rer, behöfva någon prsktisk erfarenhet, innan de komma att skörda fall fördel af den nya tariffen. Således böra de taga sig i akt för att skeppa för många oliza slag af träeffekter i samma fartyg, för det första, emedan det blifvor både svårt och kostsamt att uppmäta dess kubik-isnehåll, och för det andra, emedan det nästan är omöjligt att på brädgårdarne uppstapla plankor och battens af alla möjligs dimensioner på så sätt, att man åter vid försäljningen, kan utleverera hvarje so:t deraf, utan att nedrifva he!a stabbar. Ty, i en stad som Loadon, hvarest hvarje fotsbredd jord har stort värde, kan det icke löna sig för ägarne af upplagsplatser eller trävara-basdlarne på deras brädgäårdar att vidt utsprida om så sammansatt laddning, som den ofvan omnämnda, utan de måste uppsätta dera j höga stabbar. Vi boppas emediertid, att det nya tullsystemet blifver till stor fördel, sedan någon erfarenhet vunnits. (Götheb. H. 0. 5. T.)