högsta olämplig och otillåtig, äfvensom det ma
erinras, att exemplet med flere andra elementar-
läroverk visar, att sådant ingalunda är behöfligt.
BLANDADE ÄMNEN
— ETT BERG BORTSPRÄNGDT GENOM EN MINA MED
18,000 ENG. kreT. En sådan sprängning har
i sistlidne månad blifvit verkställd i England, på
föranstaltande af South Eastern Jernvägskompaniet,
för att med ens undanskaffa en, i jernvägslinien
liggande bergshöid, hörande till Rounddown cliff,
ä trakten af Dover. Hela verlden är underrättad
om det djerfva och storartade i Engelsmännens
företag, men få gifva tillräckligt akt på den ord-
ning och omtanka, som utgöra förnämsta häfstån-
gen i dessa företag, och som ändock äro så be-
tydligt skiljda från den militära disciplinens ma-
chinmessiga stelhet, hvilken de flesta andra folk-
slag nödgas, i större eller mindre mån, underkasta
sig, då de vilja utföra något arbete, hvartill en
samlad styrka behöfves. Den berättelse en engelsk
tidning meddelat om ifrågavarande jetteförsök, sy-
nes oss såväl karakterisera denna ordning, att vi
meddela den nästan oarkortad, så mycket hellre,
som den tillika i andra hänseenden är ganska läs-
värd.
Sedan berättaren anmärkt, att den stora explosion
man väntade af denna mina, lockat en betydlig mängd
fremlingar till det närbelägna Dover, ehuru många
syntes hafva afhållit sig af fruktan för det stora jord-
skalf de lössläppta elementerne tordefiframbringa, fort-
far berättaren som följer:
Alla hafva hört talas om Shakspeare cliff och mån-
ga hafva sett den; men jag nämner den blott derföre
att nästa bergshöjden derintilär betydligt högre. Den-
na höjd är Round-Down cliff, scenefnochiföremålet för
den operation, jag här ämnar beskrifva. Den reser
sig till en höjd af 375 engelska fot öfver kögsta mär-
ket för tidvattnet och har allt intill middagen denna
dag (den 5 Januari), framställt en storartad och pit-
toresk karakter. Denna är nu tillintetgjord; man har
aflyftat en stor del af den ståtliga höjden från den
bas, på hvilken den i sekler trotsat vinden och vågor
Da, och för att förklara skälen till denna sköfling må-
ste jag göra er litet närmare bekant med jernvägsli-
nien mellan Folkestone och Dower.
Vid Folkestone blir en viadukt af betydlig höjd och
längd; derefter kommer en tunn:l, som efter ett närbe-
läget martellotorn kallas torntunneln och fåren fjerde-
dels engelsk mil i längd; sedan har man en två mils
lång genomhuggning genom cen kalkklippa och denna
genomhuggning får heta Warrens klyft. Så kommer
Abbotsklippans tunnel, en och en half mil ilängd och
redan halffärdig, ehuru den börjades under sednare
hälften af Augusti. Från Abbotsklippans tunnel till
Shakspeareklippans tunnelledes vägen mellan klippbran-
ten och hafsbrynet och skyddas mot vågorne af en väldig,
2 mil lång murmassa och cen parapet, som icke hindrar
passagerarne att njuta utsigten af det under dem sval-
lande hafvet. Nu gjorde man den upptäckten, att då
en rät linie drogs från östra mynningen af Abbots-
klippans tunnel till vestra mynningen af Shakspeare-
tunneln, så gick den igenom ett stort utsprång af
Round-Bownklippan och att detta alltså måste bort-
skaffas om man med vagn och bagage ville komma
den linien fram. Detta utsprång, sedt från sjön, fram-
ställde konturen af en cirkelbåge af betydlig diameter.
Den är nu mer borta, men en föreställning om dess
beskaffenhet torde vinnas, om man besinnar, att en
qvadratyard kalk väger två tons och att det stycke,
som skulle bortskaffas, kalkylerades till en milion tons.
Shakspearetunneln är ?, mil lång och lika långt är
det ungefär från denna till Dover.
Jag kan nu öfvergå till beskrifningen på det medel
man använde för att från Round-Down cliff skilja en
så betydlig del af dess fasta tillhörighet.
Tre gångar, med lika många till dem ledande
schakt, anlades i klippan. Längden af gångarne har
300 fot, och vid bottnen af hvarje schakt anlades en
kammare 41 fot lång, 5 fot hög och 4 fot 6 tum
bred. I hvardera af de östligast och vestligast lig-
gande kamrarne inlades 5500 krut och i den mel-
iersta 7000 E, således tillsammans 18,000 EF. Kru-
tet befann sig i säckar, som voro placerade i lådor;
säckarne voro öppna och öfverströdda med löst krut,
och antändnings- eller fängkrutet var placeradt i mid-
ten af hvarje laddning. Afståndet från krutkamrar-
ne till klippans yttre yta utgjorde från 60 till 70 fot.
För att antända denna enorma krutladdning förfor
man på följande sätt. Bakom klippan uppställdes i
ett - träskjul tre elektriska batterier; hvarje batteri
bestod af 48 Daniels-cylindrar och 2 vanliga batte-
rier om 20 par hvartdera. Från dessa batterier gin-
go trådar till krutkamrarne och hvarje tråd ändades
med en fin platinatiåd, som stack ned i antändnings-
krutet och genom det elektriska fluidum kunde brin-
gas till rödglödgning. Trådarne, öfverspunna med
garn, voro ledda på marken upp åt klipporna och
derifrån ned genom schakten till krutkamrarne. Löjt-