a
Märkvärdigt är äfven förhållandet med kostna
den för dessa kyrkor. Då de af staten bekostad
kyrkor öfverbufvud kosta: efter 40 pund sterlin;
för hvarje bänkrum, kosta independenternas ka
peller blott omkring 4 pund och methodisterna
blott 3 !, pund: Antager man statskyrkans be
kännares frivilliga kostnader motsvara 8 P. St. fö
bänkrummiet, men sekternas blott 3 1; P. St.
uppgå de kostnader, som det frivi!liga nitet ned:
lagt i kyrkbyggnader, till öfver 2 Y, million P
St., hvaraf sekternas bidrag utgöra 3..
Är detta ej vackert nog, frågar förf., för der
stora och fasansvärda vildheten? med afseendt
på lord Ashbleys yttrande.
Hvad sedan beträffar söndags-skolorna,: syne:
det böra utredas:
1) om deras antal motsvarar befolkningens behof
och -
2) om de lemna nödig förberedande undervisning
för det religiösa behofvet, samt i läsa och nåi-
gra andra ämnen för afton-undervisning.
Antager man alt niondedelen af befolkninger
begagnar de dagliga skolorna, synes det vara alll
hvad under de bästa tider kan beräknas. De som
begagna Söndagsskolor, kunna autagas utgöra fem-
tedelen at befolkningen. I London är förhållandet
icke på långt när så betydligt. Derfiones blott
en på tjugu i Söndagsskolorna och i Westminster
blott en på tretti. I Yorkshire räknas deremot
att Söndagsskolorna begagnas af 445,230 personer,
eller af 3 på 43, i Lancashire af 4 på 23.
Men är undervisningen äfven här så god, så
omfattande, som man kan begära, i jemförelse med
andra orters?
En kolumn i uppgifterna innefattar bibelläs-
ning. Den utvisar, att i Söndagsskolorna 204,835
läsa bibeln, af 363,544; det vill säga, 35 VY, proc.,
ett antal, som då man besinnar det stora antalet
af småbarn, som der undervisas, synes mycket
tillfredsställande. I dessa skolor finnas derjemte
utlåning af religionsböcker; sjuka undervisas ser-
skildt; en mängd barn får om söknedagsaftnarna
lära sig skrifva och rökna, och många af dessa sko-
lor hafva serskilda bibelklasser, i hvilka barnen
undervisas längre än fordom. -
Det återstår således de dagliga skolarna.3
Det är i detta afseende som manufakturdistrik-
ten anses stå mest tillbaka; och jag, säger lörf.,
väntade mig att finna beskyllningen grundad. Jag
hade antagit att en niondedel al befolkningen be-
söker dagliga sko!orna. Det befinnes ej vara mer
än en tiondedel. Men betraktar man att af nära
194,000 barn i dessa skolor, endast 32,580 äro i
fruntimmers eller småbarnsskolor; (i dessa sist-
nämnda är undervisningen likväl ganska god) och
att endast 6 360 äro i faktoriskolor, då deremot
73,800 gå i större privata skolor och 79,600 i
allmänna skolor, samt att de flesta af faktoribar-
nen gå i sådana, synes det, som vore tillståndet
i denna del alldeles ej otilfredsställande. : Uppgif-
terna visa summariskt de här uppgifna beloppen,
och ingen anledning är, att undervisningen i dessa
dagliga skolor skulle vara mindre värd, än i Eng-
lands öfriga dagskolor.
Man finner af alll detta, att i de nämnda en-
gelska manufakturdistrikten det finnes: .
1) i kyrkorna utrymme för ungefär 45 proc. af
befolkningen; .
2) att denna beqvämlighet är tillvägabrägt, nä-
stan helt och hållet genom frivilligt nit och in-
vånarnes gifmildhet;
3) att tillfålle till religionsundervisningen nu fin-
nes vida mera än i början af detta århundrade;
4) att Söndagsskolornas talrika lärjungar påtagligt
måste sökas inom .de arbetande klasserna;
5) att öfver hälften af barnen i dessa skolor kan
läsa och läser den heliga skrift;
5) att nära 60,000 lärare äro frivilligt och utan
ersättning sysselsatta med den välvilliga och
gudaktiga undervisningen i dessa skolor;
7) att tiondedelen af hela befolkningen undervisas
i dagligå skolor, och blott en ringa del deraf;
i fruntimmers skolor och faktoriskolor,
3) samt alt lärjungarna i .Statskyrkans Söndags-
skolor. äro 408,300, då de i sekternas utgöra
254,740.
Dessa resultater synas vara ett lysande bevis
vå den kristna prineipens förmåga, ohämmad af
arlamentsakter, framkallad af sig sjelf, utan knot,
tan betänklighet, och fortsättande sina hjertligt
rivilliga offår för Guds ära och för medmenni-
kors väl och kycksalighet. Och det är likväl
lott n ringa sak af allt hvad denna princip ut-
ättar i Eogland, der så många inrättningar finnas
ör den okunniges undervisning, den lastfulles
I a ET 1