infinna sig hos oss alla, då vi närmare lära kän-
na hvarandra; detta sker bäst vid bägaren.,
,Alldeles rätt, sir, svarade den gamle ridda-
ren. Men om gamla fiender skola blifva nya
vänner, tror jag det blir bäst att vi välja våra
platser så, att en Gordon och en Förben sitta
sida om sida med hvarandra. Hitills, tillade
han skämtsamt, sågo de hvarandra endast bröst
mot bröst, och detta har icke verkat godt; kan-
hända -blir det bättre, då de befinna sig skuldra
vid skuldra.
Riktigt,, sade Lairden af Iuntly, med vild
glädje, Sitten ned, j. herrar, som Tairden af
Glengall nyss sagt; men framför allt gören mig
besked i bägaren för vår välkomstskål: Gordons
och Forbens, skuldra vid skuldraly
En ofantlig pokal, som höll flera mått, fram-
bars nu; de begge cheferne drucko derur, och
derpå gjerde densamma sin rund laget omkring,
hvarpå ändtligen hela skaran, under högljuddt ju-
bel, nedsatte sig. (Slutet följer-)
nn nee
— LÅNG JERNVÄGSTRAIN. Det längsta vagnlåg,
hvarom man någonsin hört talas, sedan jernbanor
uppkommit, torde väl hafva varit det, som för kort
tid sedan, under engelska drottningens resa till Skott-
land, befor Plamannanbanan, Invånarne i städerne
och byarne omkring Linlithgow, hvarigenom drottnin-
ningen skulle resa, hade nemligen sammanströmmat
till denna stad, och de begagnade i stoia hopar de
transportmodel, som jernvägskompanierna erbjödo dem.
På morgonen afgick en train af 90 Vagnar, dragna af
tvenne lokomtiver. Tyenne andra Vagntäg, af hvilka
den ena bestod af 40 vagnar, afgingo sednare på
morgonen. Då nu alla passagerarne i dessa vagnar
om qvällen skulle resa tillbaka, ÖfYerenskommo di-
rektionerna för de skilda banorna att låta sina vag-
nar afså på en gång, till undvikande af kollision mel-
lan olika trainer. Det tå5 SOM ätcrvände, bestod
al 140 vagnar med omkring 15,000 passagerara-
re. Detta täg, som intog tredjedelen af en engelsk
mil, afgick klockan 5, draget al 4 lokomotiver, och
alla passagerarne aficmnades under aftonen vid sina
stationer, utan der mingta Olyckshändelse,