Article Image
alt cylindern härigenom blir fullkomligt lufttät!
sluten. Hvarje cylinderrör är en engelsk millångt
en ångmaschin måste således anbringas ä hvarje
engelsk null för att pumpa cylindern lutfttom.
Hättet, på hvilket pistongen öfversår ur den ens
i deu sudra cylindern, är hkaledes ytterst sinnrikt
Clegg beråkuar alt for utpumpning af hvarje Ccy-
hinder oi en Eaogelsk mils lingd, åtgår 10 minuter
Hvar tionde minut kan således en ny vagufora af-
gå på hans jernväg. — Fördelarne af deuna upp-
finnwnog äro månsfuldisa. Om cylinderns konstruk-
tion också skevbart förökar kostnaderna för först
anläggningen, så uppväges detla mer än tillräcklig!
genom besparingarna. Vid vanliga jernvägar måste
grundbygggaden vara utomordentligt solid, då lo
komotivens tyngd och väldsambeten af bjulens tryck.
ning fordra en ofantlig motståndskrait. Har for-
dras inga kvustrik: anläggningar, som äro nödvän-
diga för hvarje chausse, På andra jernbanor kan
ingen jokowutiv stiga mer än en fot på 60; på den
stora banan från London till Liverpool förekommer
knappt en lotuina af 1 fot på 75 Vid GCieggs jern-
bana ater vöres Ii afseende på lutningen; denna
kan vara en fot på hvar 30:de, ja till och med
hvar 2v:de, utan att hastigheten i rörelsen deraf li-
der någon syvnerlig förändring. Således blifva de
mödosamna planeringarna, de djupa iugräfoi garna,
de oerhörda tuunelarne och kostsamma viadukterac
till största delen undvikliga; arbetet i jorden verk-
ställes med vida miudre kostnader, och banan kan
fullbordas inom mycket kortare tid; anlggningen
erfordrar ej heller sa stora kapitaler som vanliga
jernvägaur. Reparationerna blifva ej heller så xost-
samma på Clegus jernvär, då skenorna erfordra vi-
da mindre fasthet. Hr Clegg har för sin bana upp-
köpt de vid Liverpool Manschesterbanan såsom föj-
slitna kasserade skenor. De stående ångmachinerna
ändtligen behöfva endast en enkel konstruktion och
en tivudedel al den kraft eu vanlig jernuvägs-loko-
motiv eger, är titräcklig för att ästadkowmma samma
verkan. GCiegg beräknar kostnaden för sin atmos-
feriska jernväg fulla 7z under den för vanhga jern-
vägar.
Dessutom äger denna nya jernväg åtskilliga fö-
reträden framför andra. Körelsen på densamma är
utomourdeutligt lugu och man hörer icke samwa döf-
vande buller, som på andra jeravägar, isyvnerhet vid
genomlarten af nagon tunnel, nästan botar att sprän-
ga hjeruan; faran för resande på deuna väg är så godt
som ingen. Koustruktiouen gör nåsot skridande ur
hjulspåren omöjligt, och den största skada cylindern
eller mwachinen tager, föranieder på sin höjd att
hela trainen kominer alt stanna.
Rättelser: I vådsgtN3 artiko!, togå näe Kgi.
sanktiva ä ÅR. änders beslut om Statsinkomster-
ma Aa sidan Hanen föliarda förwillskada srerorfalrs
Thumbnail