tillvitelserna för onaturlig vällust, blott enskilda
medlemmar deraf. Vi veta, att en ogenomträng-
lig hemlighet hvilade öfver templet och att den
vid slutna dörrar förrättade receptionen var för-
enad med mysterier. Och om än äfven ko-
nungen af Frankrike kommit dit, så skulle har
åter icke öfvergifvit kyrkan. Det är upplyst
att recipienten först framställdes för kapitlet
som syndare, såsom en, hvilken, lik Petrus,
förnekade Herran, för att sedermera stiga så
mycket högre. Raynouard trodde sig i namnet
Baffomet endast se en förändring at Mahomet.
bvaremot Hammer och med honom Michelet tro
sig i Baffomets hufvud se inflytandet af Öster-
ländska läror; i sin stolthet satte sig erden öf-
ver kyrkan, sägande, att denna sednare hade en
början, men att templet var evigt; kyrkan an.
sågs för Kristi hus, men templet som den He.
lige Andes boning. Hos gnostikerna betrakta.
des pingsten som den förnämsta högtiden. 5;
utbildade sig inom orden en hemlig lära, som
på ett föga begripligt sätt talar till oss i arki-
tektoniska prydnader. Den supposition är så-
ledes icke alldeles osannolik, att orientaliska
trossatser genom vistandet i Orienten och de!
ofta vänskapliga umgänget med de otrogne, vun-
nit insteg hos orden. Man glömde den till
grund för symbolen liggande djupare betydelsen
och af otro uppkom vidskepelse. För beskyll-
ningen om otillbörlig lefnad vittnar äfven Orien-
tens sedvanor och riddarnes naturstridiga löften
Emedan Filip den Sköne icke ville ensam be-
lasta sig med skulden, sammankallade han til!
påskdagen år 4308 sina Elats generaux (noble:
et ignobles) till Tours, och förskaffade sig a