och en stadssergeant begåfvo sig genast på väg till Paris, för att låta arrestera Montelli, som äfven greps i S:t Germain och befanns innehafva en del af de öfvade penningarna. — Undersökning om katastrofen på Versaillerjernvägen d. 8 Maj, då en mängd vagnar och passagerare uppbrändes, har förevarit inför korrektionsPpolisdomstolen i Paris. Enligt vederbörandes rapport hade 38 lik funnits, så vanställda att endast sex kunde kännas igen, Sexton dogo af sina sår, 109 kommo med lifvet, men mer eller mindre svårt sårade, derfrån. Inför domstolen förevisades en modell till Ilokomotiven Mathieu-Murray, äfvensom tvänne af lokomotivens egna hjul med den sönderbrutna axeln voro att skåda in natura. Af dem,som civiliter fordrade upprättelse, var till en början endast en närvarande, hr Talmouche, vexelagent i Nantes: han hade erhållit talrika läsioner och sår och fordrade 40,000 francs skadestånd. 69 vittnen afhördes, men föga eller inga nya upplysningar syntes vara att vänta. Ett vittne ansåg olyckan hafva inträffat af den öfverdrifna hastigheten i farten, hvilket dock tjenstemannen icke ville gå in på. Endast en af jernvägskommissarierne tillstod sig ofta hafva hört, att den omnämnde lokomotiven varit en mycket stark machin, och att endast en vid namn Georges och en annan mekaniker vågat styra den. Georges skall hafva visat sig såsom en man af ovanligt mod och cnergi, ty, churu axeln bröts ur led och nyckelbenet var afbrutet och han dessutom hade sår och läsioner öfver hela kroppen, hade han likväl fortfarit att med kraft träffa anordningar till räddning. Märkyvärdigt nog räddade sig af de främre vagnarne endast den första, derigenom att han lopp öfver den stjelpta lokomotiven.