alt cylindern härigenom blir fullkomligt lufttät! sluten. Hvarje cylinderrör är en engelsk millångt en ångmaschin måste således anbringas ä hvarje engelsk null för att pumpa cylindern lutfttom. Hättet, på hvilket pistongen öfversår ur den ens i deu sudra cylindern, är hkaledes ytterst sinnrikt Clegg beråkuar alt for utpumpning af hvarje Ccyhinder oi en Eaogelsk mils lingd, åtgår 10 minuter Hvar tionde minut kan således en ny vagufora afgå på hans jernväg. — Fördelarne af deuna uppfinnwnog äro månsfuldisa. Om cylinderns konstruktion också skevbart förökar kostnaderna för först anläggningen, så uppväges detla mer än tillräcklig! genom besparingarna. Vid vanliga jernvägar måste grundbygggaden vara utomordentligt solid, då lo komotivens tyngd och väldsambeten af bjulens tryck. ning fordra en ofantlig motståndskrait. Har fordras inga kvustrik: anläggningar, som äro nödvändiga för hvarje chausse, På andra jernbanor kan ingen jokowutiv stiga mer än en fot på 60; på den stora banan från London till Liverpool förekommer knappt en lotuina af 1 fot på 75 Vid GCieggs jernbana ater vöres Ii afseende på lutningen; denna kan vara en fot på hvar 30:de, ja till och med hvar 2v:de, utan att hastigheten i rörelsen deraf lider någon syvnerlig förändring. Således blifva de mödosamna planeringarna, de djupa iugräfoi garna, de oerhörda tuunelarne och kostsamma viadukterac till största delen undvikliga; arbetet i jorden verkställes med vida miudre kostnader, och banan kan fullbordas inom mycket kortare tid; anlggningen erfordrar ej heller sa stora kapitaler som vanliga jernvägaur. Reparationerna blifva ej heller så xostsamma på Clegus jernvär, då skenorna erfordra vida mindre fasthet. Hr Clegg har för sin bana uppköpt de vid Liverpool Manschesterbanan såsom föjslitna kasserade skenor. De stående ångmachinerna ändtligen behöfva endast en enkel konstruktion och en tivudedel al den kraft eu vanlig jernuvägs-lokomotiv eger, är titräcklig för att ästadkowmma samma verkan. GCiegg beräknar kostnaden för sin atmosferiska jernväg fulla 7z under den för vanhga jernvägar. Dessutom äger denna nya jernväg åtskilliga företräden framför andra. Körelsen på densamma är utomourdeutligt lugu och man hörer icke samwa döfvande buller, som på andra jeravägar, isyvnerhet vid genomlarten af nagon tunnel, nästan botar att spränga hjeruan; faran för resande på deuna väg är så godt som ingen. Koustruktiouen gör nåsot skridande ur hjulspåren omöjligt, och den största skada cylindern eller mwachinen tager, föranieder på sin höjd att hela trainen kominer alt stanna. Rättelser: I vådsgtN3 artiko!, togå näe Kgi. sanktiva ä ÅR. änders beslut om Statsinkomsterma Aa sidan Hanen föliarda förwillskada srerorfalrs