Article Image
de lära icke sin konst ur en så liten bok, ehuru hon äfven för dem säkerligen skall bli en hittills saknad handbok, ett vade-meeum i vanliga fall.) Tredje Afdelningen. Om Vindkraften. Horizontela väderqvarrshbjul affärdas med den uppgiften, att de aldrig med fördel kunnat begagnas, emedan försöken sällan gifvit effekten högre än ; af den vid vertikala viagar vanliga. För dessa sistnämnde ges reglor och en tabell öfver åtskilliga slag. I Fjerde Afdelningen. Om luftmassors spänstighet och rörelse beskrifvas manometrarna, säkerhetsventilerna, blåsmachinens beräkningar; slutreglor dragas sedan ur formlerna för byggnaden af rörledningar. Här ville Ref. anmärka det obetydliga, att för luftens utvidgning genom värmet den gamla numern 0,00373 blifvit nyttjad i stället för den nya, af vår landsman upptäckta och af utländska Akademienr godkända 0,00364. Det betyder visserligen föga; dock förändrar det resultatet i exemplet sid. 125, för vigten af en kubikfamn luft, om 9:;:dels lod, som den fås för hög. Med Femte Afdelningen, Om Ångkraften, inkomma vi på ett mindre osäkert fält. Också har man här en förträfflig samling af alla behöfliga uppgifter för Ångmachiners beräkning och byggnad. Sedan Öfvers. med hänvisning till sin ElementarFysik framställt ångans allmänna förhållanden, spänstighet, volym, värme, m. m., och derjemte lemnat uppgiften om bränsle, ger han reglor för utfinnande af effekten hos de olika slagen af Angmachiner, såväl 1 hästkrafter som i tf för hvarje skålp. stenkol. Hvad som här skall komma väl till pass, äro de anförda dimensionerna och numerna för åtskilliga Angmachiner utrikes, och deras beräkning. Slutligen sammanställas de gifna praktiska reglorna och de olika machinernas företräden och olägenheter. Af den sista jemnförelsen emellan de olika systemen dragas följande slutsatser: 4) Alt man vid anläggningar, då bränslet dicke är dyrt, bör föredraga lågtryekningsmaÄchiner. 2) Att man åter, då bränslet är dyrt, och amera omsorg kan användas för machinens sköt : sel, bör föredraga ängmachiner med expansion och kondensator. 3) Att på Angfartyg, och med pålitliga maachinister det är fördelaktigt för utrymmet att ha högtryckningsmachiner med expansion, men kutan kondensator. d4) Att på ångvagnar, för utrymmet och den ringa vigten, det är bäst att ha högtryckningsmachiner utan kondensator, med eller utan expansion. En rikhaltig uppgift på förhållandet mellan machinens alla delar, serdeles för lågtryckningsmachiner, såsom ännu nästan de enda i Sverige, ökar värdet af denna afdelning. AÅAngpannans storlek, form, styrka (för olika plåtar); rostens storlek för viss förbränning och mellanrummens vidd; cylinderns d:o, med tabeller, rör, pumpar ventiler, pistong etc. — Reglorna äro dels hemtade ur Fareys och Tredgolds utförliga verk öfver detta ämne, dels härledde af direkta observationer och jemnförelser mellan machiner af sednaste tiders bästa konstruktioner. Uppgifterna gå äfven till de minsta detaljer, (Forts. e. a. g.) ESSENS

5 mars 1841, sida 3

Thumbnail