På begäran införes här Direktören C. D. aj Uhrs anförande till Ridd. och Adelns protokoli den 235 November; rörande hamnaniäggningen vid Höganäs, tillhörande extra Statsregleringen. Då Höglofl. StatsUtskottet, emot utgiftsafdelningens tillstyrkande, genom votering, afslagit den a! mig väkta motion, om en hamns uppförande vid Höganäs fiskläge vid vestra kusten af Skåne, och grundat detta astyrkande, på frågan om en annan hamns anläggning, hvartill min motion icke gifvit ringaste anledning, anhäller jag att mot detta beslut få göra följande anmärkningar: Utskottet yttrar uti dess betänkande N;v 554, Litt. b.: aför anläggning af en sluten hamn vid Höganäs, har Storamiralitets-Embetets tredje; afdelning, föreslagit 494,000 Rdr, och för en vägbrytare vid Svinebådan 76,000 Rdr, och hafva motioner, innefattande framställningar om beviljandet af desse anslag, blifvit väckte inom Ridd. och Adelu af Hr af Uhr, C. D., och hos Bondeståndet af Sone Pehrsson från Malmöhus län, samt till Utskottet remitterade. Andamälet med dessa hamnanläggningar skulle hufvudsakligen blifva, att på den öppna och farliga, med ryggar och ref af gråstensblock uppfyllda kusten, hvarest strandningar cefta inträffa, bereda en tillflykt för sjöfarande under storm, hvarjemte Höganäs hamn tillika blifvit ansedd, såsom en under krig tjenlig station för örlogsfartyg. Då kostnaderna för desse hamnanlåggningar skulle komma, att i högst betydlig mån medtaga statens tillgångar, och Utskottet icke anser dessa hamnanläggningar vara al så stor vigt för det allmänna, att detsamma utan afseende på berörde betydliga uppoffringar böra af staten företagas. Häraf synes, att min motion blifvit sammanblandad med frågan om en rå -brytare vid Svinebådan, ehuru, med kännedom om Herr Kapiten von S5Ydows förslag, som verkställt undersökningarne på bägge dessa ställen, och det företräde han lemnade Höganäs i händelse hamnanläggningen på dem bägge ej kunde åstadkommas, jag också inskränkte min begäran om anslag till hamnen vid Höganäs, i den förhoppning, att detsamma af Utskottet skulle bifallas, om dessa frågor skiljdes ifrån hvarandra, hvilket jag ännu hoppas, då jag härmed tar mig friheten anhålla, att ämnet ånyo får underställas Utskottets mogna pröfning och behandling, ensamt för sig och utan inblandning med Svinebådan Jag vill icke upptaga R. och Adelns tid och uppmärksamhet, med upprepande af alla bevisen, för nyttan af en kamnanläggning vid Höganäs. Detär utrönt, att denna hamn har ett afgjordt företräde för Svinebådan, som blott kan förbättra en ankar-. plats, att den med en areal af 444 tunnland, förenar det bästa läge såsom nödbamn och tillflykt både för den mängd fartyg, som för motvind och ström, ej kunna anlöpa Helsingör, och för den som behöfva reparera lidna sjöskador. Det är vidar utrönt, att den i militäriskt afseende är synnerli; väl belägen, vid inloppet till sundet, för att, i händelse af krig, skydda våra egna och skada fiendens handelsfartyg, samt att den är af största vigt för vår kustfart. Det är slutligen en afgjord sanning, att rörelse och afsättning af produkter måste tilltaga på vår kust, om en större mängd fartyg der lägga till, för skydd eller reparation, och att icke blott Öresundska tullen, utan äfven en betydli del af de stora summor, som nu tillfalla Danskarne för hafverier, hvarjehanda skeppsbehofver och höga båthyror, skulle komma svenska kustboer till godo, ocn man behöfver således icke befara, att denna hamn skulle sakna tillräckliga inkomster för dess framtida underhåll. Nyttan och behofvet af en hamn vid Höganäs, så väl i militäriskt som statsekonomiskt afseende, kan således icke bestridas, och ins ker jag mig derföre nu till framställande af trenne ämnet rörande frågor. 1:0 Eger staten tillgångar, att ju förr dess heldre låta verkställa denna vigtiga hamnbyggnad, eller bör den uppskjutas, oaktadt dess nödvändighet blifvit ådagalagd? Mig synes vår financiella ställning och de stora öfverskott, som för närvarande finnas, och som för framtiden äro ovissa, besvara denna fråga. 2:0 Bör Riket ännu längre sakna en militär hamn, på denna vigtiga del af kusten, för att skydda vår utrikes och inrikes sjöfart under krig, och befria oss från det blockad-tillstånd, som eljest måste be faras ? 3:0 Böra vi längre, med armarne i kors, förblifva tyste och liknöjda åskådare af alla de materiella fördelar, som, oberoende af Sandska tullen, våra grannar på Danska sidan hemta af den Europeiska sj: farten, i detta farliga farvatten, eller böra vi ännu längre förbiifva föremål! för främmande nationers förundran öfver vår oförklarliga försummelse i detta afseende? Svårligen kunna de nu för hand befintlige öfverskott nyttigare auvändas, än på allmänna arbeten och företag, som, jemte sysslosättning åt den arbetande och behöfvande klassen, underlätta och befordra näringarne. I de flesta länder anvisas staten årligen betydliga summor, för sådane ändamäl, öfverstigande den enskilda förmågan. Vårt land framvisar äfven flere exempel härpå, och ganska många tillfällen, under olika form och beskaffenhet erbjuda g ännu i alla provinser. Begacnas de icke, så skall rörelsen och industrien i landet länge befinna sig på samma låga ståndpunkt, och de fördelar, naturen hos oss nid!agt. sent kunna utvecklas. Projukternas lättare omsättning genom förbättrade kommunikationer, äro de första och säkraste medlen att väcka omtankan hos den enskilde, och att lifva inlustrien, hvarigenom endast enskild och allmän välmåga kan uppkomma, och då blir det lätt för en och hvar, att utgöra sina onera till staten, hvilka i ordning kunna ökas, i samma mån som produktilltager. Jemte begäran om återremiss å nu förevarande betänkande, får jag tillika vördsamt anhålla, om Ridderskapet och Adeln benäget förordade, att Höglofl. StatsUtskottet serskildt måtte behandla frågan om hamnbyggnaden vid Höganäs, samt anvisa den för behofvet föreslagna summan, och på det arbetet utan afbrott må kunna verkställas, på den möjligen kortaste tid, vågar jag äfven anhålla, om StatsUtskottet, enligt föreskrift samt Rikets Ständers bifall, att den för ändamålet heviljande summa icke må bestimmas till något visst belopp om året, utan vara tillgänglig att få lyftas, i mån som arbetet fortgår, och de förut lyftade medel bliiva behörigen redovisade.x are ——