DIVERSE: DE DÖFSTUMME I TEMPLET, eller FÖRKLARING öfver . Söndagarna och deras Evangelier för unga sinnen. Egnad de döfstumme Eleverne af DERAS FÖRSTA LÄRARE PER ARON BORG. Under denna titel ämnade framl. Protokollssekreteraren! Borc redan i lifstiden utgifva en årgång Religionstal, håll-å ne för hans kära barn och lärjungar på Manbem. aÄndamålet med deras utgifvande, säger han sjelf i en efterlemnad uppsats, avar att vid mina elevers första Nattavardsgång eller slutliga dimission från Institut6t kunna egifva dem en bok, som sedan alltid skulle hos dem lifava och underhålla minnet af de hbjertliga samtal jeg ireeligionsstundernes heliga timmar med dem hade. — Men sedan den ädle mannen så snart och oförmodadt rycktes bort från detta så väl som mycket annat, hvad han ädelt tänkte, önska hans efterlefvande, på flere vänners råd, gor nom utgifvande af detta arbete, åtminstone verkställa en af den aflidnes, genom döden afbrutns, föresatser. Ämnad till en stående Postilla för Söndagsandakten vid! det Institut, der den hädangångnes son söker fortverka i hans anda, skall denna bok icke blott blifva en kär och god gåfva för eleverne, utan underhållande och uppbyggelserik för hvarje läsare. Den som någon Söndag deltog i andakten på Manhem, och under sången vid barpan eller det själfulla teckenspråket tyckte sig finna, huru samma heliga rörelser gingo genom de döfstumames hjertan, som genom åhörarens, skall gerna önska sig dessa rörelser. återupplifvade; och den som hört Per Aron Borg med hans förtjenster nämnas, skall lika gerna ur denna Posltilla läsa i den mannens innersta, som med en så brinnande menniskokärlek förenade en så rik menniskokäcnedom. Under formen af vanliga predikningar innehålla dessa Religionstal öfversältningar och parafraseringar af alla årliga Evangelier, hvarvid förf. följt dels nyare Philologer, dels och till det mesta de af den Svenska församlingen förtjenstfulle Ödmann, Belter, Gezelius, m. il. Hvad för öfrigt sjelfva Talen beträffar, yttrar sig förf. i omförmälte uppsats sålunda: Om man här skulle sakna den kalla adogmatiken och finna föredragningen af lärorne klädd i alt mera praktiskt skick, så beder jag läsaren ihågkomema, att jag anser den dogm såsom en död bokstaf, hvileken ej medför en praktisk anvisning om sin tillämpning epå lifvets dagliga förhållanden. En dogmatskläromethod passar endast för kathedern, der contemplation och diseput äro behörige, men icke för predikstolen, hvarifrån aundervisnirg, tröst, råd och ledning för den oupplyste, eirrande och bedröfvade böra flyta, och hvars verkningar eböra praktiskt ingå i lifvets vanliga förhandlingar. Undervisning, tröst, råd och ledning i alla lifvets förhållanden skall ock, med Guds nåd, hvarje läsare hämta ur denna bok, der en i lifvets skola ofta bittert pröfvad, men alltid, under en orubblig förtröstan till Gud, lugn och ståndaktig man nedlagt sköna villnesbörd om sin rika orfarenhet, sitt upplysta nit och sin oskrymtade gudsfruktan Arbetet, som kommer att utgöra omkring 40 arkioktan, tryckt med stora och nya stilar saxat på godt papper, blifver för subskribeater beräknadt endast efter 4 sk. banko arket, för andra köpare något högre. Subskäriptionspriset upphör ovilkorligen och bokhandelspriset vidtager så snart arbetet lemnat pressen, hvilket torde blifva vid början af December månad; hvarföre Herrar Bokhandlare, till hvilka subskriptionslistor sändas, behagade före denna tid uppgifva antalet af erbålina subskriptioner under adress till är L. J. Hjertas förlagsexpedition, som åtagit sig aut bålla resp. reqvirenter i landsorten deras exemplar tillhanda. Skulle någon af afl. Protocolls-sekreteraren Borgs vänner i landsorten vilja samla subskribenter till nämnde arbete, behagade de derom skriftligen underrätta Förestånparen vid Allm. Institutet O. Borg, adress: Stockholm et Manhem, som då tacksammeligen skall tillsända reqvirerade subskriptionslistor. — Subskriptionslistor äro inleaanade hos de flesta Bokhandlare i Stockholm.