Article Image
de lära icke sin konst ur en så liten bok, ehuru
hon äfven för dem säkerligen skall bli en hit-
tills saknad handbok, ett vade-meeum i vanli-
ga fall.)
Tredje Afdelningen. Om Vindkraften. Horizon-
tela väderqvarrshbjul affärdas med den uppgiften,
att de aldrig med fördel kunnat begagnas, eme-
dan försöken sällan gifvit effekten högre än ;
af den vid vertikala viagar vanliga. För dessa
sistnämnde ges reglor och en tabell öfver åt-
skilliga slag.
I Fjerde Afdelningen. Om luftmassors spänstig-
het och rörelse beskrifvas manometrarna, säker-
hetsventilerna, blåsmachinens beräkningar; slut-
reglor dragas sedan ur formlerna för byggna-
den af rörledningar. Här ville Ref. anmärka
det obetydliga, att för luftens utvidgning genom
värmet den gamla numern 0,00373 blifvit nytt-
jad i stället för den nya, af vår landsman upp-
täckta och af utländska Akademienr godkända
0,00364. Det betyder visserligen föga; dock för-
ändrar det resultatet i exemplet sid. 125, för vig-
ten af en kubikfamn luft, om 9:;:dels lod, som
den fås för hög.
Med Femte Afdelningen, Om Ångkraften, inkom-
ma vi på ett mindre osäkert fält. Också har
man här en förträfflig samling af alla behöfliga
uppgifter för Ångmachiners beräkning och bygg-
nad. Sedan Öfvers. med hänvisning till sin Ele-
mentarFysik framställt ångans allmänna förhål-
landen, spänstighet, volym, värme, m. m., och
derjemte lemnat uppgiften om bränsle, ger han
reglor för utfinnande af effekten hos de olika
slagen af Angmachiner, såväl 1 hästkrafter som
i tf för hvarje skålp. stenkol. Hvad som
här skall komma väl till pass, äro de anförda
dimensionerna och numerna för åtskilliga Ang-
machiner utrikes, och deras beräkning. Slutli-
gen sammanställas de gifna praktiska reglorna
och de olika machinernas företräden och olä-
genheter. Af den sista jemnförelsen emellan
de olika systemen dragas följande slutsatser:
4) Alt man vid anläggningar, då bränslet
dicke är dyrt, bör föredraga lågtryekningsma-
Ächiner.
2) Att man åter, då bränslet är dyrt, och
amera omsorg kan användas för machinens sköt :
sel, bör föredraga ängmachiner med expansion
och kondensator.
3) Att på Angfartyg, och med pålitliga ma-
achinister det är fördelaktigt för utrymmet att
ha högtryckningsmachiner med expansion, men
kutan kondensator.
d4) Att på ångvagnar, för utrymmet och den
ringa vigten, det är bäst att ha högtryckningsma-
chiner utan kondensator, med eller utan ex-
pansion.
En rikhaltig uppgift på förhållandet mellan
machinens alla delar, serdeles för lågtrycknings-
machiner, såsom ännu nästan de enda i Sverige,
ökar värdet af denna afdelning. AÅAngpannans
storlek, form, styrka (för olika plåtar); rostens
storlek för viss förbränning och mellanrummens
vidd; cylinderns d:o, med tabeller, rör, pumpar
ventiler, pistong etc. — Reglorna äro dels hem-
tade ur Fareys och Tredgolds utförliga verk öf-
ver detta ämne, dels härledde af direkta obser-
vationer och jemnförelser mellan machiner af
sednaste tiders bästa konstruktioner. Uppgifter-
na gå äfven till de minsta detaljer,
(Forts. e. a. g.)
ESSENS
Thumbnail