a Märkvärdigt är äfven förhållandet med kostna den för dessa kyrkor. Då de af staten bekostad kyrkor öfverbufvud kosta: efter 40 pund sterlin; för hvarje bänkrum, kosta independenternas ka peller blott omkring 4 pund och methodisterna blott 3 !, pund: Antager man statskyrkans be kännares frivilliga kostnader motsvara 8 P. St. fö bänkrummiet, men sekternas blott 3 1; P. St. uppgå de kostnader, som det frivi!liga nitet ned: lagt i kyrkbyggnader, till öfver 2 Y, million P St., hvaraf sekternas bidrag utgöra 3.. Är detta ej vackert nog, frågar förf., för der stora och fasansvärda vildheten? med afseendt på lord Ashbleys yttrande. Hvad sedan beträffar söndags-skolorna,: syne: det böra utredas: 1) om deras antal motsvarar befolkningens behof och 2) om de lemna nödig förberedande undervisning för det religiösa behofvet, samt i läsa och nåigra andra ämnen för afton-undervisning. Antager man alt niondedelen af befolkninger begagnar de dagliga skolorna, synes det vara alll hvad under de bästa tider kan beräknas. De som begagna Söndagsskolor, kunna autagas utgöra femtedelen at befolkningen. I London är förhållandet icke på långt när så betydligt. Derfiones blott en på tjugu i Söndagsskolorna och i Westminster blott en på tretti. I Yorkshire räknas deremot att Söndagsskolorna begagnas af 445,230 personer, eller af 3 på 43, i Lancashire af 4 på 23. Men är undervisningen äfven här så god, så omfattande, som man kan begära, i jemförelse med andra orters? En kolumn i uppgifterna innefattar bibelläsning. Den utvisar, att i Söndagsskolorna 204,835 läsa bibeln, af 363,544; det vill säga, 35 VY, proc., ett antal, som då man besinnar det stora antalet af småbarn, som der undervisas, synes mycket tillfredsställande. I dessa skolor finnas derjemte utlåning af religionsböcker; sjuka undervisas serskildt; en mängd barn får om söknedagsaftnarna lära sig skrifva och rökna, och många af dessa skolor hafva serskilda bibelklasser, i hvilka barnen undervisas längre än fordom. Det återstår således de dagliga skolarna.3 Det är i detta afseende som manufakturdistrikten anses stå mest tillbaka; och jag, säger lörf., väntade mig att finna beskyllningen grundad. Jag hade antagit att en niondedel al befolkningen besöker dagliga sko!orna. Det befinnes ej vara mer än en tiondedel. Men betraktar man att af nära 194,000 barn i dessa skolor, endast 32,580 äro i fruntimmers eller småbarnsskolor; (i dessa sistnämnda är undervisningen likväl ganska god) och att endast 6 360 äro i faktoriskolor, då deremot 73,800 gå i större privata skolor och 79,600 i allmänna skolor, samt att de flesta af faktoribarnen gå i sådana, synes det, som vore tillståndet i denna del alldeles ej otilfredsställande. : Uppgifterna visa summariskt de här uppgifna beloppen, och ingen anledning är, att undervisningen i dessa dagliga skolor skulle vara mindre värd, än i Englands öfriga dagskolor. Man finner af alll detta, att i de nämnda engelska manufakturdistrikten det finnes: . 1) i kyrkorna utrymme för ungefär 45 proc. af befolkningen; . 2) att denna beqvämlighet är tillvägabrägt, nästan helt och hållet genom frivilligt nit och invånarnes gifmildhet; 3) att tillfålle till religionsundervisningen nu finnes vida mera än i början af detta århundrade; 4) att Söndagsskolornas talrika lärjungar påtagligt måste sökas inom .de arbetande klasserna; 5) att öfver hälften af barnen i dessa skolor kan läsa och läser den heliga skrift; 5) att nära 60,000 lärare äro frivilligt och utan ersättning sysselsatta med den välvilliga och gudaktiga undervisningen i dessa skolor; 7) att tiondedelen af hela befolkningen undervisas i dagligå skolor, och blott en ringa del deraf; i fruntimmers skolor och faktoriskolor, 3) samt alt lärjungarna i .Statskyrkans Söndagsskolor. äro 408,300, då de i sekternas utgöra 254,740. Dessa resultater synas vara ett lysande bevis vå den kristna prineipens förmåga, ohämmad af arlamentsakter, framkallad af sig sjelf, utan knot, tan betänklighet, och fortsättande sina hjertligt rivilliga offår för Guds ära och för medmennikors väl och kycksalighet. Och det är likväl lott n ringa sak af allt hvad denna princip utättar i Eogland, der så många inrättningar finnas ör den okunniges undervisning, den lastfulles I a ET 1