STOCKHOLM den 23 Maj. Utländk post ankom på förmiddagen, och medförde tidmingar från Paris af den 42 samt från Hamburg af d. 47 dennes. Från London gå underrättelserna ej längre än till d. 13, samma dag, som direkta Engelska postens i fredags. FRANKRIKE. Deputerade-kammaren fortsätter diskussionen om jernvägs-lagen. Hr Chasseloup-Laubat hade föreslagit ett amendement, enligt hvilket man skulle inskränka sig till en väg från Lille till Marseille, och, intilldess den var fullbordad, icke vidröra det stora vägnätet kring hela landet. Ehuru detta förslag understöddes af många och deribland af Hr Thiers, föskastade kammaren det likväl med 222 röster emot 452. L2gens egentliga lifsfråga är således härigenom afgjord, och kammaren öfvergår nu till beviljande af de för de serskilda linterna erforderliga summor. Man bedrifver med mycken verksamhet ransakninger om de upptäckta bomberna, projektilerna m. m. i Passage Violet och på andra ställen. De arresterades antal stiger till 40. Projektilerna äro förfärdigade efter en alldeles ny method. Ett föga tjockt !erkrus tjenar till hylsa, hvilken är utvändigt öfverdragen med ett lätt antändbart ämne. Invändigt äro en mängd krut och kulor så hårdt sammanpressade, ait en fruktansvärd explosion måste uppkomma, så snart krusets beklädnad kommer i beröring med en fastare kropp. Talrika vittnen äro afhörda och skola snart konfronteras med de anklagade. Antalet af de på Versailler-jernvägen omkomna, eiler som aflidit genom de sår de der erhållit, stiger nu till 191. Flere af de sårade, som blott erhållit lindriga skador, hafva förlorat förståndet genom den utståndna förskräckelsen. Vägen är tillsvidare stängd cch bevakas af militär, dels för att hindra dess begagnande, dels för att förekomma den hotelses verkställighet, man hört yttras af åtskilliga bland de lägre folkklasserna i förstäderna, att förstöra hela anläggningen. Ofver orsaken till olyckan meddelar le Messager följande tydligare underrättelse. På jernvägen å venstra stranden af Seinen afgick kl. half 6 e. m., från Versailles till Paris, en train af 46 täckta och två öppna waggons, 3 diligenser och 43 woggons af andra klassen. Framför denna train hade man spännt två ångvagnar, den ene omedelbart efter den andre, och är att märka, det den förste af dessa ångvagnar ägde blott 4 bjul, i stället för det vanliga antalet 6. Vid Bellevue, der vägen gick mellan höga murar å ömse sidor, brast en axel på första lokomotiven, och denna kastade sig tvärs öfver vägen. Andra ångvagnen rännde opp öfver honom, stjelpte bonom på sidan och krossade eldstaden, så att elden kom i öppen dag. I samma ögonblick kastades genom farten hos den efterföljande trainen, 2 öppna waggons, två waggons af andra klassen och en diligens uppöfver andra ångvagnen och öfver hvarandra, så att de lågo i en hög. Elden från första lokomotiven och äfven från den andra, förstärkt af kolen på de åtföljande tenders, antände denna hög och de fem vagnarne uppbruano på stället, innan man hann öppna dem och utsläppa eller utdraga passagerarne, -som icke kunde öppna inifrån. Af de öfrige vagnarne i trainen undsluppo de flesta all skada, emedan deras fart hann sakta sig. Man anmärker med skäl att denna olycka uteblifvit eller åtminstone utfallit vida ringare, om första vagnen haft 6 hjul, då den sannolikt ej gått sönder eller ej kastats ur banan; om man ej spännt två ångvagnar omedelbart efter hvarandra, om man, såsom i England, placerat de stora wagons här och der mellan de mindre vagnarne för att mottaga stöten af dessa, och om mar slutligen ej haft dörrarne föreglade utifrån. SPANIEN. I deputerade-kammarens session d. 5, gjorde gref. ve Las Navas utrikes ministern några frågor, i an ledning af de gängse ryktena om drottning Isabel: las förmälning, hvilka rykten han ansåg som en för. olämpning mot national-äran. Ministern svarade att han blott med stor försigtighet kunde yttra si öfver detta ärende, men dock kunde försäkra, at kammeren skulle få skäl att vara nöjd. Nationen ära och värdighet tillåta ei, att någon får blanda sij i en angelägenhet, som rör henne allena, och rege ringen skall ej underkasta sig någon annan nation: fordran i detta hänseende. Från Barcelona berättas, att man der fortfar at vidtaga åtskilliga försigtighetsmått för lugnets bibe hållande, men att just detta endast bidrog att ök jäsningen i sinnena och att man fruktade nya oord ningars utbrott. TYSKLAND. . I Baden har polisen nyligen uppträdt på ett gan ska kraftfullt sätt, värdigt att ställas vid sidan a den Hannoverskas bästa bragder. Ett hofrätts-rå Aschbach, ledamot af sista ständerförsamlingen oc mycket aktad och ansedd, dog förliden månad. Han vänner, som föranstaltade begrafningen, ämnade låt spänna 6 hvita hästar för likvagnen, och på detta sä föra honom till sitt hvilorum. Polisen kunde smälta, att se en liberal komma till grafven me sådan utmärkelse, och förböd att icke mer än et eE MN ty klockan knäppte icke som vanligt; han fic tandvärk af skurlukten och svärmodren sade