föreningens Styrelse kunde, med Högvederbör ligt tillstånd, förstås, och det lärer väl ej nekas åtminstone göra något lärvid — bvad den re dan kunnat göra, men ej gjort, hafva wvi hä ofvan antydt, — den kunde nemligen till sin sammankomster upphemta bassorelieverne, son äro lättare att handtera än de kolossala statyer na, och Föreningens ledamöter skulle derför stanna i verklig förbindelse. I förbidan att den na välmenta framställning vinner bifall och någr af Hr Q:s skulpturer sålunda blifva tillgänglig för den konstälskande allmänheten torde de icke anses olämpligt, att vi här yttra några or om de nio arbetena. Fyra bland dem äro Statyer och föreställ: Årstiderna, sinnebildade af tvenne manliga (Som mar och Vinter) och tvenne qvinliga (Vår oci Höst) figurer. Redan innan Hr Q. lemnade fä derneslandet, var han erkänd såsom god, till oc med utmärkt tecknare, och dessa figurer vittn: om ytterligare framsteg. Deras former äro allmänhet icke blott korrekta, de äro ädla oct af ett verkligen klassiskt behag; men de äro äf ven, isynnerhet Sommaren, särdeles lyckligt tänk ta och komponerade, och Hufvudena hos all2 utom Hösten, vittna om en uppfinning och ori ginalitet, som sällan i lika grad igenfinnes ho: den moderna plastikens alster. Hösten är dere mot en bild, hållen i fullkomlig antik anda, mer vittnande om sjelfständigt studium. I drape: rier är Hr Q. utmärkt lycklig; de hafva hos alla hans figurer både lätthet och mycken renhet och ädelhet i stil. De få kenstnärer och konstkännare, som här sett dessa statyer, hafva som vi tro oss känna, varit ease om att anst Sommaren ypperst i tanka och komposition, Hösten vackrast såsom antik efterbildning, och Vintern främst i draperiernes behandling. Ställnin: gen, som hos alla är lyckligt tänkt och utförd bar synts minst lyckad hos Våren, som, ehuru öfrigt ganska vacker, likväl sedd från ena sidan tar sig mindre bra ut. I Rom, der Hr Q:s ifrågavarande arbeten väck en verklig uppmärksamhet inom konstnärsverlk den, — om ref. får tro hvad resande Tyska oct Danska artister i det fallet yttrat, — gafs doc företrädet åt hans 3 bassoriliever föreställande Naturen och de fyra Dagens Stunder. Efter hvad vi tycka har man haft rätt i detta omdöme. De höra obestridligen till det vackraste någon Svensk artist ix den, vägen frambragt. De egenskaper, som utmärka Q:s statyer, igenfinnas här i fullt lika hög grad; men dertill komm: amdra, hvilka ådalägga en flersidighet i hans talang, den statyerne ej kunde röja. Den sväfvande lättheten oeh den ilande farten i figurerna de sinnrikt tänkta och väl komponerade grup: perna, det sprittande lifvet hos de ädla, väl formade hästarne, det lyckligt behandlade perspektivet gifva dessa fem arbeten ett högt intresse. Man har, kanske ej orätt, anmärkt att hufvudsruppen i Natten påminner öm Thorwaldsens ryktbara bassoriliev afsamma namn; men Drömmarna, som nedsväfva under Nattens vida mantel, äre i alla fall en lika originell soma sinrik och skönt utförd tanka. — En egenhet, som ger ere bland dessa arbeten en tjusningskraft, åt hvilken åskådaren gerna öfverlemnar sig, är et! drag af melankoli som hvilar öfver några bland hufvudena, Såsom det är, torde det ej förtjena någon förebråelse, äfven af en sträng kritik: men ett steg längre, och det blir ett fel.n mm VAAN RAA AATFTF BAT TAR hå tr vm