Article Image
es es 234
i Stockholm alltid ägt. N
OM DEN SEDNASTE MERITLISTAN ÖFVEF
REGERINGENS VÄGAR OCH KANALER
TILL LANDETS BÄSTA.
Vi nämnde för ett par dagar sedan i förbicåen-
de, att en insändare i Minerva, till bemötande
af en anmärkning någon tid förut i Aftonbiade
derom, att Regeringen ingenting gjort för transport-
väsendets underlättande medelst de allmänna lands-
vägarnes förbättring i Sverge, framlagt en lista på
alla nya eller reparerade vägstycken, som sedar
1810 tillkommit här i landet, och desslikes på
alla under samma tid anlagda kanaler. Då nu den-
na förteckning, tillika med dess behöriga inledning
och beskrifningen på nyttan af hvart arbete ser-
skildt, upptager ett helt nummer af den glestryck-
ta Minerva, är det väl möjligt att en eller annan,
som ej ger sig mödan att granska innehållet när-
mare, skall tycka att det är en hel hop; och li-
kaså möjligt är det äfven, att någon viss person,
för hvilken utan tvifvel besagde Minervanummer
blifvit framlagdt, kar dervid fälla samma yttran-
de som högstsalig konung Fredrik af Hessen en
gång hade, när man för honom föredrog till ju-
stering en berättelse om hvad sig i riket tilldra-
git, ämnad att aflemnas till ständerna: Polz Tau-
send! Haben Wir das alles gethan?
Af dessa anledningar kan det icke vara olämp-
ligt, att taga nämnde förteckning i litet närmare
skärskådande, hvad de sedan år 4810 verkställ-
da vägarbetena beträffar, emedan det i Aftonbla-
det egentligen var fråga om styrelsens omsorg för
vägarnes förbättring. Se: här i korthet, hvari des-
sa arbeten bestå, enligt Minervaartikeln:
4:o En väg anlagd mellan Wermland och Da-
larna, som öppnar en kommunikation med Clar-
elfven. -
2:o En väg mellan Österdalarne och Helsing-
land öppnad till trakten af Woxna bruk.
3:o En väg af 8 ? mil i Helsingland, långs
östra Dalgränsen, hvarigenom troppar, bestämda till
Norrlands försvar, numera icke skola behöfva tiå-
ga å den allmänna vägen nära intill Botniska vi-
ken, hvarest de af en fiende lätt kunde från
skärgårdsfartyg couperas, men kunna komma fram
flera mil från hafskusten utan att af fienden oroas.
Afven säges denna väg lemna kommunikation mel-
lan en mängd odlingslägenheter, nybyggen och
äldre bostäder.
4:o Vägen mellan Trondbjems stift och Jemt-
land, besörjd på hvardera sidan om gränsen af de
serskilda nationerna, hvarigenom kommunikation
kan erhållas mellan Botniska viken och Nordsjön,
och de båda folkens militär understödja hvaran-
dra vid ett fiendtligt infall i norra delarne af nå-
gotdera riket. s
3:o Förbättring af vägen från Östersund till
Sundsvall, och omläggning der svåra backar funnits.
6:o En fyra mils väg mellan Herjeådalen och
Jemtland. s
7:0, 8:0 9:o och 40:0 Några mindre vägstycken
inom Wermland till norska gränsen, den ena från
Lethafors bruk, den andra från Håns tull; en d:o
från det s. k. Kibltorpet till norra Lethvattnet
och till samma gräns, och en ifrån Toftedals kyr-
ka på Dalsland till norska gränsen.
41:o. I Wermland, heter det, är en kortare
väg till Filipstad anlagd, i stället för den gamla,
som var med svåra backar besvärad. Hvilken-
dera vägen till Filipstad, som här menas, kan ej
slutas af Minervaartikeln, emedan tre sådana fin-
nas; förmodligen menas den närmaste milen åt
Yngshyttan, på hvilken en svår och, halsbrytande
backe lärer blifvit kringgången.
42:o. Anslag till vägförändring i Bohus Län,
hvarigenomp, heter det, de höga backarna mel-
lan Uddevalla och Svinesund undvikas., Med
förlof frågas, om detta icke inskränker sig till de
egentliga Svinesundsbackarna eller de, som befinna
sig på sista skjutsbållet till Norska gränsen? Vi
ha icke hört att hvarken den höga Qvistrums-
backen eller den svåra så kallade Svinebacken
nära Saltkällan på andra sidan om Uddevalla, el-
ERSTA RAVE NNE TED EE re NA INSE
Thumbnail