utgifter hade K. M:t låtit anordna, det förra åre Rdr 49,978, och det sednare Rdr 29,307. Be rättelsen redogör för orsakea till dessa summor olikhet med bristen. Utgifterae vid fästningsfängelserna hafva ifrår 1836 årligen så ökats, att de utgjorde: vid pionier. korpsen å Carlsborgs fästning Rdr 38,41929 ir 48854 och 88,345: ir 41859; vid Carlstens fästaing Rd 414,540 år 1838, och 13,559 ir 1839; vid Christianstads fästningsfänrgelse Rår 7,936 år 1858, och 8,230 år 1859; vid Ny-Elfsborgs Rdr 5,954 år 4838 och 7,446 år 4839;3vid Landskrona Rdr 13,843 år 48358, och 43,845 år 1839; vid Waxholms Rdr 4208 år 4838, och 4459 år 4839; vid Malmö Rdr 68,2926 år 1838, och 74 349 är 1839. Uti de för Malmö ech Carlsborg upptagne utgilter är äfven inberäknad garnisons-kostnaden, hvilken uppgiek vid Malmö fästaing år 4858 till Rdr 48,872, och år 1839 till Rår 18493, saxat vid Carlsborg år 48538 till 2408, och år 1839 vill B,4E7. (Forts. följer.) — På begäran intages följande förklaring, angående den bland lamdsortsnyheterna i gårdagsbladet anförda berättelsen om en olycka, som i Norrköping träffat några af manskapet på ångfartyget Gylfe: Med anledning af en artikel i Norrköpings tidning för dem 24 dernes. reproducerad i gårdagens Atonblad, hvaruti omförmälss, hurusem en båtsman sera skulle varit sysselsatt med skoflarnes isning å ångfartyget Gylfe, drunknat, till följd af någon glömska eller oförsigtighet hos fartygets befäl; får jag ansålla hos Redaktionen af Aftenbladet, att genom dess tidning få upplysa, stt olyckshändelsen tillärog sig, under det verkmästaren vid Norrköpings mekaniska verkstad var sysselsatt att justera machineriet, och att detta varit tidtals i rörelse under flera timmars tid, så väl straxt före då olyckan irträffsde, som föregående eftermiddag; att således naturligtvis alla måste hafva insett vådan af, och dessutem vore varnade för, att komma i beröring med skoflarna; ett de fyra båtsmän som voro i båten, nedgått dit ntan att då hafva erhå!llt befallning derom, och till och med utan att underrätta dem på däck vakthafvande underofficsra eller någon annan, om deras dumdristiga expedition, som hade till ändamål, ailldeles icka att företaga isning af skoflarne, utan att med jernplåtar bekläda fartygets förstäf, hvartill de dagen förut voro ambefallda, men hvilket arbete då icko lärer fullkomligt. slutats; att som de företogs sig för mera maklighet skull, att hala båten längs efter fartygets sida, i stället för att medelst årorna föra den till sin plats, blefvo de ej sedda ombord, . anseenda till ångfartygets utfallande sidor; att mashinen på em machimists begäran sattes i gång ett halft slag, på det han skulle kunna åtkomma ena änklagret, med hvars skrufrar kan bade Bågot av göra, och hvarvid olyckan ville, att en skåfvelstötte ill båten så att den kantrade, sart slutligen, att ag icke hade att befalla öfvar machinen, utan att ien helt och hållet var ställd till verkstadens dispoition. Af det nu anförda, synes lätt, att Norrkösingsartikeln är fråm början till slut oriktig. ech att lyckan skedde till följd af de i båten varande båtsnäns tarklösa och oskickliga beteende, som dels isste, att hjulen paed få minuters uppehåll, jemt oro i rörelse, ech dels så illa mamövrerade sin båt, ttt den kom i beröring med skoflarne. Stockholm len 27 Nov. 1841. Aug. Nordensköld. Befälhafvare å Ångfartyget Gylfe.n