Article Image
es es 234 i Stockholm alltid ägt. N OM DEN SEDNASTE MERITLISTAN ÖFVEF REGERINGENS VÄGAR OCH KANALER TILL LANDETS BÄSTA. Vi nämnde för ett par dagar sedan i förbicående, att en insändare i Minerva, till bemötande af en anmärkning någon tid förut i Aftonbiade derom, att Regeringen ingenting gjort för transportväsendets underlättande medelst de allmänna landsvägarnes förbättring i Sverge, framlagt en lista på alla nya eller reparerade vägstycken, som sedar 1810 tillkommit här i landet, och desslikes på alla under samma tid anlagda kanaler. Då nu denna förteckning, tillika med dess behöriga inledning och beskrifningen på nyttan af hvart arbete serskildt, upptager ett helt nummer af den glestryckta Minerva, är det väl möjligt att en eller annan, som ej ger sig mödan att granska innehållet närmare, skall tycka att det är en hel hop; och likaså möjligt är det äfven, att någon viss person, för hvilken utan tvifvel besagde Minervanummer blifvit framlagdt, kar dervid fälla samma yttrande som högstsalig konung Fredrik af Hessen en gång hade, när man för honom föredrog till justering en berättelse om hvad sig i riket tilldragit, ämnad att aflemnas till ständerna: Polz Tausend! Haben Wir das alles gethan? Af dessa anledningar kan det icke vara olämpligt, att taga nämnde förteckning i litet närmare skärskådande, hvad de sedan år 4810 verkställda vägarbetena beträffar, emedan det i Aftonbladet egentligen var fråga om styrelsens omsorg för vägarnes förbättring. Se: här i korthet, hvari dessa arbeten bestå, enligt Minervaartikeln: 4:o En väg anlagd mellan Wermland och Dalarna, som öppnar en kommunikation med Clarelfven. 2:o En väg mellan Österdalarne och Helsingland öppnad till trakten af Woxna bruk. 3:o En väg af 8 ? mil i Helsingland, långs östra Dalgränsen, hvarigenom troppar, bestämda till Norrlands försvar, numera icke skola behöfva tiåga å den allmänna vägen nära intill Botniska viken, hvarest de af en fiende lätt kunde från skärgårdsfartyg couperas, men kunna komma fram flera mil från hafskusten utan att af fienden oroas. Afven säges denna väg lemna kommunikation mellan en mängd odlingslägenheter, nybyggen och äldre bostäder. 4:o Vägen mellan Trondbjems stift och Jemtland, besörjd på hvardera sidan om gränsen af de serskilda nationerna, hvarigenom kommunikation kan erhållas mellan Botniska viken och Nordsjön, och de båda folkens militär understödja hvarandra vid ett fiendtligt infall i norra delarne af någotdera riket. s 3:o Förbättring af vägen från Östersund till Sundsvall, och omläggning der svåra backar funnits. 6:o En fyra mils väg mellan Herjeådalen och Jemtland. s 7:0, 8:0 9:o och 40:0 Några mindre vägstycken inom Wermland till norska gränsen, den ena från Lethafors bruk, den andra från Håns tull; en d:o från det s. k. Kibltorpet till norra Lethvattnet och till samma gräns, och en ifrån Toftedals kyrka på Dalsland till norska gränsen. 41:o. I Wermland, heter det, är en kortare väg till Filipstad anlagd, i stället för den gamla, som var med svåra backar besvärad. Hvilkendera vägen till Filipstad, som här menas, kan ej slutas af Minervaartikeln, emedan tre sådana finnas; förmodligen menas den närmaste milen åt Yngshyttan, på hvilken en svår och, halsbrytande backe lärer blifvit kringgången. 42:o. Anslag till vägförändring i Bohus Län, hvarigenomp, heter det, de höga backarna mellan Uddevalla och Svinesund undvikas., Med förlof frågas, om detta icke inskränker sig till de egentliga Svinesundsbackarna eller de, som befinna sig på sista skjutsbållet till Norska gränsen? Vi ha icke hört att hvarken den höga Qvistrumsbacken eller den svåra så kallade Svinebacken nära Saltkällan på andra sidan om Uddevalla, elERSTA RAVE NNE TED EE re NA INSE

24 juli 1843, sida 2

Thumbnail