ATA SSEMSS SELIN AÄVFPERES Tian JAR ILVRUL ble ddet Id mera än 45,000 Rdr under 5 år för försök med en Chausse emellan Fahlun och Westerås, förklarade deras pligt, såsom representanter från orten, uppferdra dem att begära återremiss af denna punkt. I ett vidlöftigt anförande utbredde de sig derefter öfver nyttan och nödvandigheten af denna kanal och dess ombrtggnad, samt sökte vederlägga de motiver Utskottet anfört för afstyrkande af anslaget. anhöll Boethius att få fasta Ståndsbrödernes och Utskettets allvarliga uppmärksamhet på förevarande fråga, ty den vore af den alldrastörsta vigt för fäderneslandet i allmänhet, och för tvenne folkrika landsorters bestånd och förkofran isynnerhet. På Strömsholms kanal, som i mer än 40 års tid varit farbar, forslades varor för ett värde af mer än två millioner Rdr Bko om året. Förfölle denna kanal till en ruin, så ruinerades ock oundvikligen hela Westerbergslagen, samt betydliga delar af öfriga Kopparbergsoch Westmanlands Län, d. v. s. öfver 30,000 menniskor, sem redan nu sträfva och arbeta emot en hård konjunktur, samt tunga och kostsamma forslingar till och ifrån kanalen, men som dock år från år utvecklat och förökat sin industriella verksamhet, erlagt betydliga skatter till staten, och åtminstone under en mansålder aldrig begärt eller fått det ringaste i statsbidrag. Följden af kanalens tillstängande blefve oundvikligen, att industrien omkring och ofvanför kanalen måste inskränkas, i stället att den borde och kunde högst betydligt utvidsas, och kurgeranud vissa år måste uppkomma, då för forslande af spanmål under vårtiden på vägar, som knappast voro farbara, icke funnos dragare, och forsellönen uppginge stundom till 6 Rdr tunnan, samt att således nöd och elände af alla slag måste uppstå. Det vore således absolut nödvändigt, att nu vid demea Riksdag garantera Strömsholms kanals framtida bestånd, d. v. s. dess ombyggnad. Anmärkte vidare, att bolaget icke kade någon skyldighet att! verkställa nybyggnader å kanalen, hvarföre, när! dessa kunde komma i fråga, bolaget saklöst kunde öfvergifva hela kanalverket, och låta det förfalla, hvilket han befarade, i den händelse att Rikets Ständer nu skulle vägra all mellankomst. -Begärde derföre återremiss, samt att Utskottet måtte tillstyrka Rikets Ständer antagande af ettdera af de förslag Strömsholms kanalbolag alternativt framställt uti dess till Kongl. Maj:t sednast ingifna underdåniga skrifvelse. Hvad angick utförande af Barkens och Siljans kanaler, så ansåg han sig icke kunna bedöma, huruvida frågan om sistnämnde kanal ännu vore så utredd, att statsanslag för ändamålet vid denna Riksdag må kunna beviljas, .men i afseende på Gråda kanal, hade sig bekant, att en kostnad af cirka 40,000 Rdr redan derå vore erlagd, att det endast skulle erfordras 400,000 Rdrs anslag för att få denna kanal fullfärdig, samt att ju längre det dröjer med kanalens färdigbyggande, destomer förI störes och förfaller det redan verkställda arbetet, ! som staten påkostat. Det förundrade honom, att då man vid Riksdagens början i alla Riksstånden tycktes nitälska för Dai-allmogens upphjelpande från fattigdom och betryck, Utskottet stannat vid ett anslag af 45,000 Rdr för trenne år eller 35000 Rdr om året till försök med en vägförbättring emellan Westerås och Fahlun, hvarmed ingenting i berörde hänseende vore vunnet. Ville man upphjelpa Dalarne till välstånd, så skulle man först skaffa dem lättade kommunikationer I orien, på det att de må kunna tillgodogöra de outtömliga skogarne, och ymniga vattentillgångarne i öfra Dahllaget, sam: åtkomma malmen och tackjernet i nedra delarne af länet, för att! förädlas till stångoch manufakturjern. Detta bereddes genom fullbordan af Gråda och af kanalen emellan Dalelfyen och sjön Barken, hvarefter segell2d blefye öppnad från Orsasjön till Mälaren. Sökte derefter bevisa den betydliga nytta öfra Dalarne skulle tillskyndas genom Gråda kanals fullbordande, i afseende på lindring i transportkostnaden för spanmål och jernmalm från nedra Dalarne, samt yrkade återremiss och att Utskottet måtte tillstyrka ett anslag af 20,000 Rdr Bko om året till fullbordande af Gråda kanal. Weström anförde hufvudsakligen följande: Nyttan af Siljans kanal berodde af bruksarbeten af Strömsholms kanal, och att o:n den sednare skulle förstöras, man icke har något gagn af den förra. Men han hoppades att ett nödigt anslag beviljades, och förnyade derföre den begäran han i sin förra motion gjort. Strömsholms, Siljans och Gråda kanaler vore af hvarandra helt och hållet eberoende, ehuru de alla färdiga, kommo att utgöra en kanal-linie, och då befordra en lätt kemmunikation emellan Dalarne och de fruktbärande trakterna kring Mälaren, samt en lätt afsättning af produkter på samma ställen och på Stockholm, hvilka, nu endast vintertiden kunna besökas och hvarmed Dalkarlens mesta tid nu borttages. Gråda kanal, för sig sjelft betraktad, befordrade en vigtig kommunikation inom orten och förenade öfre Dalarne med provinsens förnämsta orter, och borde! derföre först verkställas. Bruken i OfvanSiljan finge då en sjöfart till Båistad, utan omlastning, af 10 å 12 mil. Derigenom blefve forvägarne för malm och jern kortare, och forlönen för dessa effekter mera proportionerlig till väglängden. Äfven trodde han, att flera bruk, fabriker och andra näringar då kunde uppstå i dessa trakter, der nu kapitalisten icke vågar nedlägga sitt kapital, fruktande den långa transporten. Prisen på allmogens förnödenhets-varor, som nu uppstegras af höga forlöner, skulle äfven derigenom falla, när man känner att under år, då missväxt på foder inträffat, forlönen på en tunna säd emellan Westerås och Leksands noret, der Siljan vidtager, uppgått ända till 8 Rdr Rgs. Hoppades, att hans i ämnet afgifna motioner skulle vid den återremiss, hvarom han nu anhöll, vinna ett förtjent bifall. — Återremitterades på grund af de vid 4:sta punkten framställda anmärkningar. 16:0 Om anslag för Gråda eller Barkens och Siljans kanaler. Bifölls. Didrik Westräm reserverade sig. 417:0 Om anläggande af kanal emellan Philipstad och Sjöändans lastage-plats. Jon Erik Jansson fiån Wermland åberopade sin motion i ämnet; yrkade återremiss. — Återremitterades. 18:o Om anläggning af kanal mellan sjön Yngaren och Nyköping. Bifölls. To or ,