Article Image
Turkiska Nationens seder, bruk och klädedrägte
af Joh. Hedenborg, häftet IX.
Detta häfte, rikare på både text och figur
än något af de föregående, innehåller 46 sid
af förra slaget och 8 af det sednare, eller-tve
ne på hvar planch, hvilka kunna sägas förestä
det egentligen nationella lynnet eller de läg
folkklasserna i sin ursprungliga företeelse. 1
äro: Fidandschi blomsterförsäljare, Schekerdsc
sockerkrams - försäljare, Kaimahschi mjölk- o
gräddförsäljare, Boghatiadschi bakelseförsäljar
Sacka vattenbärare, Hamal säckbärare, Fran
scheladschi brödförsäljare och Dschijerdschi lun;
eller lefverförsäljare. För att gifva något b
grepp om stilen, införa vi här följande inlednir
till beskrifningen om Konstantinopels Slaåftor
hvilket under det Grekiska kejsaredömets tj
var Bröd-torget, prydt med ett segerkors, so!
Constantin upprest:
Nära derintill var en ansenlig byggnad, uppför
med fyra koppartorn, som reste sig öfver de hög
hvalf- och pelargångar, der de fyra kappränning:
partierna ofta plägade hålla sina sammankomste
I granskapet var det s. k. Anemo dulion eller vind
stoden, ett ovanligt stort koppar-monument, uppre
under kejsar Leos regering, förmodligen ett mo
stycke till det namnkunniga Eoli tempel i Athåi
De tolf vindarne voro genom ganska dyrbara stc
der och bildhuggerier betecknade, äfvensom land:
mannens förrättningar, lundens sångfåglar, jagten
och fiskets nöjen, samt kärleksgudarnes lekar me
äpplekastning o. s. v. Här hade äfven hetärern
(glädjeflickorna) sina boningar, som voro på sitt egt
sätt inrättade och försedda med galler och förhär
gen. Ett stycke derifrån befanns bildstoden af de
blygsammå Venus, inför hvilken de fruntimmer. hvi!
kas kyskhet blifvit misstänkt, måste genomgå följan
de pröfning. Den, hvilken ej var fullkomligen o
skuldsfull, hänfördes genom bildstodens undergö
rande kraft till ett lätt vidrörande af sin klädning
En gång, då Justini gemål skulle fara till ett lust
slott, och stark blåst gjorde resan i hamnen osäker
och hon derföre var föranlåten att gå will fots förb
bildstoden, började dennes underbara verkan upp
väcka en viss brydsamhet hos henne, hvarföre dei
oskuldsfulla gudinnans bild blef borttagen. En an
spelning på denna folksaga har ännu bibehållit sij
i nuvarande namnet af Marciani pelare, Kitasch
eller jungfrustenen, som står nära Adrianopels-gatan
vid Ibrahims bad. Ett motstycke till denna var der
fyrhornade kopparstoden i ett af arsenals-hvalfven
hvilken vände sig om för hvarje bedragen make.
,Under kejsare Theophilus blef bröd-torget upp.
låtet till slafmarknads-plats. Denna för sina slaf.
besestan eller bazarer märkvärdiga plats besöktes un.
der marknaden af mig i sällskap med Svenske Kon.
suln, Hr Testa. I anseende till den Turkiska dräg
i buro och min ledsagares fullkomliga makt öfver
pråket, fingo vi tillträde öfverallt inom rummen för
lafhandeln.
Hvad det behöfs tid och ansträngningar af men-
niskans förmåga, innan styrkan upphört att i hennes
gon utgöra en rättighet samt innan slafhandeln blif-
it ett brott och en hädelse mot hennes förstånd:
Iuru många saker finnas ej, hvaröfver vi icke stöta
ss, men som i våra efterkommandes ögon skola
ynas såsom oförklarliga brott! Jag tänkte härpå
id inträdet i denna bazar, der man säljer andras
Thumbnail