oss af beröringen med våra likar. Helt annan
blir välgörenheten t. ex., om den sker såsom et!
offer af ett lif, som för Guds rikes befrämjande
och bröders väl har allt ospardt eller om den
är en aftvungen gärd af det, som endast blifvit
samladt för ceas egon enskilda njutning. Oeh
alldenstund vi icke kunke, såsom det heter, tjena
på en gång Gudi och mammon: så skulle vi med
en sådan åsigt af vårt lif antingen försänka oss
i ett tomt verldslif, i hvilket åtankan af våra
himmelska behef eeh åligganden blott skulle
helt flyktigt intaga en och annan stund eller
uti en annan form af klosterlefnad draga ess
tillbaka från verldens nöjen och bestyr. Men
uti intetdera fallet skulle jord och himmel för-
sonas; enligt Guds ords löften, Col. 4: 20.
SEE TRA
LITTERÄRA NYHETER.
— En HAr Fredrik Radewell har vid stiftan-
det af en uppiostringsanstalt för dramatiska
konstnärer i Weimar författat ett andeligt fest-
spel Die Passion;. Uti prologen till detta stycke
fara Christus, Faust och markis Posa genom
himlasferen till solens grannskap, hvarefter den
förstnämude förer dem till planeten Venus, der
de båda sisträmnde deklamera sina tvifvel på
vers, huruvida Christus var en Gud i mensklig
gestalt, cch nu uppförer Christus för de båda
tviflarne hela sitt lidandeshistoria på planeten
Venus. Samtliga lärjungar, fariseer, judar, barn,
Maria, Lasarus eic. och alla som ingripit uti
Christi lefverne uppträda och språka, allt som
det faller sig, än i goda, än i klena vers, än
förståndigt, än oförståndigt, än tydligt och en-
kelt, än blommeradt, än i begripliga än i obe-
gripliga ordalag. Christus, säger en recencenrti
af ifrågavarande arbete, talar isynnerhet svulstigt
och högtrafvande. Författaren kallar sitt arbete
ett nytt oerhördt försökp och derom lärer ingen
vilja tvista med honom.
Salomoz und Salomeh, är ett annat drama-
tiskt komiskt stycke i trenne aktier af Frans
Kruttler. Det judiskt-antika ämnet är humo-
ristiskt behandladt och den med afsigt moderat
hållna bearbetningen sällsamt komisk. Korun-
gen af Egypti land Pbzrao samt konung Sato-
mon af Judaland och dennes gemål Salomek
äro hufvudpersonerna; för öfrigt uppträda poe-!
ten Printianus, som tillika föreställer ett stycke
bofnarr,, samt höfvitsmannen Marcolfus och
kung Pharaos syster Afra ete. Denna blandning
af antik judendom cch modern själsbildning hos!
de egyptiske lärdv och deras citater utur Goe-l:
the, Schil!er, Jean Paul etc., är högst komisk.
Författaren skrifver i öfrigt en kraftig prosa och
välklingande verser utan bombast och Phra-!
sengeplärr,. -