Article Image
Turkiska Nationens seder, bruk och klädedrägte af Joh. Hedenborg, häftet IX. Detta häfte, rikare på både text och figur än något af de föregående, innehåller 46 sid af förra slaget och 8 af det sednare, eller-tve ne på hvar planch, hvilka kunna sägas förestä det egentligen nationella lynnet eller de läg folkklasserna i sin ursprungliga företeelse. 1 äro: Fidandschi blomsterförsäljare, Schekerdsc sockerkrams försäljare, Kaimahschi mjölko gräddförsäljare, Boghatiadschi bakelseförsäljar Sacka vattenbärare, Hamal säckbärare, Fran scheladschi brödförsäljare och Dschijerdschi lun; eller lefverförsäljare. För att gifva något b grepp om stilen, införa vi här följande inlednir till beskrifningen om Konstantinopels Slaåftor hvilket under det Grekiska kejsaredömets tj var Bröd-torget, prydt med ett segerkors, so! Constantin upprest: Nära derintill var en ansenlig byggnad, uppför med fyra koppartorn, som reste sig öfver de hög hvalfoch pelargångar, der de fyra kappränning: partierna ofta plägade hålla sina sammankomste I granskapet var det s. k. Anemo dulion eller vind stoden, ett ovanligt stort koppar-monument, uppre under kejsar Leos regering, förmodligen ett mo stycke till det namnkunniga Eoli tempel i Athåi De tolf vindarne voro genom ganska dyrbara stc der och bildhuggerier betecknade, äfvensom land: mannens förrättningar, lundens sångfåglar, jagten och fiskets nöjen, samt kärleksgudarnes lekar me äpplekastning o. s. v. Här hade äfven hetärern (glädjeflickorna) sina boningar, som voro på sitt egt sätt inrättade och försedda med galler och förhär gen. Ett stycke derifrån befanns bildstoden af de blygsammå Venus, inför hvilken de fruntimmer. hvi! kas kyskhet blifvit misstänkt, måste genomgå följan de pröfning. Den, hvilken ej var fullkomligen o skuldsfull, hänfördes genom bildstodens undergö rande kraft till ett lätt vidrörande af sin klädning En gång, då Justini gemål skulle fara till ett lust slott, och stark blåst gjorde resan i hamnen osäker och hon derföre var föranlåten att gå will fots förb bildstoden, började dennes underbara verkan upp väcka en viss brydsamhet hos henne, hvarföre dei oskuldsfulla gudinnans bild blef borttagen. En an spelning på denna folksaga har ännu bibehållit sij i nuvarande namnet af Marciani pelare, Kitasch eller jungfrustenen, som står nära Adrianopels-gatan vid Ibrahims bad. Ett motstycke till denna var der fyrhornade kopparstoden i ett af arsenals-hvalfven hvilken vände sig om för hvarje bedragen make. ,Under kejsare Theophilus blef bröd-torget upp. låtet till slafmarknads-plats. Denna för sina slaf. besestan eller bazarer märkvärdiga plats besöktes un. der marknaden af mig i sällskap med Svenske Kon. suln, Hr Testa. I anseende till den Turkiska dräg i buro och min ledsagares fullkomliga makt öfver pråket, fingo vi tillträde öfverallt inom rummen för lafhandeln. Hvad det behöfs tid och ansträngningar af menniskans förmåga, innan styrkan upphört att i hennes gon utgöra en rättighet samt innan slafhandeln blifit ett brott och en hädelse mot hennes förstånd: Iuru många saker finnas ej, hvaröfver vi icke stöta ss, men som i våra efterkommandes ögon skola ynas såsom oförklarliga brott! Jag tänkte härpå id inträdet i denna bazar, der man säljer andras

19 juni 1841, sida 3

Thumbnail