stran? — och allt detta utan att uttrötta och plåga
dem, utan att borttaga från dem deras naturligt
barnsliga glädtighet och lifighet, och utan att ingif-
va dem för deras lärare och vårdare andra känslor,
än otvungen undergifvenhet och sann kärlek.
Oaktadt Småbarn-skolor böra hädanefter anses så-
som första trappsteget i alla, så väl enskilda som
allmänna, uppfostrings-anstalter, och oaktadt man
icke sport andra än välgörande verkningar af dem,
så finnes det likväl personer, som ogilla inrättandet
af dessa Skolor, förnämligast ur den synpunkten, att
barnen derigenom bibringas ett slags brådmognad,
som är dem mera skadlig än nyttig; äfvensom det
synes dem onaturligt, att undandraga barnen föräl-
dravården under en så späd ålder, som emellan 3
och 6 år, en tidrymd af barndomslifvet, som vanligt-
vis forärar modrens ömma och trägna omsorger.
Hvad den förmodade brådmognaden angår, ligger
deruti en irring; ty barnens sedliga vård, jemte de-
ras fysiska krafters ändamålsenliga utveckling, utgör
grunddraget för hela systemet. Om barnen, då de
äro under ständig uppsigt, bibringas någon känne-
dom om bokstäfverna och ziffrorna, några smärre
böner, verser och sånger, samt någon kunskap om
enkla naturaliska föremål, så har man i de länder,
der en längre erfarenhet hunnit stadga öfvertygelsen,
funnit, att sådant, långt ifrån att åstadkomma någon
brådmognad, haft ett ganska fördelaktigt inflytande
på barnens framtida skolgång och förstånds-utveck-
ling. Deras minne och uppmärksamhet hafva då re-
dan till en viss grad varit uppöfvade, och de hafva
inhemtat hvad man kallar skolvana, hvilkea hvar
och en, som sysselsatt sig med barna-undervisning,
vet icke är någon ringa sak. Hvad åter onaturlig-
heten att beröfva barnen föräldravården under lop-
pet af deras spädaste ålder beträffar, så är ju me-
ningen med Småbarn-skolor, att lära barnen goda
varor, samt att lätta de arbetande klassernas ut-
komst derigeaom, att deras barn vårdas med godhet,
urskiljaning och omsorg, under det att föräldrarne
äro med utgöromå: sysselsatta. Dessutom gifver den
dagliga erfarenheten vid handen, att de arbetande
klassernas fattigdom och okunnighet alltför ofta bin-
dra dem, att egna sina barn den omsorg, dessa så
väl tarfva; och om således de mera upplyste och
bättre lottade i samhället räcka sin hjelpsamina hand
åt ett förädlande uppfostrings- system, som tager sin
början redan vid barnens spädaste ål!der, så måste
detta nödvändigt utöfva ett högst välgörande infly-
lande. Såsom ett ytterligare bevis från alla länder,
der Småbarn- skolor kommit i gång, att barnen, se-
dan de några få gånger besökt Skolan, icke vidare
känna någon saknad af, att vara under vissa timmar
af dagen skiljda från hemmet, får man anföra, att
barnen i allmänhet icke behöfva öfvertalas, lockas
eller trugas att besöka Skolan, utan gå gerna dt,
emedan de der tillbringa sina gladaste stunder. Det
har mängenstädes blifvit bemärkt, att de små bar-
neas sedliga, fogliga och undergifna sätt att vara,
som blifvit dem bibringadt i Skolan, haft ett fördel-
aktigt inflytande på föräldrarne sjelfva, hvilka börjat
blygas för den råhet och häftighet, hvarmed de hit-
.ills bemött, dels hvarandra, dels sina egna barn.,
Arbetet säljes för det ganska lindriga priset
a 4 Rdr 46 sk. Bko.