vinter vid godt väglag Den: nya förordninge säger, att vid marcheforcen skall truppen färda 73 8 mil om dagen, så vida icke annorlund föreskrifoes för utomordentliga fall, då transpor len under dag och natt måste fortgå, eller möri årstid, dåligt väglag, eller andra omständighete sådant hindra. Nu färdas båtsmännen alltid mer marche-force, komma viårtiden, återvända on hösten, då i södra och medlersta Sverge väglage vanligen är högst olika med det i norra länen Huru mycket spelrum är icke äfven härutinnar lemnadt åt godtycket. Både den gamla och den nya tågordningen be stämmer tyngden af effekter, som skola transpor: teras; men högst väsendtlig brist förefinnes i af seende på tyngdens bestämmande å de persedlar hvilka tillhöra manskapet och enligtZ54 och 58 SSskola medföras på samma åkdon, hvarå man skapet färdas. Ar meningen att dessa persedla) kunna efter godtfinnande medföras, blott de till höra manskapet, så kan skjutsen blifva gansk: tryckaade. Nu inträffar ock, att båtsmännen medhafva hvar sin skinnsäck, ofta så tung, att två man erfordras att flytta den från ena åkdonet til det andra. Någon gång medföljer ock vid nedresar en mindre lärftssäck. Då efter hästen färdas 2 man med 2 säckar, som upptaga hela kärran, och dertill kommer den skjutsande, så tyckes den hästen hafva fått tillräckligt lass, hälst då körninsen kan fortskyndas efter gästgifvareordning. Hvad ordningen för tåg och marcher, marcherouter, inqvartering, ansvarsbestämmelser m. m. beträffar, är allt detta i det närmaste lika i den samla och nya författningen. Några tillägg och förändringar, hvilka man bör erkänna såsom förbättringar, saknas dock icke. Men hvad i hufvudsaken, lindring för den skjutsande allmogen, är vunnet, torde af det föregående inses.