lägger ned gevär, och Wermlands tidning åte
vänder till det mörker, hvarur den för sex .
sedan framträdde. Red. kastar dervid en åte
blick på sin bana under den förflutna tiden, mt
redogör ej för orsaken, hvarföre den upphör. Z
brist på prenumeranter lär det ej vara, emed:
de sägas skola vwarit talrika ända till:slute
Med afräkning af en viss ondgörelse imellani
på oppositionspressen i Stockholm bör man gö)
Wermlands tidning den rättvisan, att den genol
sina redogörelser för angelägenheterna inom prq
vinsen varit ett af de bäst redigerade landsort:
blad.
— Wermlands Tidning lemnar en uppgift D
folkmängden inom länet och stiftet vid 1840 års slu
som utgjort i det förra 4195,566, och i det sednar
268,244 själar. Inom länet är förhållandet af mar
kön så, att då bondeständet räknar 78,973, så ha
adeln 187, presteståndet 272, och borgareståndet 745
ståndspersoner 1204 samt under rubriken alle an
dre 14,269. De tre första riksstånden utgöra sålc
des tillsammans ieke mer än omkring ,;:del af de
fjerde ståndet, utan att räkna ståndspersoner och all
andre; så att bondeståndet genom sin fjerdedel vi
riksdagarne icke representeras till mer än :V...:del,
jemförelse med de öfriga öfverbufyud: ett vackert be
vis på vårt representationssätt! Märkligt är för ö!
rigt, att qvinnorna i alla klasser utgöra ett störr
antal än mankönet, och Jå det hela 35613 mera
Hushåll i goda vilkor, d. v. s. ägande mer än de be
höfva, utgjorde ett antal N 2745, hushåll som af eg
na medel eller arbete hafva sitt uppehälle 49,673
hushåll som deraf till en del hafva sitt uppehäll
75346, och hushåll som helt och hållet måste försörja
af andra, 3027. Fattighjon, både äldre och yngre
uppgingo till 2739 mankön och 4949 qvinkön. Van
föra personer, oförmögna till arbete, men ej i fattig
hus intagna, voro 43594, vansinniga, ej i institut in
tagna, 270, blinda 208, dötstunima 476.
— Uti ett föregående nummer af Fahlu tid
ning anfördes några uppgifter angående vägen mel
len Fahlun och Gefle, som visade, hvad som fö
öfrigt äfven följer af sig sjelf, hvilka svårighete
en backig väg medför i afseende på transportkost
nader, tillika med en önskan att något måtte gö
ras för att kunna undvika de s. k. Svärdsjöbac
karne. Ang. denna för hela Dahlorten så vigtig:
angelägenhet lemnar nu det sista numret af sam
ma tidning följande intressanta upplysningar:
För flere är sedan väcktes frågan af hr brukspa
tron Petrt, som begärde anläggning af väg från Id
sken till Knifwa, och målet remitterades till under
sökning vid häradsrätt. Sedermera och då vid sist!
Riksdag en styrelse bildades för öppnandet afsjö- och
landtkemmunikationen inom landet och medel anslo
gos för nödiga undersökningar i detta afseende, be.
gärde Fahlu stads äldste i Augusti månad år 1844
hos Konungens Befallningshafvande, attifrågavarande
väganläggning, med den ändring, att vägen blir lagd
mellan Idsken och Sandwiks kapell, måtte blifva före-
mål för undersökning af den nya styrelsens organer
Sökanderne yttra sig om denna väganläggning sålunda
Denna väg öppnar en gen kommunikation med Gefle
och norra socknarne af Upland och Westmanland.
Från Fahlun till Sandwiks kapell der väg finnes, äl
3, 4 mil, från sistnämnde ställe till Idskea 2 !, mil,
på hvilken sträcka ny väg skall byggas, från Idsker
till Thorsåkers kyrka 4 :, mil redan anlagd väg, och
från Thorsåker till Gefie efter gamla landsvägen 3
mil, så att väglängden mellan Fablun och Gefle då
blir 9 !, mil, och således kortare än nuvarande vig
åt Lumsheden, hvilken sällan begagnas i anseende
till de svåra backarne, då deremot den nu föreslagna
blir mycket jemn, oeh således beqväm för transporter
från Gefle, som för denna provins är närmaste sjö-
staden, och derifrån saltvaror och spanmål hemtas.
Från Thorsåker är nu äfven kommunikation med
socknarne i norra delen af Westmanland och Upland
och blir det än mer när bro öfver Dahlelfven vid Gy-
singe, hvarom anstalt är fogad, hinner anläggas. Span-
målsproducenterne i en de af dessa socknar få då
icke längre till Fahlu torg än till Upsala och Wester-
ås, samt kunna hvilken årstid som helst hitkomma
med spanmål, hvilket ovilkorligen skall öka konkur-
rensen, nedsätta spanmålsprisen till fördel för hela
ortens befolkning, som nu här upphandlar betydligt a!
denna vara och hvilken handel skall tillväxa genom
den lättare transport till öfre delarne af länet, som
öppnandet af ofvannämnde kanaler bereder ).
Sedan Gysinge bro är färdig öppnar denna väg äf-
ven för Fahlun och Dalarne en ny kommunikation
med Upsala och Stockholm. Från Fahlun till Upsala
blir circa 45 mil och till Stockholm omkring 22 mil
landväg, vida jemnare och backfriare än nuvarande
landsväg. Från Upsala till Stockholm är ej mer än
hälften så lång sjöväg, som från Westerås till Stock-
holm, och näringsidkare och konsumenter härstädes
få då tillfälle att trafikera på Stockholm så väl öfver
Upsala som Westcrås, och äro icke ovilkorligen bund-
ne vid en kommunikation, hvilket förhållande kommer
att fördelaktigt inverka på varupris ech transportkost-
nader.
Denna ansökning har Konungens Befallningshafyan-
de öfversändt till styrelsen för väg- och vattenkommu-
nikationer, och man har således att emotse ett resul-
Lat, så snart tid och medel dertill gifva tillfälle.
Orsaken, hvarföre sökanderne begärt att vägen må