utgifter hade K. M:t låtit anordna, det förra åre
Rdr 49,978, och det sednare Rdr 29,307. Be
rättelsen redogör för orsakea till dessa summor
olikhet med bristen.
Utgifterae vid fästningsfängelserna hafva ifrår
1836 årligen så ökats, att de utgjorde: vid pionier.
korpsen å Carlsborgs fästning Rdr 38,41929 ir 48854
och 88,345: ir 41859; vid Carlstens fästaing Rd
414,540 år 1838, och 13,559 ir 1839; vid Christian-
stads fästningsfänrgelse Rår 7,936 år 1858, och
8,230 år 1859; vid Ny-Elfsborgs Rdr 5,954 år 4838
och 7,446 år 4839;3vid Landskrona Rdr 13,843
år 48358, och 43,845 år 1839; vid Waxholms
Rdr 4208 år 4838, och 4459 år 4839; vid
Malmö Rdr 68,2926 år 1838, och 74 349 är 1839.
Uti de för Malmö ech Carlsborg upptagne utgil-
ter är äfven inberäknad garnisons-kostnaden,
hvilken uppgiek vid Malmö fästaing år 4858 till
Rdr 48,872, och år 1839 till Rår 18493, saxat
vid Carlsborg år 48538 till 2408, och år 1839
vill B,4E7. (Forts. följer.)
— På begäran intages följande förklaring, an-
gående den bland lamdsortsnyheterna i gårdags-
bladet anförda berättelsen om en olycka, som
i Norrköping träffat några af manskapet på ång-
fartyget Gylfe:
Med anledning af en artikel i Norrköpings tid-
ning för dem 24 dernes. reproducerad i gårdagens
Atonblad, hvaruti omförmälss, hurusem en båtsman
sera skulle varit sysselsatt med skoflarnes isning å
ångfartyget Gylfe, drunknat, till följd af någon glöm-
ska eller oförsigtighet hos fartygets befäl; får jag an-
sålla hos Redaktionen af Aftenbladet, att genom
dess tidning få upplysa, stt olyckshändelsen tillärog
sig, under det verkmästaren vid Norrköpings meka-
niska verkstad var sysselsatt att justera machineriet,
och att detta varit tidtals i rörelse under flera tim-
mars tid, så väl straxt före då olyckan irträffsde,
som föregående eftermiddag; att således naturligtvis
alla måste hafva insett vådan af, och dessutem vore
varnade för, att komma i beröring med skoflarna;
ett de fyra båtsmän som voro i båten, nedgått dit
ntan att då hafva erhå!llt befallning derom, och till
och med utan att underrätta dem på däck vakthaf-
vande underofficsra eller någon annan, om deras
dumdristiga expedition, som hade till ändamål, aill-
deles icka att företaga isning af skoflarne, utan att
med jernplåtar bekläda fartygets förstäf, hvartill de
dagen förut voro ambefallda, men hvilket arbete då
icko lärer fullkomligt. slutats; att som de företogs
sig för mera maklighet skull, att hala båten längs
efter fartygets sida, i stället för att medelst årorna
föra den till sin plats, blefvo de ej sedda ombord,
. anseenda till ångfartygets utfallande sidor; att ma-
shinen på em machimists begäran sattes i gång ett
halft slag, på det han skulle kunna åtkomma ena
änklagret, med hvars skrufrar kan bade Bågot av
göra, och hvarvid olyckan ville, att en skåfvelstötte
ill båten så att den kantrade, sart slutligen, att
ag icke hade att befalla öfvar machinen, utan att
ien helt och hållet var ställd till verkstadens dispo-
ition. Af det nu anförda, synes lätt, att Norrkö-
singsartikeln är fråm början till slut oriktig. ech att
lyckan skedde till följd af de i båten varande båts-
näns tarklösa och oskickliga beteende, som dels
isste, att hjulen paed få minuters uppehåll, jemt
oro i rörelse, ech dels så illa mamövrerade sin båt,
ttt den kom i beröring med skoflarne. Stockholm
len 27 Nov. 1841. Aug. Nordensköld.
Befälhafvare å Ångfarty-
get Gylfe.n