Nyligen har utkommit i Bokbandealn i Stockhom och lands
orterna, häffad. å 32 8 hko:
TYSK MINNESBOK,
eller
Samlirg af de för Tyska språkets lärande nödvän
digaste ord, talesätt, öfningsexempel och ordspråt.,
med grammatisalicka upplysningar samt anvis-
nving till rätta sättet för bokens användande;
af
OTTO E. LEFFLER,
Lärare i tyska språket.
Till närmare upplysning om denna boks ändamål och an-
vändande, anser man sig böra intaga dot i dess början be
fintliga
Förord: Hrilka methoder man än må antaga för et:
språks lärande, måste kunskapen deri hufvudsakligast be-
To på minnet. - Att bafva på förband utantill lärt sig och
äga i minnet de orl, som oftas! förekomma i degligt tal
måste således gifva den betydligasie lättnad, för att sedan
kunna sjelf vidare utbilda sn kunskap. Af sådan orsak
voro också fordom s. k. iibri memoriales eller minnesböc-
ker allmänt i bruk för Latinska och Grekiska språken, på
den tid då dessa allmännare lästes, skrefvos och talades. !
samma mån de lefvande språkens studiam biifvit mera ut-
bredt i samma mån turde äfven sådana minnesböcker för
dem finnas nyttiga och nödiga, cch det har gifvit anled-
ningen till detta lilla arbetes utgifvande. Det var förat
tillämnadt i en ganska inskränkt skala, men författaren har
sedan funnit nödigt gifva deråt en något större omfattning
medelst tilläggande, så väl af ett störte ord-förråd, som al
ledande exempel för sawmtals-öfningar, och genom reglo:
för substantivernas och adjektivernas böjning efcer författa-
rens egna enkla method, bvilket otvifvelaktigt skall finnas
vara af nytta för nybörjaren.
Hvad rätaste sättet för denna minnesboks begagnande
angår, så torde hvar och en läsare sjelf lätt hafva funnit
att kunskapen om ett!ord, som man bar så i minnet, att
det ej kan gömmas, är lika god med kunskapen om 49
eller 20 ord; som hastigt blifvit irhemtad, men innan kort
Ster går förlorad. Men för att bebålla ett ordförråd väl i
minnet, gifres, utom för dem, som äro högst ovanligt be-
gåfvade, blott e:t medel, nemligen ett ofta upprepande til
dess det väl fästat sig. och är meningen derföre med den
ma bok, särdeles om den sättes i hand på nybörjaren, i få
ord sagd: mycket korta läxor för smärre barn, ö å 10 orc
hvarje dag, men deremot ständiga repetitioner, först af de
näst föregående dagarnas lexor, och derefter, emellanåt al
det de lärt för en eller flera veckor tillbaka. När eleven
på detta sätt hunnit väl genomgå alla de i boken förekoru
mande särskilta orden, äger dem säkert i minnet och lärt
att böja dem enligt reglorna, må han börja med att äfven
lära de vid hvarje afdelning uppställda exemplen för tal-
öfningar, då läraren bör låta honum efter desamma, genom
ett olika användande af det inhemtade ordförrådet, bilda
allehanda fraser. På sådant sätt skall ban efter någon tio
äga en minneskunskap och fast grund för vidare känne
dom af och håg att lära språket, som sedermera aldrig för-
svinner.
Den som redan äger någon kännedom i:språket, torde
lättast sjelf, i mån al denna kännedom, kunna bestämma
huru han bör begagna sig af boken, hvarföre förfastarerv
anser öfverflödigt att gilva bonom några reglor derför. Den
hr honom hufvudsakligen af nytta vid försök i samtal på
yska.
På samma ställen finnes äfven, bäftad å 4: 24 bko:
TYSK SPRÅKLÄRA
- jemte
Stilöfningar samt Läsebok och Ordbok,
af OTTO EB. LEFFLER, lärare i tyska språket.