BLANDADE ÄMNEN: PARISER-TEATRARNE, SKILDRADE AF KARL GUTZKOW I HANS BREF FRÅN PARIS. NL. Opera comique. Innan jag gör bruk af mina rekommendations bref, måste jag förströ mig på teatrarne. Ja skall framdeles icke förgäta dem och skyndar ait ju förr, desto heldre, undangöra mitt åliggande at studera dem. Jag börjar för öfrigt baklänges Det vigtigaste, åtminstone det, som fremlinga först uppsöka, gömmer jag til! sist. Sålunda ha jag ej-ängnu varit på Italienska operan, ännu ic ke på stora operan, men gick i går på den ko miska operan i Paris, som inrymd i denjsmakfuila något för Jjusa, f. d. italienska teatern, är et eflägg af stora operan, ett afligg, som nu sjelf slår rot. Aubers och Adams lyckliga operette bafva bibehåilit denna teater vid en sjelfstän dighet, som ej är riktigt naturlig. Förut känd man ännu ej den absoluta söndringen mella den tragiska och den komiska operan. Man in förde den sedermera, till stor skada för opera väsendet sjelfi. Då man besinnar, att Paris ge tonen åt alla Buropas teatrar, med undantag a Italienska, så skall man finna denna varaktig söndring af de båda slagen desto farligare, son just den är skulden till den rena musikalisk rhetorikens förfall. För att ständigt vara tragisk har den tragiska operan plundrat den klassi ska och romantiska tragediens repertoir. Fö att ständigt vara komisk, anlitar den komi ska operan mest vådevillen. Deruppe vi Rae Lepelletier hafva passionernas musikali ska målning, prydnaderna, uppbjudningen a storartade effekter och hopade massor lika myc ket tagit öfverhand, som musiken här nedsjunki till spel, den sunda, kraftiga tonen till uppös lekverk. På det säctet går musikens egentlig betydelse nästan jiörlorad. Librettons tragisk: eller komiska innehåll öfverväger tonernpas vär de, och dessa användas dertill blott för att rher: lifva pjesen. Men det är; ej nog, att ändamålet med de dramatiska tonmmåileriet Jider genom denna sön. dring mellan den komiska och heroiska opera musiken, äfven sångens konst går förlorad. Der ig vid Rue Lepelletier sjunga sångarne nästar endast dialoger och recitativer, här, vid Rue Favart, sjunga de mer ån de tala. Om också huf. vudstämmorna, vid en förening af de båda opera: slagen, skulle användas, hvar och en efter sin talang, för det allvarliga eller det komiska, si gifves detsdock en mängd underordnade partier