va omedelbarligen uppenbarat sig, som t. ex.
när det heter, att Abraham öfverlemnat sin hu-
stru åt konung Abimelech, m. m. Sina grund-
satser med afseende på denna utläggningsmetbod
uttalar han ofta helt uppenbart: icke hvarje af-
delning), säger han, akan tagas efter bokstafven;
ofta kan något i mythisk (andelig) mening vara
sannt, som, bokstafligen tolkadt, skulle vara en
lögn; mycket skildras såsom försiggånget, fastän
det icke så försiggått m. m.
sÄfven på Nya Testamentet använder Orige-
nes denna allegoriska tydning, ty, emedan det är
ett verk af asammap anda och uppenbaradt af sam-
ma Gud som det gamla så har också denna Gud,
i det nya Testamentet, ställt sådant som verk-
ligen skett, tillsammans med hvad som icke skett,
hvilket sednare icke får tagas annorlundaän i ande-
lig mening; hvadan Origenes ock jemför till och
med fiere evangeliska berättelser med till hälf-
ten fabelaktiga historier hos hedniska skrifställa-
re. Derigenom närmar han sig mythiska stånd-
punkten och varnar de förnuftigare för blind tro
samt anbefaller dem att nyttja sitt förstånd och
strängt pröfva. — Anmärka böra vi dock, att
Origenes, hufvudsakligen af fruktan för misstyd-
ningar, icke vid någon speciel historia i nya Te-
stamentet rent ut säger, att den icke verkligen
kunnat tölldraga sig så, som derom berättas. I
några fall uttrycker han sig temligen tydligt, och
om de köpslagandes utjagarde ur templet
Matth. 21. 42) säger han rent ut, att Jesu
uppförande, bokstafligen taget, skulle varit för-
mätet och opassande.
aEfter Origenes förklarade man också vissa spe-
cialiteter allegoriskt, men ansåg dylika händel-
ser dock tillika verkligen hafva tildragit sig.
kÄfven det tredje af de ofvanför nämnda ut-
läggningssätten — att man nemligen anser det
berättade för verkligen försiggånget, men be-
traktar det som rent mensklig, icke gudomlig
historia — äfven detta uppträdde redan tidigt,
dock endast hos kristendomens motståndare. —
Dessa erkände väl maceket historiskt i Jesu lef-
nad, men förklarade det underbara för dikt, till
och med för bedrägeri, och försatte sig dermed
på den ståndpunkt, vi ofvan framställt som den
första.n