eller de positiva bokliga kun-
skapernas intiemtande, och det är således endast
härom, som det för ögonblicket egentligen kan
blifva fråga.
I detta afseende, eller för att kunna göra en
pålitlig jemnförelse mellan de gamla läroanstalter-
na: Gyronasierna, och de nya: Eiementarskolan
och Barnäneen, står allmänheten i verklig förbin-
delse hos den författare, som i tidskriften Frey
uppsjort en utförlig tabell öfver de betyg i olika
ämnen, som elever från dessa olika undervisnings-
verk erhållit vid studentexamen. Det är likväl
egentligen genom en sådan närmare granskning
och resume deraf, som den vi företogo oss i M
4635 af Aftonbladet för i år, som man blir i till-
fälle att uppskatta det egentliga värdet af denna
tabell, nem!sea dericenom, att antalet af de er-
hållna betycen och deras valör jemnföras med an-
talet af de ånzna eleverne, då den procent,
som de serskilda läroverken leronat i kunskaps-
mått, erhålles genoin en enkel regula de tri.
Men detta resultat är äfven så afgörande, att
det i hög cerod skulle förundra oss, om någor
tvekan län:re kuode äga rum, angående de båda
nya skolornss företräde, och om icke det rön,
för hvilket Nya Elementarskolan stiltades på all-
män bekostnad, kan härmed anses gjordt, samt
allmänheten synas berättigad att genom vederbö-
randes för:orz å ungdomen handledd efter sam-
ma method vid add offentliga läroverk utan un-
dantag, de: a lirare finnas, som vid de nyss-
nämnde tvänne Hkväl hafva vi, på detailmän-
heten må kunna fullkomligt bestämma sitt om-
döme i den vivtiga frågan, ansett oss böra möta
och närmare skörskåda ett par invändningar, som
skenbart skulle kunna göras vid resultatet af den
tabellariska vjvslällningen, af dem, som icke äro
i tillfälle att : 300 mera tid till sakens granskning.
Den första invändningen gäller begge de nya
läroverken i Sockholm. Man anmärker att de
och gymnasiona sakna likhet i undervisnings-
ämnen, der: att de förre häri äfven motsvara
de under vymnasierna stående allmänna skolorna;
och att då dessa icke meddela några afgångsbetyg
till universitetet, men både nya elementarskolan
och barnängsskolan lemna sådana betyg, kan på-
gon rättvis jomföre!se mellan verkan af de sist-
nämndes skolmetoder och gymmnasiernas icke an-
ställas. Iärvil förväter man dock, att hvarken
nya elementarskolan eller barnängsskolan med-
dela afsånisbevis för universitetsbesök från sina
lägre klasser, hvilka i afseende på undervisnings-
ämnen motsvara de gymnasierna underordnade
skolorna, utan blott från de högsta klasserna,
som onekligen svara mot gymnasierna. När man
erinrar sig denna Omständighet, är likheten åter-
ställd och jemförelsen behörig. För öfrigt skulle
gymnasierna vara illa belåtna, om man, med god-
kännande af invändningens behörighet, ville ut-
sträcka jemörelsen till de nya läroverkens lägre
klasser; tv. för att få den fullständig på andra
sidan, måst: man då med lärjungarne i hvart
gymnasium sammanräkna lärjungarne i alla det-
samma underlydande allmänna skolor; och hur
utfölle väl då proportionen emeliau antalet af
lärjungar och antalet af betyg i studentexamen?
Några få gymnasister skulle då blifva de enda
synbara ljusen ibland ett tiodubbelt större antal
kamrater än som nu är händelsen, och ölvervig-
ten för de nva läroverken skulle i samma för-
hållande ökas, det vill säga tiodubblas. Samman-
räkninzen medlörde väl i sjelfva verket ej mer
än ett rättvist afseende på den omständigheten,
att de nya läroverkens novispersonal blifvit upp-
tagen i räkning bland deras studentkandidater;:
men den skulle ändå medföra en stor orältvisa
mot gymnasierna, eller rättare mot deras lärare,
emedan dessa icke, i likhet med de nya läro-
verkens, ega tillfälle att vaka äfven öfver ny-
begynnarnes framsteg, och derföre ej heller kunna
billigtvis påbördas något ansvar derför. Lånet
ifrån alt minska jemförelsens behörighet, tjenar
denna invändning alltså blott att öka vigten af
dess resultst, och att ådazalägga huru ändå mera
nedslående detta skulle blifva för gymnasierna,
om man ville taga invändningens framställare på
orden.
Det andra inkastet är hemtadt från olikbeten
hos de betyzssiffror, som utvisa framgången i stu-
dentexamen för de begge nya läroverkens lärjun-
gar inbördes. Elementarskolans står häri ungefär
Thumbnail