ord sagd: mycket korta läxor för smärre barn, 5 å 10 ord
hvarje dag. men deremot sändiga repetitioner, först af de
näst föregående dagarnas lexor, och derefter, emellanåt, af
det de lärt för en eller flera veckor tillbaka. När eleven
på detta sätt hunnit väl genomgå alla de i boken förekom-
mande särskilta orden, äger dem säkert i minnet och lärt
att böja dem enligt reglorra, må ban börja med att äfven
lära de vid hvarje afdelning uppställda exemplen : för tal-
öfnirgar, då läraren bör låta bonvm efter dessmma, gencm
ett olika användande af det inhemtade ordförrådet, bilda
allehanda fraser. På sådant sätt skall han efter någon tid
öga en minneskunsköp och fast grund för vidare känne-
dom af och håg att lära språket, som sedermera adrig för-
svinner.
Den som redan äger någon kännedom i språket, torde
lättast sjelf, i mån af denna kännedom, kunna bestämma
huru han bör begagna sig af boken, hvarföre författaren
anser öfverflödigt att gifva honom några regior derför. Den
blir honom bufvudsskligen af nytta vid försök i samtal på
Tyska.
På somma stälen finnes äfven, häftad å 1: 24 bko:
TYSK SPRÅKLÄRA
a Femte
Stilöfningar samt Lärobok och Ordbok,
af OTTO E. LEFFLER, lärare i tyska språk et.