Article Image
Landtförsvars-departementet tycker om sjövägen, men Sjöförsvars-departementet tycker om landväger — till norra orterna. (Utdrag ur ett bref från Helsingland.) Under loppet af flere år, så väl under som emellan riksdagarne, hafva motiverade erinringar förekommit om billigheten, att snart befria det glest bebodda Norrlands allmoge från de otroliga olägenheter och den oberäkneliga skattetyngd, som båtsmanstransporterne emellan Stockholm och Wessernorrland förorsaka. Med största tillförsigt väntade man förändring uti det olyckligt häfdvunna transportsättet, då Kronan erhöll egna ångfartyg. Men dessa hvila lika beqvämt invid, som cheerne på Skeppsbolmen; och för båtsmännen lärer icke vara annan utsigt, än att, såsom förut, höst och vår mörbultas genom färden eftar en 40—60 mils landväg. och från bestämmelsen, att vara båtsmän och vinjas vid hafvet, förvandlas till hvad sjömännen kalia landtkrabbor — jag hade så när sagt — slottskrabbor. — Skäl för förändring uti båtsmännens förflyttningssätt öfverflöda; motskäl saknas, eller hafva åtminstone aldrig presenterat sig i det dagsljus, som tryckfriheten numera sprider öfver hvarje sambällsangelägenhet. En obestridlig bevekelsegrund för båtsmännens transport sjöledes ligger redan deruti, att manskapet får under resorna vänjas vid hafvet, och att befä!et vinner öfning uti ångfartygs manövrerande af hvilken sednare omständighet Staten har tillika den vinst, att de dyrbara fartygen hvarken varda skamfilade eiler bortsatta och åt outredda naturkrafters uppoffrade. Anförda motiver synas imedlertid icke ännu hafva blifvit behörigen uppskattade eller fattade, enär Sjöförsvarsdepartementet icke tagit ett enda steg, som förespeglar möjligheten af önskad förändring. Det har tvertom låtit Landtförsvars-departementet förekomma sig och skörda äran af ett initiatif uti berörde transportsätt. Chefen för Landtförsvars-departementet bar nemligen låtit med Norrländska ångfartygen till Waxholm och Stockholm samt åter till hemorten förflytta större kommenderingar ur Kongl. Helsinge regemente, upptagande dessa kommenderingar nära regementets :halfva styrka. En af transporterna skedde i slutet af. April, och en i början af Oktober, och, ehuru stormig väderlek hade en eller annan dag besvärat, aflupo båda transporterne lyckligt. Förflyttningssättets hastighet och beqvämlighet har väckt allmän belåtenhet i orten. Åtgärden besparade förlidne vår flera tusende dagsverken åt: den med : sitt åkerbruk strängt och tidigt sysselsatte allmogen, utan att derföre föranleda någon ökad utgift från det allmänna: Den oberäkneliga lättnad för jordbrukaren, hvilken skulle vinnas, om båtsmanstransporterne genom ångfartyg verkställdes, beror deraf, att allmogen då förskonades från ett skjutsningsbesvär, för hvilket Kronans skjutslega icke utgör någon ersättning. Ty vid kronoskjutser här i landet kommer Staten att ersätta blott en tjugonde och trettiondedel af skjutsningsbesväret. Största kostnad och tidspillan föranledes af hästarnes inställelse vid skjutsstationer, som äro belägna 8, 42 å 46 mil från den skjutsskyldiges bostad, men ersättning utfaller blott för den inskränkta väglängd, som hästkreaturen-trafva efter stora landsvägen en eller annan mil. Framoch återfärden från 44 till 30 mil måste jordbrukaren göra för intet. En sådan skjutsningsfärd upptager likväl så mycken tid,som 3 å 6 dagsverken, som, uppskattadezr till gångbart pris, utvisa en beskattning eller en förlust af lika många Riksdaler Banko — en tunga, som sällan eller aldrig drabbar de i medlersta delen af riket bosatta landtmän. När härtill kommer, att båtsmännens sedvanliga förflyttning till och från hufvudstaden sker-just de årstider, då landsvägen och äfven andra vägar i norra Sverge äro minst farbara, och då följaktligen allmogens hästar vid skjutsningens fullgörande lättast skadas och förstöras, så gränsar det till det otroliga, att en så beskaffad skjutsningsskyldighet för Norrlands jordbrukare kunnat, oaktadt den djupaste fred, i åratal fortfara, utan att vederbörande be bagat derutinnan bereda något:slags. lindring. Man emotser snart en repetition af de önmk: liga företeelser, som en båtsmanstransport före visar, hvarvid den åkande är oftast lika deplo rabel, som den dragande. Skarpare miste ds nu falla i ögonen, sedan man sett chefens fö

11 oktober 1842, sida 2

Thumbnail