Nyligen har utkommit i Bokbandealn i Stockhom och lands orterna, häffad. å 32 8 hko: TYSK MINNESBOK, eller Samlirg af de för Tyska språkets lärande nödvän digaste ord, talesätt, öfningsexempel och ordspråt., med grammatisalicka upplysningar samt anvisnving till rätta sättet för bokens användande; af OTTO E. LEFFLER, Lärare i tyska språket. Till närmare upplysning om denna boks ändamål och användande, anser man sig böra intaga dot i dess början be fintliga Förord: Hrilka methoder man än må antaga för et: språks lärande, måste kunskapen deri hufvudsakligast beTo på minnet. Att bafva på förband utantill lärt sig och äga i minnet de orl, som oftas! förekomma i degligt tal måste således gifva den betydligasie lättnad, för att sedan kunna sjelf vidare utbilda sn kunskap. Af sådan orsak voro också fordom s. k. iibri memoriales eller minnesböcker allmänt i bruk för Latinska och Grekiska språken, på den tid då dessa allmännare lästes, skrefvos och talades. ! samma mån de lefvande språkens studiam biifvit mera utbredt i samma mån turde äfven sådana minnesböcker för dem finnas nyttiga och nödiga, cch det har gifvit anledningen till detta lilla arbetes utgifvande. Det var förat tillämnadt i en ganska inskränkt skala, men författaren har sedan funnit nödigt gifva deråt en något större omfattning medelst tilläggande, så väl af ett störte ord-förråd, som al ledande exempel för sawmtals-öfningar, och genom reglo: för substantivernas och adjektivernas böjning efcer författarens egna enkla method, bvilket otvifvelaktigt skall finnas vara af nytta för nybörjaren. Hvad rätaste sättet för denna minnesboks begagnande angår, så torde hvar och en läsare sjelf lätt hafva funnit att kunskapen om ett!ord, som man bar så i minnet, att det ej kan gömmas, är lika god med kunskapen om 49 eller 20 ord; som hastigt blifvit irhemtad, men innan kort Ster går förlorad. Men för att bebålla ett ordförråd väl i minnet, gifres, utom för dem, som äro högst ovanligt begåfvade, blott e:t medel, nemligen ett ofta upprepande til dess det väl fästat sig. och är meningen derföre med den ma bok, särdeles om den sättes i hand på nybörjaren, i få ord sagd: mycket korta läxor för smärre barn, ö å 10 orc hvarje dag, men deremot ständiga repetitioner, först af de näst föregående dagarnas lexor, och derefter, emellanåt al det de lärt för en eller flera veckor tillbaka. När eleven på detta sätt hunnit väl genomgå alla de i boken förekoru mande särskilta orden, äger dem säkert i minnet och lärt att böja dem enligt reglorna, må han börja med att äfven lära de vid hvarje afdelning uppställda exemplen för talöfningar, då läraren bör låta honum efter desamma, genom ett olika användande af det inhemtade ordförrådet, bilda allehanda fraser. På sådant sätt skall ban efter någon tio äga en minneskunskap och fast grund för vidare känne dom af och håg att lära språket, som sedermera aldrig försvinner. Den som redan äger någon kännedom i:språket, torde lättast sjelf, i mån al denna kännedom, kunna bestämma huru han bör begagna sig af boken, hvarföre förfastarerv anser öfverflödigt att gilva bonom några reglor derför. Den hr honom hufvudsakligen af nytta vid försök i samtal på yska. På samma ställen finnes äfven, bäftad å 4: 24 bko: TYSK SPRÅKLÄRA jemte Stilöfningar samt Läsebok och Ordbok, af OTTO EB. LEFFLER, lärare i tyska språket.