Article Image
ord sagd: mycket korta läxor för smärre barn, 5 å 10 ord hvarje dag. men deremot sändiga repetitioner, först af de näst föregående dagarnas lexor, och derefter, emellanåt, af det de lärt för en eller flera veckor tillbaka. När eleven på detta sätt hunnit väl genomgå alla de i boken förekommande särskilta orden, äger dem säkert i minnet och lärt att böja dem enligt reglorra, må ban börja med att äfven lära de vid hvarje afdelning uppställda exemplen : för talöfnirgar, då läraren bör låta bonvm efter dessmma, gencm ett olika användande af det inhemtade ordförrådet, bilda allehanda fraser. På sådant sätt skall han efter någon tid öga en minneskunsköp och fast grund för vidare kännedom af och håg att lära språket, som sedermera adrig försvinner. Den som redan äger någon kännedom i språket, torde lättast sjelf, i mån af denna kännedom, kunna bestämma huru han bör begagna sig af boken, hvarföre författaren anser öfverflödigt att gifva honom några regior derför. Den blir honom bufvudsskligen af nytta vid försök i samtal på Tyska. På somma stälen finnes äfven, häftad å 1: 24 bko: TYSK SPRÅKLÄRA a Femte Stilöfningar samt Lärobok och Ordbok, af OTTO E. LEFFLER, lärare i tyska språk et.

7 oktober 1842, sida 4

Thumbnail