Article Image
ening af den vanliga och af Hamiltonska me-
thoden vid första undervisningen i språk. Dessutom skil-
jer sig denna skola ej blott från de publika skolorna, utan
äfven från den nya Elementarskolan i Stockholm och sko-
lan på Barnärgen, genom 4:o. En fullkomlig valfri-
het af läroämnen, flera eller färre på grund af lust
och anlag (d. v. s. utan antagande af några vissa så kalla-
de -bildningslinier), äfvensom valfrihet af de dagliga
läretimmarnes antal på grund af ålder och helsa; dock
så, att allt detta bestämmes i samråd med föräldrar och
lärare. Afgång från skolan bör minst 3:ne månader förut
tillkämnagifvas.
Slutligen få vi, i anseende dertill, att åtskilliga anordnin-
gar, i följd af Elevernas önkade antal, måste vidtagas, an-
hålla, att de, som härå fästa afseende, behagade ju förr
dess heldre sig anmäla. Närmare underrättelser kunne,
om så påfordras, genom brefvrexling med undertecknade,
erhållas. Christianstad ech Winslöf d. 25 Februari 1844.
FR. E. FAGERSiRÖM, J. M. WIMMERSTEDT,
M. Phil. Cand. Student.
På begäran om mitt offentliga yttrande angående ofvan-
nämnde företag, får jag först och främst förklara , aut Hrr
Fagerström och Wimmerstedt, under den tid de bos mig
tjenstgjort som lärare, fullgjort sitt åliggandv på ett sätt,
som tillvunnit dem både min och ungdomens aktning och
kärlek, att de drifvit undervisningen med särdeles fram-
gång, samt att de äro redbare personer, som förtjena för-
troemde. De hedrande insigter de äga, hvar i sina läro-
ämnen, äro genom Akademiska betyg vilsordade. Jaghop-:
pas säledes, att genom dem få se skolan med framgång
fortsatt. I hvad mån dena dervid städse följda metbodeu
påskyndar framstegen, torde inhemtas deraf, att t. ex. en
gosse, som hitkom med endast någon li en underbyggnad,
efter 3:ne års undervisuing bärstädes, erhöll, vid 45 års ål-
der, uti nya Studentexamen 46 betyg; en annan, äldre,
men alldeles obildad bondgosse, likaledes efter 3:ne års
läsning, 498 betyg, o. s. v. Må än denna skyndsamhet i
framsteg af somliga klandras — man säger t. ex., att lär-
juogarpe derigenom komma för unga till Akademien, m.
m. — hvad hindrar att de, i skolan qyvarblifva, till dess de,
under inhemtande af en ännu högre bildning än den, som
erfordras till Btudentexamen, uppnått den behöriga åldern?
— För öfrigt kan jag aldrig tro, att svårigheter, som för-
iama undervisningens gång och som dock kunna undvikas,
äro att hålla på; ynglingens bildningsbana är nog mödo-
sam i sig sjelf och medgifver tillräcklig själsgymnastik,
säsom man kallar den, utan att man behöfver kasta hin-
dera, som ej ligga i sakens natur, i vägen för ynglingen:
jag anser, tvertom, den undervisning för fullkomligast, som
på lättaste och skyndsammaste sättet skaffar bar-
nea deras erforderliga bildning. Man behöfver visst icke
heller frukta, att bildningsämnena derigenom skola tryta
för snart: högvigtiga läroämnen stå tillreds och vänta blott
på lof att få göra inträde i skolorna, när man behagar
tillåta det: t. ex. de intressanta naturvetenskaperna.
Om VALFRIHETS-SKOLAN i Winslöf sålunda, genom en
coneret framställning af de åsigter, jag förut någon gång
förslagsvis framkastat (t. ex. i afbamdiingen om Svenska
Skolväsendet af en Kyrkoherde i Skåne, Stockholm, Nor-
berg 1332, 535 sidor), kunde lyckas mer och mer bidra-
za till utveckling af allmänna begreppet om grunderna
för en reorganisation af vårt skolväsende, skulle en af mi-
na lifligaste önskningar — den, hvarför jag längst lefvat
och verkat, — i samma mån nå sin fullbordan.
Skulle, emot förmodan, under tidens lopp denna skola
j längre motsvara sitt förtroende, skall jag vara den för-
te, alt derom enskildt underrätta vederbörande föräldrar
och målsmän. Winslöf, som ofvan,
CARL BERGMAN,
Med. Doktor, Phil. Magister,
Kyrkosherde.
Thumbnail