den ifragavarande brochyren räknar detta för lite eller intet, men så räknar, efter vår öfvertygelse icke den stora majoriteten af alla dem, som hop pas och tro, ätt i vårt fädersesland ännu finne ett friskt element, det eada som aldrig svikit nödens stund, och som ännu en gång kan lemn: en borgen för inre kraft och yttre sjelständighet — Götheborgs Handelstidning berättar, at Hr Torslow engagerat dervarande storå, theate för tre månaders tid, räknade från 0. m. igstundande Oktober månad. ——tl— — Göthehorgs Handelstidning berättar, efter en framsysk tidning, följande detaljer om Sven. ska: skeppet Africas olyckshändelse på Algiers redd: bet stolta Svenska skeppet Africa låg på redden afvaktande ett gynnande ögonblick för att afsegla, då den 23 om aftonen, en Ost Nordostlig vindstöt plötsligt öfverföll det på ett redan förfärligt upprördt baf. Ett djupt mörker herrskade under denna stormiga natt; imedlertid kunde ett här stationeradt krigsskepp, Euryale, bemärka det läge, hvaruti fartyget, drifvande för sine ankar, beann sig. -Befälhafvaren Hr de Sandfort (samme officer, hvilken vårt blad haft flera tillfällen att utmärka för den ädla ifver, han visar när en trängande fara är för handen) utskickade straxt den starkaste af sina båtar mot Africa, för att försöka att rädda åtminstone besättningen, om hafvets och vindens våldsamhet icke tillät att bevara fartyget för den katastrof, bvarmed dess förfärliga belägenhet måste sluta. Vid åsynen af nödsignalerna från Africa, forcerade under otroliga ansträngningar de oförskräckta sjömännen från EuTryale sin rodd för att uppnå Africa, hvilket slutligen lyckades dem, tusen ginger utsatte för att krossas af stormens fördubblade raseri. Först mot kl. 2 på morgonen, just på vägen att bortryckas af bränningarne, befann slupen sig lyckligt utom all fara, efier att hafva upptagit 8 man af besättningen och en säck med 4000 piaster. Sedan fartyget nalkats kusten, måste man rädda kapten, som icke hade velat lemna sitt skepp och som befann sig i lifsfara med 6 man af sin besättning, qvarblifne hos honom. Det var uti detta ögonblick; Hr Alexander Gaudin, kommissarie vid flottan, sättande sig i spetsen för flera tjenstemänr, beslöt, understödd af sina behjertade följeslagare, att uppoffra sig för de arma skeppsbrutnas räddning. För detta ändamål anordnade han ett: slags färja (va ef vient); Men denna manöver, oupphörligt hindrad af vågorna, som öfversköljde arbetarne och med våldsambet kastade dem på de omgifvande klipporna, var besvärlig ochisynnerhet ganska farlig, af det skäl att, som männen på Ajrica, utmattade och kraftlösa, icke kunde med nog styrka hålla sig fast vid stödjopunkterne, man måste bära dem, till hälften springande, midtigenom bränningarne och med fara, både för räddande och räddade att bortföras af hafvet. Slutligen, efter 3 timmars oerhörda. ansträngningar, befann sig kaptenen och resten af hans besättning i land. Hr Alexander Gaudin, en ung man af ädla tänke: sätt, har icke allenast visat prof på insigt och mod urder ledningen af räddningsverket, utan han har äfven för sin egen person den förtjensten att hafva varit den förste som bisprungit de skeppsbrutna, hvilka han lät transportera till ett närliggande värdshus, der han icke ville lemna dem förr, än de emottågit all den hjelp, deras beklagansvärda läge fordrade, ehuru han sjel! var utmattad al fatiger efter flera timmars ansträngningar i vattnet. Kapten Dannberg, hvars uppförande varit så beundransvärdt under stormen, hade lidit en sådan skakning, uti sin, annars starka konstitution, att man nödsakades öppna ådern på honom, få ögonblick efter hans transporterande till värdshuset, och det förorsakade en högst smärtsam känsta, att se den gamle sjömannen smältande i tårar och ångrande att öfverlefva förlusten af sitt vackra skepp. Svenska konsu!n, riddaren Schultze, i det han tillställer oss dessa nya underrättelser och uttrycker, i den nations namn han föreställer. sina tacksägelser ill befälbafvaren Hr de Sandfort och hans underordnade tappre sjömän, omnämner med utmärkelse I sin. tacksägelseadress Hr Alexander Gaudion, Hr Legoupil, kapten vid Tullverket, Hr Baisson, Skrifvare vid flottan, Hr Gazel, Handelsståndets:lotsmajor, Hr Costa, brigadier vid Tullverket, Hr Boeu, ots, De Villegier Huttenburger, tulluppsyningsmän; och Miche! Lalot, matros vid Kongl. flottan, för det nod och den uppoffring de hafva ådagalagt, vid räddingen af hans olyckliga landsmän., — Af Götheborgs Handelsoch Sjöfartstidning erfar man, att besigtning å det ena af de Engelska ångfartygen, som gå mellan Götheborg, nemligen Innisfail, utfallit så, att besigtningsmännen funnit det bemälde ångfartyg, såsom varande till skråf och machineri gammalt, icke synes kunna på sjöresor fram och åter emellan Götheborg och Huli ullkomligt motsvara de fordringar af trygghet och äkerhet, som man, af ett väl beskaffadt, nyare och fullgodt stånd befintligt ångfartyg bar skälatt vänta ig vid transport af brefväskor, depecher och pasetter, samt passagerare, Det andra ångfartyget, Express, ansågs vara i så godt ständ, som man kan hafva skäl att fordra af ett ångfartyg utaf en ildre konstruktion.. Imedlertid är att märka, att båda ångfartygen vid visitationen sistlidne höst unlerkändessech beskrefvos såsom gamla, mindre väll amnmsiernmarsa da st bahäftada malen frn ns LA Llifo hakan I